REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczniki barierą dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Brakuje systemu informowania o zarządzaniu środkami unijnymi dla firm - alarmują przedsiębiorcy. Są też zaniepokojeni małą ilością wypłaconych dotąd środków.
– Wykorzystanie funduszy nie sięga obecnie nawet kilkunastu zakładanych przez nas procent, oscylując wokół zera. Nie wiemy, dlaczego umowy o dofinansowanie nie są podpisywane, nie wiemy też, jak funkcjonują projekty już rozpoczęte. Ścisły monitoring tego wsparcia mógłby zapobiec pewnym negatywnym zjawiskom pojawiającym się w trakcie konsumpcji środków – uważa Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
Z najnowszych danych wynika, że do czerwca wartość umów na dofinansowanie inwestycji w skierowanym do przedsiębiorców Sektorowym Programie Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw wynosi 22 proc. przyznanych na ten cel środków, a kwota wypłaconych właścicielom małych i średnich firm środków to zaledwie 0,06 proc. dostępnej puli.
W tej sytuacji szokująco brzmią prognozy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, że co drugi aplikujący o pieniądze unijne przedsiębiorca nie ma w ogóle szans na przyznanie dofinansowania. Bieżące śledzenie płatności z funduszy miał zagwarantować system SIMIK (System Informatyczny Monitoringu i Kontroli), ale według Sergiusza Najara, przewodniczącego Komitetu Polityki i Funduszy Europejskich Krajowej Izby Gospodarczej, nie ma szans, by był on źródłem informacji ułatwiających zarządzenie funduszami, ponieważ dane z niego mają wartość archiwalną.
Brak systemu bieżącego monitorowania wydawania unijnych pieniędzy niepokoi też bankowców i doradców finansowych, którzy uważają, że przedsiębiorcom może grozić zbyt długie oczekiwanie na refundację poniesionych wydatków, a w efekcie zaburzenie płynności finansowej firm.
– Płatności ze środków publicznych są mało wiarygodne. Kwoty te zostały dopiero obiecane. W przyszłym roku, gdy przedsiębiorcy zakończą inwestycje i będą składać wnioski o płatność, płynność wypłat może zostać zachwiana. Doświadczenia krajów korzystających już z funduszy strukturalnych wskazuje, że przekazanie ich z Brukseli do kraju może potrwać nawet 8-9 miesięcy – ostrzega dyrektor Mariusz Zygielewicz ze Związku Banków Polskich.
Podczas debaty zorganizowanej wczoraj przez Krajową Izbę Gospodarczą z miażdżącą krytyką spotkały się też zakończone procedury wyboru projektów. Izba sformułowała postulaty dotyczące zmiany niektórych zasad przy rozdziale środków na lata 2007-2013. Krytykowano zwłaszcza sztuczny wymóg pokrycia przez przedsiębiorcę co najmniej 25 proc. nakładów na realizowaną inwestycję z kredytu bankowego, który podraża koszty i przedłuża procedurę. Tym bardziej że skuteczne działania o środki mogły i tak podjąć firmy w doskonałej kondycji finansowej. – Wykorzystanie 1 mld zł z Funduszu Poręczeń Unijnych jest takie same jak środków strukturalnych – czyli mniej niż 1 proc. To oznacza, że były dla banków tak wiarygodne, że nie potrzebowały dodatkowej pomocy – zwraca uwagę M. Zygielewicz z ZBP.
Lepsze wykorzystanie funduszy na lata 2007-2013 – postulaty przedsiębiorców
• Podniesienie kwoty dotacji na inwestycje, przy której obowiązuje korzystanie z kredytu bankowego.
• Składanie zajawki wniosku i uzupełnienie dokumentacji już po zaakceptowaniu inwestycji do dofinansowania.
• Radykalne skrócenie okresu między złożeniem wniosku a przyznaniem decyzji o przyznaniu dotacji.
• Maksymalne skrócenie wypłaty refundacji – dłuższe, niż przewidują przepisy, oczekiwanie na wypłatę podnosi koszty inwestycji.
Magdalena Wojtuch
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA