REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile jest wart samochód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Większość ubezpieczycieli zawyża wartość pojazdu w momencie jego ubezpieczania średnio o 7-10 proc. Oznacza to, że rocznie do ich kieszeni trafia dodatkowo około 400 mln zł składki.
Klienci dziwią się, że na polisie wystawionej w lutym widnieje np. kwota 20 tys. zł, a po kradzieży czy całkowitym rozbiciu pojazdu w lipcu towarzystwo określa, że jest on wart np. 17 tys. zł. Nie koniecznie może to oznaczać, że pojazd właśnie tyle stracił na wartości. Okazuje się, że w większości przypadków może to być efekt zawyżenia wartości pojazdu już przy zawieraniu ubezpieczenia. Według danych zgromadzonych przez firmę Ogma, która w lipcu zadzwoniła do 989 agentów i pracowników towarzystw ubezpieczeniowych z pytaniem, ile kosztowałaby polisa, okazało się, że różnica między najniższą a najwyższą wartością pojazdu wynosi 10-15 proc.
– Można oszacować, że składka jest zawyżana średnio o 7-10 proc. – mówi Marcin Z. Broda, wiceprezes Ogmy.
W 2004 roku ubezpieczyciele zebrali 4,4 mld zł z tytułu ubezpieczeń AC komunikacyjnego. Oznacza to, że do ich kieszeni z tego tytułu trafiło około 400 mln zł składki, która nie wiąże się z ryzykiem wypłaty odszkodowania.
Dwa systemy
Ubezpieczyciele przy określeniu wartości pojazdu dla celów zawieranego ubezpieczenia korzystają z danych dostarczanych przez dwie firmy: Info-Ekspert i Eurotax. Różnice mogą więc wynikać z korzystania z innych źródeł. Obie firmy opierają się na swoich badaniach rynku. Obserwują zawierane transakcje, ceny w komisach, na giełdach, a pracownicy negocjują też cenę pojazdu, udając klientów.
– Nie widzę możliwości powstania aż takich rozbieżności, jeśli pośrednik właściwie posługiwał się czy to książką z tabelami, czy to programem informatycznym – mówi Ryszard Cota, prezes Info-Ekspert.
Przypomina, że przy określeniu ceny pojazdu bierze się pod uwagę nie tylko jego rocznik czy model, ale przebieg pojazdu, wyposażenie czy stan techniczny. Krzysztof Kipert, z biura zarządzania produktami PZU, zauważa, że zapytanie telefoniczne jest z reguły pospieszne, stąd mogą pojawić się rozbieżności wynikające np. z nietrafnych korekt wartości katalogowej, bez oględzin pojazdu, użycia różnych lub nieaktualnych katalogów czy nieścisłego ustalenia parametrów samochodu
– Jednak nie zawsze nasi ankieterzy byli pytani o te wszystkie szczegóły – mówi Marcin Z. Broda.
Zauważa też, że zawyżanie wartości aut ma głównie miejsce w przypadku droższych aut. Być może sprzedający polisy wychodzą z założenia, że bogatszy klient nie będzie liczył składki. Zaniżenia są obserwowane w przypadku tańszych pojazdów.
Klient nieświadomy
Większość, bo ponad 99 proc. kierowców, nie dowie się, że ubezpieczyciel zawyża wartość jego pojazdu. Przekonują się o tym tylko ci, którym pojazd skradziono albo został on rozbity. Wtedy wyceniana jest wartość pojazdu z dnia szkody i pojawia się istotna różnica, nawet jeśli szkoda miała miejsce kilka dni po zawarciu umowy.
– Może ona wynikać z tego, że na wartość samochodu najbardziej wpływa jego stan techniczny, a tego nie jest w stanie ocenić agent wystawiający polisę – mówi Ryszard Cota.
Dopiero rzeczoznawca oglądający samochód po szkodzie jest w stanie określić jego zużycie, stwierdzić, czy brał już udział w wypadku, i jak poważnym.
Przetargowe sztuczki
Mechanizm zawyżania wartości pojazdów jest wykorzystywany przez ubezpieczycieli przy przetargach organizowanych przez firmy. Towarzystwa podają niską stawkę, ale rekompensują sobie to potem, zawyżając wartość pojazdu. Brokerzy podpowiadają, że można się przed tym bronić, określając ją samemu.
– Wyceniamy pojazdy na bazie informacji z Info-Eksperta, propozycje przesyłamy do klienta, który nanosi swoje uwagi i razem ostatecznie uzgadniamy wartości – mówi Agnieszka Pieczyńska, senior account manager z firmy Marsh.
Klientom indywidualnym pozostaje przy zawieraniu umowy ubezpieczenia samodzielne sprawdzenie wartości pojazdu, np. na stronach Info-Ekspert albo Eurotaksu.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA