REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej mogą stracić klienci

REKLAMA

Rady aptekarskie chcą karać kierowników aptek za sprzedaż leków „za grosz”. Promocja dotyczy leków z odpłatnością ryczałtową. Ich sprzedaż za niższą cenę rady uważają za niezgodną z prawem. Z kolei aptekarze podkreślają, że samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, za które był już karany. Najwięcej mogą stracić klienci.
Ceną ryczałtową objęte są zazwyczaj leki stosowane w chorobach przewlekłych. Ryczałt to 3,20 zł. Ale w aptekach stosujących promocje płaci się tylko grosz. Pani Teresa Malinowska jest rencistką. Od lat choruje na cukrzycę. Stale musi badać poziom cukru we krwi. Musi to robić kilka razy dziennie przy użyciu glukometru i specjalnych pasków. Jak nam wyjaśniła, paski do glukometru kupuje w EURO-APTECE za grosz. Normalnie jedno opakowanie to prawie 8 zł. Dzięki temu zyskuje około 40 zł miesięcznie. Dla rencisty to licząca się kwota. Panią Teresę promocje cieszą.

REKLAMA

Ta radość może jednak szybko się skończyć. Okręgowe rady aptekarskie postanowiły karać kierowników aptek, którzy stosują takie promocje. Podejmują uchwały, w których grożą kierownikom aptek odebraniem uprawnień zawodowych. 12 lipca br. czterech kierowników aptek z sieci EURO-APTEKA należącej do inwestora litewskiego składało wyjaśnienia przed rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Bydgoszczy.
Zdaniem aptekarzy, samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, wprowadzając zakazy swobodnego obniżania cen i strasząc członków. Członków, którzy wielkiego wyboru nie mają. Przynależność do korporacji jest obowiązkowa.

REKLAMA

Rady w swoich uchwałach powołują się z kolei na art. 36 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2004 r. nr 210, poz. 2135). Uważają, że wynika z niego zakaz oferowania leków objętych opłatami ryczałtowymi za cenę niższą niż ryczałt. Problem w tym, że art. 36 ust. 3 tej ustawy określa tylko, ile maksymalnie może wynosić taki ryczałt. Jeżeli zatem apteka sprzedaje lek taniej, trudno zarzucić jej działania niezgodne z prawem – argumentują eksperci.

Za podobne działania samorząd był już karany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwyraźniej na niewiele się to jednak zdało.

Tak naprawdę nie o przepisy zresztą chodzi. Zdaniem Zbigniewa Chrzanowskiego, pracownika hurtowni farmaceutycznej w Kielcach, polskich aptek nie stać na stosowanie takich promocji, nie wiedzą, jak to robić. Tymczasem leki „za grosz” to sprytny chwyt marketingowy.

REKLAMA

Faktycznie chodzi zatem o walkę z nieuczciwą, zdaniem rad aptekarskich, konkurencją. Potwierdza to rozmowa z przedstawicielem jednej z izb aptekarskich. Stwierdził on, że to niesprawiedliwe, że EURO-APTEKA, jako zagraniczna sieć z dużym kapitałem, może stosować promocję leku „za grosz”, kiedy polskich aptek z tradycjami po prostu na to nie stać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie tylko, czy samorząd aptekarski powołany jest do walki z zagraniczną konkurencją? A co z pacjentami? Zwłaszcza emerytami i rencistami, którzy często stają przed dylematem: kupić chleb czy lek? Dla nich takie promocje, bez względu na intencje tych, którzy je stosują, to prawdziwy dar z nieba.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA