REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniunktura w budownictwie poprawia się

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ogólny wskaźnik koniunktury w budownictwie w I kwartale 2005 roku przyjął wartość minus 5,6, zbliżając się w ten sposób do poziomu z I kwartału 1998 r., gdy wynosił minus 2,5 - podał w poniedziałek Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
"Wyniki badania koniunktury w budownictwie w I kwartale 2005 r. potwierdzają trwałość tendencji obserwowanych od prawie 4 lat. Stopniowa poprawa koniunktury następuje w całym budownictwie, jej pozytywne skutki coraz częściej są odczuwane również w sektorze firm prywatnych, chociaż nadal w znacznie lepszej sytuacji znajdują się zakłady duże w porównaniu z małymi i średnimi" - piszą autorzy badania.

Instytut wskazuje, że w obu sektorach własnościowych także obecne wartości wskaźnika koniunktury są wyższe niż w dowolnym I kwartale po 1998 r. Dla sektora prywatnego wskaźnik koniunktury przyjmuje wartość minus 4,7, dla sektora publicznego minus 6,5.

"Stopniowe zmniejszanie się dystansu pomiędzy koniunkturą sektora prywatnego i publicznego, obserwowane w minionym roku, doprowadziło w bieżącym kwartale do niewielkiej przewagi firm prywatnych" - piszą autorzy badania.

W znacznie trudniejszej sytuacji niż zakłady duże znajdują się zakłady małe i średnie. Dla zakładów zatrudniających do 20 pracowników wskaźnik koniunktury wynosi minus 8,4, przy zatrudnieniu od 21 do 100 osób minus 9,5. W wypadku przedsiębiorstw o zatrudnieniu powyżej 100 osób wskaźnik ten ma znacznie wyższą, dodatnią wartość 5,3.
Zróżnicowanie wśród pozostałych analizowanych grup klasyfikacyjnych firm budowlanych także jest znaczne.

Dla firm istniejących przed 1990 r. wskaźnik koniunktury wynosi 1,1, a dla założonych później minus 9,9. Dla zakładów krajowych będących własnością osób fizycznych ma wartość minus 3,3, dla pozostałych prywatnych zakładów krajowych minus 0,4. Dla przedsiębiorstw państwowych wskaźnik wynosi minus 6,2, dla zakładów komunalnych minus 13,7.

Badanie IRG SGH pokazuje zwiększanie się zatrudnienia w budownictwie. Saldo zatrudnienia w ujęciu ogółem jest wyższe o ponad 5 punktów niż rok temu. W sektorze prywatnym obecne saldo zatrudnienia jest zbliżone do I kwartału 1999 r., lecz w sektorze publicznym jest niższe o ponad 9 punktów niż wtedy. Pod względem portfela zamówień w znacznie lepszej sytuacji znajdują się firmy sektora prywatnego.

W sektorze publicznym saldo zamówień ogółem jest niższe o ponad 16 punktów niż w prywatnym. Ogólne saldo portfela zamówień firm budowlanych ma wartość minus 35,2, saldo portfela zamówień krajowych minus 41,1. Salda zamówień większe niż obecnie po raz ostatni wystąpiły w I kwartale 1998 r. Instytut informuje, że odsetek przedsiębiorstw budowlanych eksportujących swe usługi wynosi obecnie 12,4 proc..

Ogólne saldo portfela zamówień eksportowych ma wartość 3,0 i jest to pierwsza dodatnia wartość tego salda zanotowana w I kwartale od początku niniejszego badania koniunktury w budownictwie. Sytuacja finansowa firm budowlanych nadal się poprawia.

Salda sytuacji finansowej większe niż obecnie po raz ostatni wystąpiły w I kwartale 1997 r. Ponadto trwa obserwowany od połowy 2004 r. spadkowy trend cen usług budowlanych. Największy spadek cen występuje w grupie najmniejszych zakładów prywatnych, zatrudniających do 10 osób.

Nakłady inwestycyjne w budownictwie nadal rosną, kontynuowana jest więc tendencja obserwowana w ciągu minionego roku. Obecne saldo inwestycji w ujęciu ogółem jest większe o 5,5 punktu niż w I kwartale 2004 r. i zbliżone do I kwartału 1999 r.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA