REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsza komunikacja i dostęp do informacji

REKLAMA

Na każdym etapie funkcjonowania intranetu - od momentu inicjacji i pomysłu, przez projektowanie i tworzenie, aż po użytkowanie gotowego rozwiązania - rola działu personalnego jest nieznaczna, a nawet wręcz marginalna.
Choć zarządzanie wiedzą i kierowanie komunikacją w firmie nie powinno być wyłączną domeną informatyków, w praktyce tak się dzieje – wynika z badań Instytutu Badawczego Pentor.
Pentor przygotował na zlecenie firmy Contium badanie „Intranety w przedsiębiorstwach działających w Polsce”. Przeprowadzono 300 wywiadów wśród 2 tys. firm, które uzyskały w minionym roku najwyższe przychody. Celem badania było określenie, ile spośród największych w Polsce firm posiada intranet i jak to narzędzie jest wykorzystywane.
Spośród przebadanych firm, blisko 60 proc. posiada intranet, czyli wewnętrzny portal www, który udostępnia pracownikom firmy dane oraz usługi przydatne w ich codziennej pracy i komunikacji. 37,9 proc. firm korzysta z intranetu od ponad 5 lat, a tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej niż 2 lata.
Intranet budowano własnymi siłami
Aż 72,1 proc. respondentów stwierdziło, że autorem informatycznej części przedsięwzięcia był dział IT – firmowi informatycy. Z usług firm zewnętrznych skorzystało jedynie 19,7 proc. firm. Wśród stosowanych w budowie intranetu technologii zdecydowanie dominują produkty Microsoftu (37,3 proc. wskazań), Linuksa (7,3 proc.) i Lotusa (6,2 proc.). Natomiast także 6,2 respondentów przyznało, że w ich firmie funkcjonuje wewnętrzna sieć stworzona we własnym zakresie.
Po co tworzą intranet
Najczęściej formułowaną przesłanką dla takiej decyzji jest chęć usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9 proc. wskazań), a następnie podniesienie skuteczności gromadzenia wiedzy i dostępu do niej (21,8 proc.) i poprawa efektywności obiegu dokumentów (10,3 proc.). Reprezentanci wielu badanych firm nie potrafili określić oczekiwań, jakie wiązano z intranetem przed jego zbudowaniem. Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z posługiwania się przez firmy siecią wewnętrzną są: dostęp do dokumentów, raportów i danych adresowych – wskazują respondenci badania Instytutu Pentor.
Co siedzi w sieci
Z jakich elementów składają się intranety? W przypadku narzędzi biznesowych najczęściej wymieniano raporty rynkowe, które zawierają dane operacyjne, użyteczne dla menedżerów w ich pracy (55,4 proc. odpowiedzi). Dużo wskazań uzyskały także narzędzia do zarządzania wiedzą: bazy danych, wyszukiwarki, biuletyny informacyjne itp. (41,8 proc.). Pozostałe narzędzia okazały się znacznie mniej popularne. Analiza opinii pracowników z różnych szczebli o zawartości intranetu nie wykazała istotnych różnic między nimi, choć osoby ze szczebla kierowniczego częściej niż inni wymieniały takie elementy sieci wewnętrznej, jak pocztę elektroniczną, chat, aktualności firmowe i forum dyskusyjne, czyli narzędzia do komunikacji.
Często zdarza się, że firmowy intranet jest zintegrowany z innymi systemami technologicznymi, wymieniając z nimi dane lub korzystając z ich usług. Najczęściej połączony jest z narzędziami ERP (enterprise resources planning – źródła planowania przedsięwzięć) i systemem finansowo-księgowym (51 proc. wskazań). Rzadziej z systemem płacowo-kadrowym (39,6 proc.) lub systemem do zarządzania relacjami z klientami CRM (customer relationship management) – 37,5 proc.
Kto odpowiada za funkcjonowanie
Pod względem technicznym oczywiście firmowi informatycy. Badanie pokazało jednak, że na tym ich rola się nie kończy. Praktycznie na każdym etapie funkcjonowania intranetu dział IT odgrywa kluczową rolę. Zdecydowanie przewyższa pod tym względem dział personalny, dział marketingu czy inne departamenty przedsiębiorstwa.
Krzysztof Polak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA