REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej mogą stracić klienci

REKLAMA

Rady aptekarskie chcą karać kierowników aptek za sprzedaż leków „za grosz”. Promocja dotyczy leków z odpłatnością ryczałtową. Ich sprzedaż za niższą cenę rady uważają za niezgodną z prawem. Z kolei aptekarze podkreślają, że samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, za które był już karany. Najwięcej mogą stracić klienci.
Ceną ryczałtową objęte są zazwyczaj leki stosowane w chorobach przewlekłych. Ryczałt to 3,20 zł. Ale w aptekach stosujących promocje płaci się tylko grosz. Pani Teresa Malinowska jest rencistką. Od lat choruje na cukrzycę. Stale musi badać poziom cukru we krwi. Musi to robić kilka razy dziennie przy użyciu glukometru i specjalnych pasków. Jak nam wyjaśniła, paski do glukometru kupuje w EURO-APTECE za grosz. Normalnie jedno opakowanie to prawie 8 zł. Dzięki temu zyskuje około 40 zł miesięcznie. Dla rencisty to licząca się kwota. Panią Teresę promocje cieszą.

REKLAMA

Ta radość może jednak szybko się skończyć. Okręgowe rady aptekarskie postanowiły karać kierowników aptek, którzy stosują takie promocje. Podejmują uchwały, w których grożą kierownikom aptek odebraniem uprawnień zawodowych. 12 lipca br. czterech kierowników aptek z sieci EURO-APTEKA należącej do inwestora litewskiego składało wyjaśnienia przed rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Bydgoszczy.
Zdaniem aptekarzy, samorząd stosuje praktyki monopolistyczne, wprowadzając zakazy swobodnego obniżania cen i strasząc członków. Członków, którzy wielkiego wyboru nie mają. Przynależność do korporacji jest obowiązkowa.

REKLAMA

Rady w swoich uchwałach powołują się z kolei na art. 36 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2004 r. nr 210, poz. 2135). Uważają, że wynika z niego zakaz oferowania leków objętych opłatami ryczałtowymi za cenę niższą niż ryczałt. Problem w tym, że art. 36 ust. 3 tej ustawy określa tylko, ile maksymalnie może wynosić taki ryczałt. Jeżeli zatem apteka sprzedaje lek taniej, trudno zarzucić jej działania niezgodne z prawem – argumentują eksperci.

Za podobne działania samorząd był już karany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwyraźniej na niewiele się to jednak zdało.

Tak naprawdę nie o przepisy zresztą chodzi. Zdaniem Zbigniewa Chrzanowskiego, pracownika hurtowni farmaceutycznej w Kielcach, polskich aptek nie stać na stosowanie takich promocji, nie wiedzą, jak to robić. Tymczasem leki „za grosz” to sprytny chwyt marketingowy.

REKLAMA

Faktycznie chodzi zatem o walkę z nieuczciwą, zdaniem rad aptekarskich, konkurencją. Potwierdza to rozmowa z przedstawicielem jednej z izb aptekarskich. Stwierdził on, że to niesprawiedliwe, że EURO-APTEKA, jako zagraniczna sieć z dużym kapitałem, może stosować promocję leku „za grosz”, kiedy polskich aptek z tradycjami po prostu na to nie stać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie tylko, czy samorząd aptekarski powołany jest do walki z zagraniczną konkurencją? A co z pacjentami? Zwłaszcza emerytami i rencistami, którzy często stają przed dylematem: kupić chleb czy lek? Dla nich takie promocje, bez względu na intencje tych, którzy je stosują, to prawdziwy dar z nieba.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA