REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2004 roku było ubezpieczone 3,45 proc. polskiego eksportu

REKLAMA

Wraz z rosnącym eksportem z Polski zwiększa się także zakres jego ubezpieczania - wynika z danych Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) SA. W 2003 roku ubezpieczane było 3,17 proc. polskiego eksportu, w 2004 roku 3,45 proc. - poinformował na konferencji prasowej prezes KUKE Jarosław Biernacki.
Łączna wartość ubezpieczonego przez KUKE obrotu eksportowego wyniosła w 2004 roku 2,55 mld USD i była o 50 proc. wyższa niż w 2003 roku. Biernacki zwrócił uwagę, że dane te odnoszą się jedynie do ok. połowy polskiego eksportu. Druga połowa to eksport dokonywany w ramach sprzedaży między oddziałami międzynarodowych korporacji, a takiego eksportu w ramach jednej firmy - zgodnie z prawem - nie można ubezpieczać.

W I kwartale 2005 roku największym odbiorcą polskiego eksportu ubezpieczanego przez KUKE były Niemcy (29 proc.), a następnie Wielka Brytania (11 proc.), Rosja (10 proc), Holandia (8 proc.) i Francja (5 proc.).

Według Biernackiego, dane o ubezpieczaniu eksportu wskazują na dużą dynamikę w eksporcie wyrobów przemysłu motoryzacyjnego, usług budowlanych, materiałów wykończeniowych dla budownictwa, farmaceutyków, wyrobów przemysłu maszynowego, a także produktów przemysłu budowy urządzeń energetycznych (wyposażenie elektrowni, linie przesyłowe, stacje energetyczne).

Z danych KUKE wynika, że coraz istotniejszym odbiorcą polskich wyrobów jest Rosja. Kraj ten, korzystając ze światowej koniunktury na ropę i węgiel, unowocześnia swój przemysł wydobywczy. Stąd wiele zamówień na maszyny górnicze czy maszyny służące do wydobycia ropy naftowej.

Polskie firmy eksportują też do Rosji materiały budowlane, do wykończenia mieszkań, a także żywność. Biernacki podkreślił, że KUKE od dłuższego czasu przebudowuje swój portfel: w coraz większym stopniu koncentruje się na ubezpieczaniu należności eksportowych.

Na rynku ubezpieczeń należności krajowych jest większa konkurencja; poza KUKE na polskim rynku działają jeszcze trzy wyspecjalizowane firmy: Atradius, Coface i Euler Hermes. Eksporterzy mogą korzystać w KUKE nie tylko z ubezpieczeń komercyjnych, lecz także z ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa. Tegoroczny limit takich gwarancji wynosi 10,5 mld zł, z czego wykorzystano już 64 proc.

W 2004 r. limit wynosił 9,5 mld zł i wykorzystano go w 66 proc. KUKE chce też, korzystając z możliwości swobody działania firm ubezpieczeniowych na terenie UE w ramach tzw. jednolitego paszportu, rozpocząć działalność za granicą.

"Nastąpi to jeszcze w 2005 roku. Będą to kraje nowej Unii, bliskie geograficznie. Część przedsiębiorców rozważa przeniesienie produkcji poza Polskę i będzie to usługa przygotowana dla naszych klientów" - poinformował Biernacki.

Zysk netto KUKE na koniec 2004 roku wyniósł ponad 8,3 mln zł, co stanowiło wzrost o ponad 47 proc. w stosunku do roku 2003. Korporacja planuje, że rok 2005 zakończy wynikiem netto w wysokości 5,9 mln zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA