REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długi firm zmaleją, konsumentów wzrosną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

- Notowane od 2 lat zmniejszanie się zadłużenia firm będzie nadal postępowało i w tym roku wskaźnik rotacji należności spadnie poniżej 100 dni.

Niestety w przypadku konsumentów będziemy mieli do czynienia z odwrotnym trendem – ogólny poziom zadłużenia w tym sektorze wzrośnie. A to spowoduje, że zwiększy się liczba tych, którzy nie będą spłacać swoich zobowiązań – przewiduje Maciej Ameljan, analityk Krajowego Rejestru Długów.  Skąd ta odmienność prognoz? To wynik różnej wrażliwości obu tych segmentów na koniunkturę gospodarczą. O ile w przypadku przedsiębiorstw wzrost gospodarczy wprost przekłada się na poziom ich dochodów, a co za tym idzie, zdolność płatniczą, to poziom zamożności konsumentów nie rośnie proporcjonalnie wraz ze wzrostem Produktu Krajowego Brutto. Podstawowym ograniczeniem jest poziom bezrobocia. Zacznie ono znacząco spadać dopiero wówczas, gdy wzrost PKB będzie utrzymywał się powyżej 5 proc. rocznie przez kilka lat, a przedsiębiorcy zaczną dynamicznie inwestować. W zeszłym roku co prawda wzrost PKB wyniósł 5,3 proc. ale był do dopiero drugi rok ożywienia gospodarczego, przy czym w 2003 r. osiągnął on poziom zaledwie 3,8 proc. W efekcie przy tak wysokim ubiegłorocznym wzroście gospodarczym wskaźnik bezrobocia zmniejszył się o nieco ponad 1 proc. (z 20,4 proc. w marcu 2004 r. do 19,3 proc. w marcu 2005 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Nienajlepsze wyniki gospodarcze pierwszych miesięcy tego roku każą natomiast skorygować szacunki Ministerstwa Finansów o 5 proc. wzroście PKB w tym roku. Zdaniem wielu ekonomistów nie będzie on wyższy niż 4-4,5 proc. Pocieszające jest to, że w IV kwartale ub. roku wyraźnie zwiększyło się tempo inwestycji w gospodarce, a liderem są tu małe i średnie przedsiębiorstwa, które dają przecież 2/3 miejsc pracy.

- Te dane pozwalają na przyjęcie optymistycznego założenia, że poziom zadłużenia firm będzie jednak malał, ale na podobne zjawisko wśród konsumentów przyjdzie jeszcze poczekać – tłumaczy Maciej Ameljan.

REKLAMA

Wzrost poziomu zadłużenia gospodarstw domowych, w tym także liczby niewypłacalnych dłużników, wiąże się także z rozwojem rynku usług masowych w Polsce – przede wszystkim bankowych i telefonii komórkowej. Z danych Raiffeisen Zentralbank Austria wynika, że w 2003 r. wartość kredytów udzielonych gospodarstwom domowym w krajach starej Unii wyniosła 49 proc. PKB, podczas gdy w Europie Środkowo-Wschodniej zaledwie 7 proc. Zarówno banki detaliczne, jak i firmy pośrednictwa kredytowego już przypuściły ofensywę. Procedury udzielania pożyczek zostały bardzo uproszczone. W efekcie w ubiegłym roku Polacy zaciągnęli grubo ponad 10 mld zł nowych kredytów złotowych. To kilkakrotnie więcej niż w 2003 r., a prognozy na ten rok są jeszcze bardziej optymistyczne. Tyle, że po te kredyty sięgają coraz mniej zamożni klienci, a to oznacza większe prawdopodobieństwo kłopotów z ich spłaceniem. Podobna tendencja występuje także na rynku usług telekomunikacyjnych.

- Z niesolidnymi płatnikami będziemy mieli zawsze do czynienia, zarówno wśród biznesmenów, jak i konsumentów. Jedynym sposobem na uniknięcie związanych z tym kłopotów jest weryfikacja zdolności płatniczej potencjalnych klientów przed zawarciem z nimi umowy. Umożliwia to Krajowy Rejestr Długów, który zgromadził dane ponad 60 tysięcy niesolidnych płatników, a wkrótce nasza baza zostanie powiększona o 100 tysięcy dłużników Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora Ery. Na początku przyszłego tygodnia rozpoczniemy też niespotykaną dotychczas w Polsce kampanię „Wielkiego Wiosennego Sprzątania Długów”, dzięki której ten zbiór informacji jeszcze bardziej się powiększy – zapowiada Maciej Ameljan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Krajowy Rejestr Długów BIG SA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA