REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej mogą stracić klienci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rady aptekarskie chcą karać kierowników aptek za sprzedaż leków „za grosz”. Promocja dotyczy leków z odpłatnością ryczałtową. Ich sprzedaż za niższą cenę rady uważają za niezgodną z prawem. Z kolei aptekarze podkreślają, że samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, za które był już karany. Najwięcej mogą stracić klienci.
Ceną ryczałtową objęte są zazwyczaj leki stosowane w chorobach przewlekłych. Ryczałt to 3,20 zł. Ale w aptekach stosujących promocje płaci się tylko grosz. Pani Teresa Malinowska jest rencistką. Od lat choruje na cukrzycę. Stale musi badać poziom cukru we krwi. Musi to robić kilka razy dziennie przy użyciu glukometru i specjalnych pasków. Jak nam wyjaśniła, paski do glukometru kupuje w EURO-APTECE za grosz. Normalnie jedno opakowanie to prawie 8 zł. Dzięki temu zyskuje około 40 zł miesięcznie. Dla rencisty to licząca się kwota. Panią Teresę promocje cieszą.

REKLAMA

Ta radość może jednak szybko się skończyć. Okręgowe rady aptekarskie postanowiły karać kierowników aptek, którzy stosują takie promocje. Podejmują uchwały, w których grożą kierownikom aptek odebraniem uprawnień zawodowych. 12 lipca br. czterech kierowników aptek z sieci EURO-APTEKA należącej do inwestora litewskiego składało wyjaśnienia przed rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Bydgoszczy.
Zdaniem aptekarzy, samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, wprowadzając zakazy swobodnego obniżania cen i strasząc członków. Członków, którzy wielkiego wyboru nie mają. Przynależność do korporacji jest obowiązkowa.

REKLAMA

Rady w swoich uchwałach powołują się z kolei na art. 36 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2004 r. nr 210, poz. 2135). Uważają, że wynika z niego zakaz oferowania leków objętych opłatami ryczałtowymi za cenę niższą niż ryczałt. Problem w tym, że art. 36 ust. 3 tej ustawy określa tylko, ile maksymalnie może wynosić taki ryczałt. Jeżeli zatem apteka sprzedaje lek taniej, trudno zarzucić jej działania niezgodne z prawem – argumentują eksperci.

Za podobne działania samorząd był już karany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwyraźniej na niewiele się to jednak zdało.

Tak naprawdę nie o przepisy zresztą chodzi. Zdaniem Zbigniewa Chrzanowskiego, pracownika hurtowni farmaceutycznej w Kielcach, polskich aptek nie stać na stosowanie takich promocji, nie wiedzą, jak to robić. Tymczasem leki „za grosz” to sprytny chwyt marketingowy.

REKLAMA

Faktycznie chodzi zatem o walkę z nieuczciwą, zdaniem rad aptekarskich, konkurencją. Potwierdza to rozmowa z przedstawicielem jednej z izb aptekarskich. Stwierdził on, że to niesprawiedliwe, że EURO-APTEKA, jako zagraniczna sieć z dużym kapitałem, może stosować promocję leku „za grosz”, kiedy polskich aptek z tradycjami po prostu na to nie stać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie tylko, czy samorząd aptekarski powołany jest do walki z zagraniczną konkurencją? A co z pacjentami? Zwłaszcza emerytami i rencistami, którzy często stają przed dylematem: kupić chleb czy lek? Dla nich takie promocje, bez względu na intencje tych, którzy je stosują, to prawdziwy dar z nieba.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA