REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartości niematerialne firmy

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo w swojej działalności wykorzystuje wartości niematerialne. Właściwa ocena ich przez menedżerów oraz stworzenie systemu zarządzania nimi przyczynia się do wzrostu firmy i osiągnięcia przez nią wysokiej pozycji na rynku.

W zarządzaniu wartościami ważne jest zidentyfikowanie i zdefiniowanie wartości niematerialnych w firmie oraz czynników, które je budują. Należy ustalić, czy te wartości da się wycenić i jakie trzeba przyjąć metody wyceny. Następnie określić, jaka jest ich wartość księgowa w stosunku do wartości rynkowej i od czego zależą różnice między tymi danymi.
Przewaga konkurencyjna
Istotną sprawą jest też rozpoznanie rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Trzeba określić, czy prowadzona przez firmę działalność pozwala na wytworzenie wyróżniających ją na rynku „pożytków”, które zapewnią w dłuższym czasie przewagę nad konkurentami.
Zasobami, które wpływają na ponadprzeciętne wyniki gospodarcze, mogą być:
■ eksploatacja rzeczowych środków trwałych i obrotowych,
■ kapitał gotówkowy,
■ oszczędności produkcyjne,
■ technologia,
■ niepowtarzalne zasoby materialne firmy,
■ zasoby ludzkie.
W stosunku do wszystkich kategorii wartości przedsiębiorstwa opracowuje się politykę gospodarowania, która pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać tkwiący w nich potencjał przynoszący korzyści firmie.
Nieocenione zasoby ludzkie
Aby przedsiębiorstwo mogło osiągać wysokie wyniki i przewagę konkurencyjną, powinno pozyskiwać i utrzymywać pierwszorzędny zespół zarządzający i uzdolnione kierownictwo, zwłaszcza działy sprzedaży czy administracyjny. Musi też rekrutować i wychowywać utalentowaną, lojalną i pełną entuzjazmu kadrę pracowniczą, a także umiejętnie spożytkować jej doświadczenie. Firmie powinno również zależeć na odkrywaniu talentów wśród studentów i absolwentów uczelni wyższych, organizowaniu staży i budowaniu dobrych relacji, by w przyszłości wychować sobie nową kadrę pracowniczą.
Ludzie cenią sobie dobrą atmosfera w pracy i satysfakcję z pracy. Warto budować programy identyfikacji wartości indywidualnych z wartościami firmy, wzmacniać zadowolenie i dumę z przynależności do przedsiębiorstwa. Należy dbać o zachowanie dobrych warunków pracy (ergonomia) i właściwe jej organizowanie oraz umożliwienie korzystania z czasu wolnego.
Każdy pracownik chce wiedzieć, jak jest odbierana jego praca, powinien temu służyć obiektywny i sprawiedliwy system ocen okresowych.
Inne zasoby niematerialne
Polityka przedsiębiorstwa obejmuje również wiele innych działań, które pozwalają wykorzystywać zasoby niematerialne do osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo. Do działań takich należy budowanie silnej marki firmy, dbanie o dobry wizerunek przedsiębiorstwa w otoczeniu np. przez działalność charytatywną lub udział kadry w pracach lokalnych organizacji społecznych i samorządowych, zabieganie o zaufanie odbiorców i dostawców, a także kształtowanie pozytywnej kultury organizacyjnej.
Firma, chcąc być konkurencyjna, dąży do tego, aby posiadać i wytwarzać niepowtarzalne know-how, dbać o prawa autorskie, skutecznie chronić tajemnicę procesu technologicznego oraz inwestować w obszar badań i rozwoju. Powinna także uzyskiwać określone certyfikaty, koncesje czy zezwolenia, posiadać i wykorzystywać licencje oraz patenty.
Aby uzyskiwać określone korzyści, firma stosuje odpowiednie działania marketingowe, takie jak zajmowanie niszy na rynku, wykorzystywanie czynników stanowiących dla innych bariery wejścia, odkrywanie swoich mocnych i słabych stron oraz prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych i generowanie korzyści skali.

REKLAMA

 Ludmiła Lachawiec
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA