REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie spełniamy norm ekologicznych

REKLAMA

Polska nie spełnia unijnych norm ekologicznych dotyczących sprzętu elektronicznego i elektrycznego, za co grożą surowe kary.
Według unijnych regulacji na jednego mieszkańca przypadać będzie zbiórka i recykling co najmniej 4 kilogramów odpadów elektronicznych i elektrycznych. Polscy przedsiębiorcy, w odróżnieniu od kolegów z Unii Europejskiej, nie mają takiego obowiązku. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która wczoraj została opublikowana, nie zawiera takiego wymogu. Polska będzie płaciła ogromne kary – uważa Piotr Widuch, prezes Thormann Recycling, firmy specjalizującej się w odzysku i recyklingu odpadów elektronicznych. – Unia Europejska na pewno nie zrezygnuje z wymogu 4 kilogramów na mieszkańca.

REKLAMA

Są kraje unijne, które zbierają 10-13 kilogramów. My nie będziemy w stanie zebrać nawet kilograma – ocenia Piotr Widuch. Tylko ustawowy obowiązek wypełnienie minimalnego limitu, w połączeniu z wysokimi karami za jego niewypełnienie jest w stanie zmusić producentów, importerów i sprzedawców sprzętu do finansowania systemu zbiórki, uważają przedstawiciele Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Recyklingu.

REKLAMA

– Te same firmy, które zbierają z rynku odpady komunalne mogłyby zbierać również sprzęt elektroniczny i elektryczny. Musi to być jednak dla nich opłacalne. Ponieważ nie ma w ustawie zapisanego minimalnego obowiązku zbiórki 4 kilogramów na mieszkańca taki system nie powstanie – uważa Jerzy Ziaja prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Recyklingu.

Producenci elektroniki zapowiadają utworzenie organizacji odzysku, która będzie zajmowała się zbiórką i odzyskiem odpadów. – Czekamy tylko na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalnych europejskiego stowarzyszenia producentów artykułów gospodarstwa domowego CECED Polska. Według jego wyliczeń stworzenie systemu zbiórki i odzysku elektroniki będzie kosztować 30-50 mln zł rocznie. Twierdzi, że nie będzie problemu z zebraniem z rynku 4 kilogramów odpadów na osobę.

W Polsce zbiera się obecnie ok. 0,5 kilograma elektroniki na osobę. Aby sprostać unijnej dyrektywie zbiórka musiałaby wzrosnąć o 700 procent. Około 300 podmiotów zajmuje się odzyskiem i recyklingiem odpadów elektronicznych. Jednak tylko kilka z nich spełnia europejskie standardy.


Julita Wróbel
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

Zbiorowa mądrość. Współpraca między zespołami w Grupie Eurocash

Nie od dziś wiadomo, że praca zespołowa umożliwia wykorzystanie różnorodnych umiejętności i doświadczeń pracowników, a przez to sprzyja ich kreatywności – różne perspektywy i pomysły wzajemnie się napędzają, prowadząc do innowacyjnych rozwiązań. Wspólna praca buduje także zaangażowanie i motywację wśród pracowników, ponieważ czują się oni częścią większej całości. Dzięki wzajemnemu wsparciu i kontroli zmniejsza się ryzyko błędów, co z kolei przyczynia się do osiągania lepszych wyników firmy. Wie o tym Eurocash, a współpraca zespołowa stała się częścią strategii biznesowej Grupy.

REKLAMA

Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

REKLAMA