REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsza komunikacja i dostęp do informacji

REKLAMA

Na każdym etapie funkcjonowania intranetu - od momentu inicjacji i pomysłu, przez projektowanie i tworzenie, aż po użytkowanie gotowego rozwiązania - rola działu personalnego jest nieznaczna, a nawet wręcz marginalna.
Choć zarządzanie wiedzą i kierowanie komunikacją w firmie nie powinno być wyłączną domeną informatyków, w praktyce tak się dzieje – wynika z badań Instytutu Badawczego Pentor.
Pentor przygotował na zlecenie firmy Contium badanie „Intranety w przedsiębiorstwach działających w Polsce”. Przeprowadzono 300 wywiadów wśród 2 tys. firm, które uzyskały w minionym roku najwyższe przychody. Celem badania było określenie, ile spośród największych w Polsce firm posiada intranet i jak to narzędzie jest wykorzystywane.
Spośród przebadanych firm, blisko 60 proc. posiada intranet, czyli wewnętrzny portal www, który udostępnia pracownikom firmy dane oraz usługi przydatne w ich codziennej pracy i komunikacji. 37,9 proc. firm korzysta z intranetu od ponad 5 lat, a tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej niż 2 lata.
Intranet budowano własnymi siłami
Aż 72,1 proc. respondentów stwierdziło, że autorem informatycznej części przedsięwzięcia był dział IT – firmowi informatycy. Z usług firm zewnętrznych skorzystało jedynie 19,7 proc. firm. Wśród stosowanych w budowie intranetu technologii zdecydowanie dominują produkty Microsoftu (37,3 proc. wskazań), Linuksa (7,3 proc.) i Lotusa (6,2 proc.). Natomiast także 6,2 respondentów przyznało, że w ich firmie funkcjonuje wewnętrzna sieć stworzona we własnym zakresie.
Po co tworzą intranet
Najczęściej formułowaną przesłanką dla takiej decyzji jest chęć usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9 proc. wskazań), a następnie podniesienie skuteczności gromadzenia wiedzy i dostępu do niej (21,8 proc.) i poprawa efektywności obiegu dokumentów (10,3 proc.). Reprezentanci wielu badanych firm nie potrafili określić oczekiwań, jakie wiązano z intranetem przed jego zbudowaniem. Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z posługiwania się przez firmy siecią wewnętrzną są: dostęp do dokumentów, raportów i danych adresowych – wskazują respondenci badania Instytutu Pentor.
Co siedzi w sieci
Z jakich elementów składają się intranety? W przypadku narzędzi biznesowych najczęściej wymieniano raporty rynkowe, które zawierają dane operacyjne, użyteczne dla menedżerów w ich pracy (55,4 proc. odpowiedzi). Dużo wskazań uzyskały także narzędzia do zarządzania wiedzą: bazy danych, wyszukiwarki, biuletyny informacyjne itp. (41,8 proc.). Pozostałe narzędzia okazały się znacznie mniej popularne. Analiza opinii pracowników z różnych szczebli o zawartości intranetu nie wykazała istotnych różnic między nimi, choć osoby ze szczebla kierowniczego częściej niż inni wymieniały takie elementy sieci wewnętrznej, jak pocztę elektroniczną, chat, aktualności firmowe i forum dyskusyjne, czyli narzędzia do komunikacji.
Często zdarza się, że firmowy intranet jest zintegrowany z innymi systemami technologicznymi, wymieniając z nimi dane lub korzystając z ich usług. Najczęściej połączony jest z narzędziami ERP (enterprise resources planning – źródła planowania przedsięwzięć) i systemem finansowo-księgowym (51 proc. wskazań). Rzadziej z systemem płacowo-kadrowym (39,6 proc.) lub systemem do zarządzania relacjami z klientami CRM (customer relationship management) – 37,5 proc.
Kto odpowiada za funkcjonowanie
Pod względem technicznym oczywiście firmowi informatycy. Badanie pokazało jednak, że na tym ich rola się nie kończy. Praktycznie na każdym etapie funkcjonowania intranetu dział IT odgrywa kluczową rolę. Zdecydowanie przewyższa pod tym względem dział personalny, dział marketingu czy inne departamenty przedsiębiorstwa.
Krzysztof Polak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA