REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile jest wart samochód

REKLAMA

Większość ubezpieczycieli zawyża wartość pojazdu w momencie jego ubezpieczania średnio o 7-10 proc. Oznacza to, że rocznie do ich kieszeni trafia dodatkowo około 400 mln zł składki.
Klienci dziwią się, że na polisie wystawionej w lutym widnieje np. kwota 20 tys. zł, a po kradzieży czy całkowitym rozbiciu pojazdu w lipcu towarzystwo określa, że jest on wart np. 17 tys. zł. Nie koniecznie może to oznaczać, że pojazd właśnie tyle stracił na wartości. Okazuje się, że w większości przypadków może to być efekt zawyżenia wartości pojazdu już przy zawieraniu ubezpieczenia. Według danych zgromadzonych przez firmę Ogma, która w lipcu zadzwoniła do 989 agentów i pracowników towarzystw ubezpieczeniowych z pytaniem, ile kosztowałaby polisa, okazało się, że różnica między najniższą a najwyższą wartością pojazdu wynosi 10-15 proc.
– Można oszacować, że składka jest zawyżana średnio o 7-10 proc. – mówi Marcin Z. Broda, wiceprezes Ogmy.
W 2004 roku ubezpieczyciele zebrali 4,4 mld zł z tytułu ubezpieczeń AC komunikacyjnego. Oznacza to, że do ich kieszeni z tego tytułu trafiło około 400 mln zł składki, która nie wiąże się z ryzykiem wypłaty odszkodowania.
Dwa systemy
Ubezpieczyciele przy określeniu wartości pojazdu dla celów zawieranego ubezpieczenia korzystają z danych dostarczanych przez dwie firmy: Info-Ekspert i Eurotax. Różnice mogą więc wynikać z korzystania z innych źródeł. Obie firmy opierają się na swoich badaniach rynku. Obserwują zawierane transakcje, ceny w komisach, na giełdach, a pracownicy negocjują też cenę pojazdu, udając klientów.
– Nie widzę możliwości powstania aż takich rozbieżności, jeśli pośrednik właściwie posługiwał się czy to książką z tabelami, czy to programem informatycznym – mówi Ryszard Cota, prezes Info-Ekspert.
Przypomina, że przy określeniu ceny pojazdu bierze się pod uwagę nie tylko jego rocznik czy model, ale przebieg pojazdu, wyposażenie czy stan techniczny. Krzysztof Kipert, z biura zarządzania produktami PZU, zauważa, że zapytanie telefoniczne jest z reguły pospieszne, stąd mogą pojawić się rozbieżności wynikające np. z nietrafnych korekt wartości katalogowej, bez oględzin pojazdu, użycia różnych lub nieaktualnych katalogów czy nieścisłego ustalenia parametrów samochodu
– Jednak nie zawsze nasi ankieterzy byli pytani o te wszystkie szczegóły – mówi Marcin Z. Broda.
Zauważa też, że zawyżanie wartości aut ma głównie miejsce w przypadku droższych aut. Być może sprzedający polisy wychodzą z założenia, że bogatszy klient nie będzie liczył składki. Zaniżenia są obserwowane w przypadku tańszych pojazdów.
Klient nieświadomy
Większość, bo ponad 99 proc. kierowców, nie dowie się, że ubezpieczyciel zawyża wartość jego pojazdu. Przekonują się o tym tylko ci, którym pojazd skradziono albo został on rozbity. Wtedy wyceniana jest wartość pojazdu z dnia szkody i pojawia się istotna różnica, nawet jeśli szkoda miała miejsce kilka dni po zawarciu umowy.
– Może ona wynikać z tego, że na wartość samochodu najbardziej wpływa jego stan techniczny, a tego nie jest w stanie ocenić agent wystawiający polisę – mówi Ryszard Cota.
Dopiero rzeczoznawca oglądający samochód po szkodzie jest w stanie określić jego zużycie, stwierdzić, czy brał już udział w wypadku, i jak poważnym.
Przetargowe sztuczki
Mechanizm zawyżania wartości pojazdów jest wykorzystywany przez ubezpieczycieli przy przetargach organizowanych przez firmy. Towarzystwa podają niską stawkę, ale rekompensują sobie to potem, zawyżając wartość pojazdu. Brokerzy podpowiadają, że można się przed tym bronić, określając ją samemu.
– Wyceniamy pojazdy na bazie informacji z Info-Eksperta, propozycje przesyłamy do klienta, który nanosi swoje uwagi i razem ostatecznie uzgadniamy wartości – mówi Agnieszka Pieczyńska, senior account manager z firmy Marsh.
Klientom indywidualnym pozostaje przy zawieraniu umowy ubezpieczenia samodzielne sprawdzenie wartości pojazdu, np. na stronach Info-Ekspert albo Eurotaksu.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA