REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związkowcy z PKN nadal przeciwni likwidacji RJO

REKLAMA

Krajowy Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny Związków Zawodowych w PKN Orlen zaapelował do ministerstwa skarbu, aby nie popierało na najbliższym zwyczajnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy płockiego koncernu projektu likwidacji 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych (RJO).
Proponowany przez zarząd spółki projekt zmiany statutu PKN Orlen, w tym wykreślenia z niego istniejących obecnie 12 RJO, akcjonariusze spółki mają rozpatrzyć 29 czerwca. Głosy Skarbu Państwa i spółek zależnych, w tym Nafty Polskiej, mogłyby zdecydować o przyjęciu, odrzuceniu lub wykreśleniu projektu uchwały z porządku obrad.

"Panie Ministrze, mamy nadzieję, że przedstawiciele Skarbu Państwa nie dopuszczą do eskalacji nabrzmiałego konfliktu, zatrzymując go w momencie, który może doprowadzić do wybuchu społecznego niezadowolenia. Wzywamy do niegłosowania na najbliższym Walnym Zgromadzeniu za wykreśleniem ze statutu jakiegokolwiek RJO" - napisali związkowcy PKN Orlen w piśmie do wiceministra Skarbu Państwa Krzysztofa Żyndula, które w piątek przesłali PAP.

Od 11 kwietnia we wszystkich oddziałach spółki w kraju trwa akcja protestacyjna przeciwko likwidacji obecnych 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych PKN Orlen, polegająca na oflagowaniu zakładowych budynków. Jej organizatorami są cztery duże związki płockiego koncernu, tworzące Krajowy Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny Związków Zawodowych (KMKPZZ): Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" PKN Orlen SA i Grupa Orlen oraz Sekcja Krajowa Związków Zawodowych Pracowników Polskiego Koncernu Naftowego SA, Międzyzakładowa Komisja Związkowa NSZZ "Solidarność" i Komisja Międzyzakładowa "Solidarność 80" PKN Orlen.

Pragnący zachować anonimowość specjalista z branży paliwowej powiedział PAP, że Skarb Państwa, który od początku przekonywał zarząd i związkowców PKN Orlen do dialogu, jest w trudnej sytuacji - mógłby poprzeć projekt restrukturyzacji regionów, ale zdaje sobie sprawę ze skali oporu społecznego przeciwko proponowanym zmianom.

Pod koniec maja KMKPZZ, w obawie przed zwolnieniami pracowników, wszedł w spór zbiorowy z zarządem PKN Orlen, sprzeciwiając się restrukturyzacji i żądając m.in. respektowania porozumień zawartych w 1999 i 2000 roku, dotyczących zasad funkcjonowania jednostek terenowych płockiego koncernu oraz wstrzymania rekrutacji w ramach reorganizacji tych struktur.

W tym samym czasie wiceprezes PKN Orlen Wojciech Heydel oświadczył dziennikarzom, iż zarząd spółki jest zdeterminowany, by przeprowadzić program restrukturyzacji, i nie bierze pod uwagę wycofania się z niego. W obronie RJO PKN większość liczącej ponad 1,5 tys. osób załogi tych struktur gotowa jest przeprowadzić akcję strajkową, ze strajkiem generalnym włącznie - tak zdecydowano w przeprowadzonym w tym tygodniu referendum związkowym.

Trwające ponad miesiąc negocjacje między zarządem PKN Orlen a KMKPZZ w sprawie restrukturyzacji zakończyły się w ubiegłym tygodniu niepowodzeniem. Związkowcy czekają obecnie na odpowiedź zarządu, czy przystąpi do ponownych rozmów, tym razem z udziałem mediatora z listy Ministerstwa Gospodarki. W 2003 roku własny plan restrukturyzacji struktur regionalnych PKN Orlen przygotował ówczesny zarząd spółki, kierowany przez Zbigniewa Wróbla.

Projekt ten zakładał likwidację dziewięciu z 12 RJO i utworzenie z trzech pozostałych tzw. centrów biznesowych. Przeciwko tym planom, a także w obawie przed grożącymi zwolnieniami pracowników, protestowała wtedy część zakładowych związków zawodowych.

Ostatecznie do restrukturyzacji nie doszło. PKN Orlen utworzył 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych, posiadających statut samodzielnych pracodawców, w lipcu 2000 roku - był to efekt wcześniejszego połączenia Petrochemii Płock z krajową siecią Centrali Produktów Naftowych.

W skład RJO weszły Regionalne Biura Handlu Detalicznego oraz Regionalne Biura Handlu Hurtowego i Logistyki. Jednocześnie zlikwidowano wtedy 17 istniejących wcześniej oddziałów krajowych spółki.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami.

    REKLAMA

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    REKLAMA

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    Benzyna E10 od 2024 roku w Polsce. Do jakich aut? Wyszukiwarka modeli, roczników i silników samochodów dostosowanych do nowego paliwa

    Już od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10 - informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

    REKLAMA