REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tymczasowi mniej zarabiają od etatowców

REKLAMA

Pracownicy tymczasowi w Unii Europejskiej są niżej opłacani niż pracownicy zatrudnieni na stałe. Nie mają ponadto, jak pracownicy etatowi, dostępu do szkoleń lub innych pozapłacowych dodatków do wynagrodzenia - uważają eksperci firmy Sedlak & Sedlak.
W Hiszpanii, zgodnie z badaniami OECD, różnica w płacach pracowników tymczasowych i zatrudnionych na stałe wynosiła przed kilkoma laty aż 47 proc. O 10 proc. mniejsza była w Holandii i Portugalii. Najmniejsze dysproporcje płacowe między pracownikami tymczasowymi a etatowymi występowały w Danii (22 proc.), Belgii (21 proc.) Austrii (19 proc.), Niemczech (17 proc.). – Mimo że badania OECD są sprzed kilku lat, dysproporcje płacowe między pracownikami zatrudnionymi na etat i tzw. czasownikami nadal są duże – mimo prób wyrównania ich na drodze legislacyjnej – uważa Marcin Dubis z firmy Sedlak & Sedlak.

W związku z występowaniem wspomnianej dyskryminacji płacowej pracowników tymczasowych, część państw europejskich zaczęła wprowadzać bowiem do prawa pracy przepisy mające doprowadzić do wyrównania zarobków tych grup pracowniczych. Regulacje te często nie sprawdzały się jednak w praktyce.

Tak było w Hiszpanii, która w 1999 r. wprowadziła przepisy, na mocy których pracownicy tymczasowi mieli otrzymywać płace ustalone dla stałych pracowników w układach zbiorowych pracy. Miały one rozwiązać problemy nierówności płacowych. Zapomniano jednak o tym, że w hiszpańskich przedsiębiorstwach powszechne jest zawieranie porozumień płacowych, które nie są źródłem prawa pracy. Oznaczało to, że porozumienia te były wyłączone spod przepisów z 1999 r., wyraźnie dotyczących sformalizowanych układów zbiorowych pracy

. Problem został rozstrzygnięty dzięki porozumieniu między organizacjami reprezentującymi pracodawców a związkami zawodowymi, na mocy którego pracownicy tymczasowi muszą otrzymywać wynagrodzenia wyznaczane przez wszystkie porozumienia płacowe w przedsiębiorstwie – niezależnie od tego, czy są one formalnie źródłem prawa pracy czy nie.

Również Komisja Europejska planuje wprowadzenie dyrektywy regulującej kwestię wyrównywania płac pracowników tymczasowych i zatrudnionych na stałe. Jednak mimo że projekt regulacji został opracowany jeszcze w 2002 r., do tej pory nie został przyjęty.

Polska wyprzedziła zamierzenia KE. W naszym kraju na straży niedyskryminacji płacy pracowników tymczasowych stoi ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608). Zgodnie z nią, pracodawca użytkownik informuje agencję pracy tymczasowej na piśmie o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u tego pracodawcy.

Oznacza to, że pracownik tymczasowy powinien być wynagradzany według stawek obowiązujących wszystkich pracowników pracodawcy użytkownika, czyli firmy wypożyczającej pracowników czasowych. Tak więc wszelkiego rodzaju wewnętrzne przepisy płacowe obowiązujące w firmie wypożyczającej pracownika tymczasowego, takie jak układy zbiorowe pracy czy regulaminy wynagrodzenia, znajdują zastosowanie również dla pracownika tymczasowego.
Izabela Rakowska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA