REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsza komunikacja i dostęp do informacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na każdym etapie funkcjonowania intranetu - od momentu inicjacji i pomysłu, przez projektowanie i tworzenie, aż po użytkowanie gotowego rozwiązania - rola działu personalnego jest nieznaczna, a nawet wręcz marginalna.
Choć zarządzanie wiedzą i kierowanie komunikacją w firmie nie powinno być wyłączną domeną informatyków, w praktyce tak się dzieje – wynika z badań Instytutu Badawczego Pentor.
Pentor przygotował na zlecenie firmy Contium badanie „Intranety w przedsiębiorstwach działających w Polsce”. Przeprowadzono 300 wywiadów wśród 2 tys. firm, które uzyskały w minionym roku najwyższe przychody. Celem badania było określenie, ile spośród największych w Polsce firm posiada intranet i jak to narzędzie jest wykorzystywane.
Spośród przebadanych firm, blisko 60 proc. posiada intranet, czyli wewnętrzny portal www, który udostępnia pracownikom firmy dane oraz usługi przydatne w ich codziennej pracy i komunikacji. 37,9 proc. firm korzysta z intranetu od ponad 5 lat, a tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej niż 2 lata.
Intranet budowano własnymi siłami
Aż 72,1 proc. respondentów stwierdziło, że autorem informatycznej części przedsięwzięcia był dział IT – firmowi informatycy. Z usług firm zewnętrznych skorzystało jedynie 19,7 proc. firm. Wśród stosowanych w budowie intranetu technologii zdecydowanie dominują produkty Microsoftu (37,3 proc. wskazań), Linuksa (7,3 proc.) i Lotusa (6,2 proc.). Natomiast także 6,2 respondentów przyznało, że w ich firmie funkcjonuje wewnętrzna sieć stworzona we własnym zakresie.
Po co tworzą intranet
Najczęściej formułowaną przesłanką dla takiej decyzji jest chęć usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9 proc. wskazań), a następnie podniesienie skuteczności gromadzenia wiedzy i dostępu do niej (21,8 proc.) i poprawa efektywności obiegu dokumentów (10,3 proc.). Reprezentanci wielu badanych firm nie potrafili określić oczekiwań, jakie wiązano z intranetem przed jego zbudowaniem. Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z posługiwania się przez firmy siecią wewnętrzną są: dostęp do dokumentów, raportów i danych adresowych – wskazują respondenci badania Instytutu Pentor.
Co siedzi w sieci
Z jakich elementów składają się intranety? W przypadku narzędzi biznesowych najczęściej wymieniano raporty rynkowe, które zawierają dane operacyjne, użyteczne dla menedżerów w ich pracy (55,4 proc. odpowiedzi). Dużo wskazań uzyskały także narzędzia do zarządzania wiedzą: bazy danych, wyszukiwarki, biuletyny informacyjne itp. (41,8 proc.). Pozostałe narzędzia okazały się znacznie mniej popularne. Analiza opinii pracowników z różnych szczebli o zawartości intranetu nie wykazała istotnych różnic między nimi, choć osoby ze szczebla kierowniczego częściej niż inni wymieniały takie elementy sieci wewnętrznej, jak pocztę elektroniczną, chat, aktualności firmowe i forum dyskusyjne, czyli narzędzia do komunikacji.
Często zdarza się, że firmowy intranet jest zintegrowany z innymi systemami technologicznymi, wymieniając z nimi dane lub korzystając z ich usług. Najczęściej połączony jest z narzędziami ERP (enterprise resources planning – źródła planowania przedsięwzięć) i systemem finansowo-księgowym (51 proc. wskazań). Rzadziej z systemem płacowo-kadrowym (39,6 proc.) lub systemem do zarządzania relacjami z klientami CRM (customer relationship management) – 37,5 proc.
Kto odpowiada za funkcjonowanie
Pod względem technicznym oczywiście firmowi informatycy. Badanie pokazało jednak, że na tym ich rola się nie kończy. Praktycznie na każdym etapie funkcjonowania intranetu dział IT odgrywa kluczową rolę. Zdecydowanie przewyższa pod tym względem dział personalny, dział marketingu czy inne departamenty przedsiębiorstwa.
Krzysztof Polak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA