REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartości niematerialne firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo w swojej działalności wykorzystuje wartości niematerialne. Właściwa ocena ich przez menedżerów oraz stworzenie systemu zarządzania nimi przyczynia się do wzrostu firmy i osiągnięcia przez nią wysokiej pozycji na rynku.

W zarządzaniu wartościami ważne jest zidentyfikowanie i zdefiniowanie wartości niematerialnych w firmie oraz czynników, które je budują. Należy ustalić, czy te wartości da się wycenić i jakie trzeba przyjąć metody wyceny. Następnie określić, jaka jest ich wartość księgowa w stosunku do wartości rynkowej i od czego zależą różnice między tymi danymi.
Przewaga konkurencyjna
Istotną sprawą jest też rozpoznanie rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Trzeba określić, czy prowadzona przez firmę działalność pozwala na wytworzenie wyróżniających ją na rynku „pożytków”, które zapewnią w dłuższym czasie przewagę nad konkurentami.
Zasobami, które wpływają na ponadprzeciętne wyniki gospodarcze, mogą być:
■ eksploatacja rzeczowych środków trwałych i obrotowych,
■ kapitał gotówkowy,
■ oszczędności produkcyjne,
■ technologia,
■ niepowtarzalne zasoby materialne firmy,
■ zasoby ludzkie.
W stosunku do wszystkich kategorii wartości przedsiębiorstwa opracowuje się politykę gospodarowania, która pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać tkwiący w nich potencjał przynoszący korzyści firmie.
Nieocenione zasoby ludzkie
Aby przedsiębiorstwo mogło osiągać wysokie wyniki i przewagę konkurencyjną, powinno pozyskiwać i utrzymywać pierwszorzędny zespół zarządzający i uzdolnione kierownictwo, zwłaszcza działy sprzedaży czy administracyjny. Musi też rekrutować i wychowywać utalentowaną, lojalną i pełną entuzjazmu kadrę pracowniczą, a także umiejętnie spożytkować jej doświadczenie. Firmie powinno również zależeć na odkrywaniu talentów wśród studentów i absolwentów uczelni wyższych, organizowaniu staży i budowaniu dobrych relacji, by w przyszłości wychować sobie nową kadrę pracowniczą.
Ludzie cenią sobie dobrą atmosfera w pracy i satysfakcję z pracy. Warto budować programy identyfikacji wartości indywidualnych z wartościami firmy, wzmacniać zadowolenie i dumę z przynależności do przedsiębiorstwa. Należy dbać o zachowanie dobrych warunków pracy (ergonomia) i właściwe jej organizowanie oraz umożliwienie korzystania z czasu wolnego.
Każdy pracownik chce wiedzieć, jak jest odbierana jego praca, powinien temu służyć obiektywny i sprawiedliwy system ocen okresowych.
Inne zasoby niematerialne
Polityka przedsiębiorstwa obejmuje również wiele innych działań, które pozwalają wykorzystywać zasoby niematerialne do osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo. Do działań takich należy budowanie silnej marki firmy, dbanie o dobry wizerunek przedsiębiorstwa w otoczeniu np. przez działalność charytatywną lub udział kadry w pracach lokalnych organizacji społecznych i samorządowych, zabieganie o zaufanie odbiorców i dostawców, a także kształtowanie pozytywnej kultury organizacyjnej.
Firma, chcąc być konkurencyjna, dąży do tego, aby posiadać i wytwarzać niepowtarzalne know-how, dbać o prawa autorskie, skutecznie chronić tajemnicę procesu technologicznego oraz inwestować w obszar badań i rozwoju. Powinna także uzyskiwać określone certyfikaty, koncesje czy zezwolenia, posiadać i wykorzystywać licencje oraz patenty.
Aby uzyskiwać określone korzyści, firma stosuje odpowiednie działania marketingowe, takie jak zajmowanie niszy na rynku, wykorzystywanie czynników stanowiących dla innych bariery wejścia, odkrywanie swoich mocnych i słabych stron oraz prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych i generowanie korzyści skali.

REKLAMA

REKLAMA

 Ludmiła Lachawiec
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA