REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samowolka w urzędzie miar

REKLAMA

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu Głównego Urzędu Miar paraliżowały działalność przedsiębiorców.

Urządzenia legalizowano bez podstaw prawnych, a właściciele firm miesiącami czekali na decyzje, bo urząd nie przygotowywał stosownych aktów wykonawczych – stwierdza raport Najwyższej Izby Kontroli.

REKLAMA

– Zarzutem najcięższego kalibru jest naruszenie konstytucji. Izba rzadko formułuje tak poważnie brzmiące zastrzeżenia. Prezes Głównego Urzędu Miar, zamiast przygotowywać projekty rozporządzeń do ustaw, sam wydawał zarządzenia, które regulowały niektóre obszary. Co gorsza, robił to w pełni świadomie – wyjaśniał wiceprezes NIK Jacek Jezierski.

REKLAMA

Chodzi o 6 zarządzeń z okresu między 17 października 1997 r. a 20 grudnia 2002 r., które ówczesny prezes GUM wydawał jako akty prawne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące. Robił to mimo ostrzeżeń służb prawnych urzędu, a nawet rzecznika praw obywatelskich, który zwracał uwagę, że zalegalizowane na podstawie zarządzenia alkomaty są używane przez policję bezprawnie. W efekcie wszystkie decyzje o zalegalizowaniu aparatów pomiarowych wydanych na podstawie zarządzeń są nieważne. Same zarządzenia przestały obowiązywać w kwietniu 2004 r.

– Osoba odpowiedzialna za ten stan nie jest już prezesem. Nie jest to też organ kwalifikujący się to Trybunału Stanu. To oznacza, że urzędnik ten uniknął odpowiedzialności. Nie znaleźliśmy żadnej możliwości wystąpienia wobec niego z wnioskiem o ukaranie za działania niezgodne z konstytucją – tłumaczył J. Jezierski.

REKLAMA

Badając funkcjonowanie GUM i wszystkich 16 okręgowych urzędów miar, NIK zwrócił także uwagę na opóźnienia w wydawaniu rozporządzeń i decyzji. Do końca stycznia 2005 r., mimo upływu 3,5 roku od daty opublikowania ustawy, nie wydano wszystkich rozporządzeń do ustawy o miarach. – Paraliżowało to działania przedsiębiorców. Ich wnioski o naprawę tachografów nie były rozpatrywane. GUM informował, że nie ma przepisów, a sam był odpowiedzialny za ich przygotowanie – stwierdza NIK.

Kontrolerzy zwrócili też uwagę na nieprzestrzeganie przez urzędy miar przepisów kodeksu postępowania administracyjnego przy wydawaniu decyzji – nie informowano o zmianie terminu załatwiania sprawy, pisma o uzupełnienie wniosków były niekompletne, nie publikowano decyzji o zatwierdzaniu przyrządów pomiarowych. Izba uspokaja natomiast przedsiębiorców, że nie wykazano nieprawidłowości przy zasadniczych czynnościach dotyczących legalizacji przyrządów pomiarowych i ustalaniu państwowych wzorców jednostek miar. Pozytywnie oceniono działalność organów administracji probierczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magdalena Wojtuch
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA