REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2004 roku było ubezpieczone 3,45 proc. polskiego eksportu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wraz z rosnącym eksportem z Polski zwiększa się także zakres jego ubezpieczania - wynika z danych Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) SA. W 2003 roku ubezpieczane było 3,17 proc. polskiego eksportu, w 2004 roku 3,45 proc. - poinformował na konferencji prasowej prezes KUKE Jarosław Biernacki.
Łączna wartość ubezpieczonego przez KUKE obrotu eksportowego wyniosła w 2004 roku 2,55 mld USD i była o 50 proc. wyższa niż w 2003 roku. Biernacki zwrócił uwagę, że dane te odnoszą się jedynie do ok. połowy polskiego eksportu. Druga połowa to eksport dokonywany w ramach sprzedaży między oddziałami międzynarodowych korporacji, a takiego eksportu w ramach jednej firmy - zgodnie z prawem - nie można ubezpieczać.

W I kwartale 2005 roku największym odbiorcą polskiego eksportu ubezpieczanego przez KUKE były Niemcy (29 proc.), a następnie Wielka Brytania (11 proc.), Rosja (10 proc), Holandia (8 proc.) i Francja (5 proc.).

Według Biernackiego, dane o ubezpieczaniu eksportu wskazują na dużą dynamikę w eksporcie wyrobów przemysłu motoryzacyjnego, usług budowlanych, materiałów wykończeniowych dla budownictwa, farmaceutyków, wyrobów przemysłu maszynowego, a także produktów przemysłu budowy urządzeń energetycznych (wyposażenie elektrowni, linie przesyłowe, stacje energetyczne).

Z danych KUKE wynika, że coraz istotniejszym odbiorcą polskich wyrobów jest Rosja. Kraj ten, korzystając ze światowej koniunktury na ropę i węgiel, unowocześnia swój przemysł wydobywczy. Stąd wiele zamówień na maszyny górnicze czy maszyny służące do wydobycia ropy naftowej.

Polskie firmy eksportują też do Rosji materiały budowlane, do wykończenia mieszkań, a także żywność. Biernacki podkreślił, że KUKE od dłuższego czasu przebudowuje swój portfel: w coraz większym stopniu koncentruje się na ubezpieczaniu należności eksportowych.

Na rynku ubezpieczeń należności krajowych jest większa konkurencja; poza KUKE na polskim rynku działają jeszcze trzy wyspecjalizowane firmy: Atradius, Coface i Euler Hermes. Eksporterzy mogą korzystać w KUKE nie tylko z ubezpieczeń komercyjnych, lecz także z ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa. Tegoroczny limit takich gwarancji wynosi 10,5 mld zł, z czego wykorzystano już 64 proc.

W 2004 r. limit wynosił 9,5 mld zł i wykorzystano go w 66 proc. KUKE chce też, korzystając z możliwości swobody działania firm ubezpieczeniowych na terenie UE w ramach tzw. jednolitego paszportu, rozpocząć działalność za granicą.

"Nastąpi to jeszcze w 2005 roku. Będą to kraje nowej Unii, bliskie geograficznie. Część przedsiębiorców rozważa przeniesienie produkcji poza Polskę i będzie to usługa przygotowana dla naszych klientów" - poinformował Biernacki.

Zysk netto KUKE na koniec 2004 roku wyniósł ponad 8,3 mln zł, co stanowiło wzrost o ponad 47 proc. w stosunku do roku 2003. Korporacja planuje, że rok 2005 zakończy wynikiem netto w wysokości 5,9 mln zł.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA