REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartości niematerialne firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo w swojej działalności wykorzystuje wartości niematerialne. Właściwa ocena ich przez menedżerów oraz stworzenie systemu zarządzania nimi przyczynia się do wzrostu firmy i osiągnięcia przez nią wysokiej pozycji na rynku.

W zarządzaniu wartościami ważne jest zidentyfikowanie i zdefiniowanie wartości niematerialnych w firmie oraz czynników, które je budują. Należy ustalić, czy te wartości da się wycenić i jakie trzeba przyjąć metody wyceny. Następnie określić, jaka jest ich wartość księgowa w stosunku do wartości rynkowej i od czego zależą różnice między tymi danymi.
Przewaga konkurencyjna
Istotną sprawą jest też rozpoznanie rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Trzeba określić, czy prowadzona przez firmę działalność pozwala na wytworzenie wyróżniających ją na rynku „pożytków”, które zapewnią w dłuższym czasie przewagę nad konkurentami.
Zasobami, które wpływają na ponadprzeciętne wyniki gospodarcze, mogą być:
■ eksploatacja rzeczowych środków trwałych i obrotowych,
■ kapitał gotówkowy,
■ oszczędności produkcyjne,
■ technologia,
■ niepowtarzalne zasoby materialne firmy,
■ zasoby ludzkie.
W stosunku do wszystkich kategorii wartości przedsiębiorstwa opracowuje się politykę gospodarowania, która pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać tkwiący w nich potencjał przynoszący korzyści firmie.
Nieocenione zasoby ludzkie
Aby przedsiębiorstwo mogło osiągać wysokie wyniki i przewagę konkurencyjną, powinno pozyskiwać i utrzymywać pierwszorzędny zespół zarządzający i uzdolnione kierownictwo, zwłaszcza działy sprzedaży czy administracyjny. Musi też rekrutować i wychowywać utalentowaną, lojalną i pełną entuzjazmu kadrę pracowniczą, a także umiejętnie spożytkować jej doświadczenie. Firmie powinno również zależeć na odkrywaniu talentów wśród studentów i absolwentów uczelni wyższych, organizowaniu staży i budowaniu dobrych relacji, by w przyszłości wychować sobie nową kadrę pracowniczą.
Ludzie cenią sobie dobrą atmosfera w pracy i satysfakcję z pracy. Warto budować programy identyfikacji wartości indywidualnych z wartościami firmy, wzmacniać zadowolenie i dumę z przynależności do przedsiębiorstwa. Należy dbać o zachowanie dobrych warunków pracy (ergonomia) i właściwe jej organizowanie oraz umożliwienie korzystania z czasu wolnego.
Każdy pracownik chce wiedzieć, jak jest odbierana jego praca, powinien temu służyć obiektywny i sprawiedliwy system ocen okresowych.
Inne zasoby niematerialne
Polityka przedsiębiorstwa obejmuje również wiele innych działań, które pozwalają wykorzystywać zasoby niematerialne do osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo. Do działań takich należy budowanie silnej marki firmy, dbanie o dobry wizerunek przedsiębiorstwa w otoczeniu np. przez działalność charytatywną lub udział kadry w pracach lokalnych organizacji społecznych i samorządowych, zabieganie o zaufanie odbiorców i dostawców, a także kształtowanie pozytywnej kultury organizacyjnej.
Firma, chcąc być konkurencyjna, dąży do tego, aby posiadać i wytwarzać niepowtarzalne know-how, dbać o prawa autorskie, skutecznie chronić tajemnicę procesu technologicznego oraz inwestować w obszar badań i rozwoju. Powinna także uzyskiwać określone certyfikaty, koncesje czy zezwolenia, posiadać i wykorzystywać licencje oraz patenty.
Aby uzyskiwać określone korzyści, firma stosuje odpowiednie działania marketingowe, takie jak zajmowanie niszy na rynku, wykorzystywanie czynników stanowiących dla innych bariery wejścia, odkrywanie swoich mocnych i słabych stron oraz prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych i generowanie korzyści skali.

REKLAMA

 Ludmiła Lachawiec
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA