REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hamulce rozwoju

REKLAMA

Kryteria wyodrębniania małych, średnich i mikro przedsiębiorstw prawdopodobnie od 2007 r. zmienią się w całej Unii Europejskiej. Komisja Europejska, a w Polsce Ministerstwo Gospodarki i Pracy, już teraz zbierają uwagi na temat ich funkcjonowania. Najpoważniejszy zgłaszany zarzut dotyczy barier przy ubieganiu się o dotacje i kredyty, ponieważ hamuje rozwój firm.
Definicje małych, średnich i mikro przedsiębiorców, które zostały wprowadzone do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie są wymysłem polskich legislatorów, lecz powstały na bazie rozwiązań przewidzianych w tzw. nowej rekomendacji Komisji Europejskiej z 6 maja 2003 r. (WE) nr L 124, 20/05/2003 P. Najważniejsze kryteria podziału dotyczą liczby zatrudnianych pracowników oraz obrotu netto lub sumy aktywów.

Za mikroprzedsiębiorcę uważa się więc takiego, który zatrudniał w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych średniorocznie mniej niż 10 pracowników, za małego, który zatrudniał mniej niż 50 pracowników, a za średniego, który zatrudniał mniej niż 250 pracowników. Mimo że firmy mikro stanowią 95 proc. wszystkich przedsiębiorstw, to nie mogą liczyć na żadne dodatkowe preferencje.

W dodatku nawet niektóre przedsiębiorstwa gminne (np. przedsiębiorstwa komunalne) nie mają żadnych możliwości ubiegania się o pomoc publiczną. Definicja unijna jest tak skonstruowana – powiedział Stefan Drygas, wicedyrektor Departamentu Przedsiębiorczości w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, – że o pomoc mogą ubiegać się tylko te firmy, które należą do gmin, których budżet nie jest większy niż 10 milionów euro i mają nie więcej niż 5 tysięcy mieszkańców. W Polsce takich gmin nie ma, są one przede wszystkim we Francji i w Czechach. W dodatku polskie przedsiębiorstwa są wielokrotnie mniejsze niż unijne. Określenie w takiej sytuacji wysokich progów dostępu do dotacji powoduje, że gminne firmy w Polsce mają znacznie mniejszą możliwość korzystania z nich – dodał.

Najczęściej firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), które nie są firmami gminnymi, osiągają obroty znacznie poniżej pułapów przyjętych w definicjach unijnych oraz wytwarzają mniejszą wartość dodaną. Dlatego przeważnie nie jest korzystne stosowanie do nich przepisów rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 70/2001 z 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na przykład ustawa o swobodzie działalności gospodarczej zobowiązała przedsiębiorców starających się o udzielenie pomocy publicznej do złożenia oświadczenia przed organem udzielającym pomocy, że spełniają wymogi określone w obu cytowanych wyżej artykułach. Z informacji, jakie „GP” uzyskała z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wynika, że treść tych oświadczeń nie jest przez nią weryfikowana.

Wszystkie zarzuty, które zbierze Ministerstwo Gospodarki i Pracy, zostaną przekazane do Komisji Europejskiej i zostaną uwzględnione w pracach nad nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA