REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MFW: termin przyjęcia euro zależy od nowego rządu

REKLAMA

Termin przyjęcia przez Polskę euro jest uzależniony od determinacji następnego rządu we wdrażaniu zalecanych reform redukujących deficyt budżetowy i uelastycznienia rynku pracy - poinformowała szefowa misji Międzynarodowego Funduszu Walutowego Susan Schadler.
"To nowy rząd da odpowiedź, kiedy będzie możliwe przyjęcie euro. Jeśli nowy rząd wprowadzi zestaw reform, to będzie możliwe osiągnięcie wskaźników, które umożliwią szybkie przyjęcie euro" - powiedziała na czwartkowej konferencji Schadler.

Schadler dodała, że największe ryzyko co do terminu przyjęcia euro jest związane z reformami fiskalnymi w Polsce. Dodatkowo kształt przyszłej polityki fiskalnej jest niepewny ze względu na bliskie wybory parlamentarne. Zdaniem MFW Polska powinna skupić się na reformie finansów publicznych, rynku pracy oraz działaniach umożliwiających szybkie wejście do strefy euro.

"Pierwsze zalecenie dotyczy reformy finansów - zalecamy, by nowy gabinet podjął takie kierunki działań i polityki, które zapewnią redukcję deficytu budżetowego, tak by ta korekta została uzyskana po stronie wydatków publicznych - można to uzyskać poprzez bardziej precyzyjne ukierunkowanie transferów socjalnych" - powiedziała.

"Podjęliśmy dyskusję na temat uproszczenia systemu podatkowego. Podkreślamy, że należy je podejmować, biorąc pod uwagę kluczowy cel, jakim jest redukcja deficytu" - dodała.

"Drugi obszar reform, który był przedmiotem dyskusji, to działania, które uelastycznią rynek pracy. Dostrzegamy wiele inicjatyw w tej dziedzinie, m.in. podnoszenie kwalifikacji siły roboczej i uruchomienie instrumentów umożliwiających mobilność pracowników" - powiedziała.

Szefowa misji wskazała też na konieczność zredukowania efektu klina podatkowego.

"Kolejny zestaw zaleceń to działania, które umożliwiłyby wcześniejsze wejście do strefy euro" - powiedziała szefowa MFW.

Dodała, że również w tym przypadku kluczowymi działaniami są redukcja deficytu budżetowego oraz uelastycznienie rynku pracy. Schadler dodała, że termin wejścia do strefy euro uzależniony jest od nowego rządu. Polska chce wejść do strefy euro w 2009 roku.

Szefowa misji MFW w Polsce ocenia, że inflacja w II połowie roku spadnie poniżej 2,5 proc., a do końca 2006 zbliżona będzie do celu określonego przez RPP.

"Perspektywy inflacji są raczej łagodne. Spadnie poniżej celu w połowie 2005 roku, a w 2006 roku można przewidywać pewien wzrost inflacji" - powiedziała.

"Inflacja do końca 2006 roku powinna być zbliżona do celu, czyli do 2,5 proc. W tym kontekście wspieramy środową decyzję o obniżce stóp i zmianie nastawienia. Biorąc pod uwagę niską inflację i przyjęty kurs polityki pieniężnej nie przewidujemy zagrożeń na rynkach finansowych" - dodała.

RPP, zgodnie z oczekiwaniami, obniżyła na środowym posiedzeniu stopy procentowe o 50 punktów bazowych. Rada zaskoczyła jednak zmianą nastawienia w polityce pieniężnej na neutralne z łagodnego. To już druga obniżka stóp w 2005 roku. W marcu RPP obniżyła stopy również o 50 pkt. bazowych.

Szefowa misji Międzynarodowego Funduszu Walutowego w Polsce powiedziała w czwartek, że MFW wspiera kwietniową decyzję RPP dotyczącą obniżki stóp proc. o 50 pb i zmiany nastawienia na neutralne.

"Popieramy decyzję podjętą przez RPP dotyczącą obniżenia stóp i zmiany nastawienia. Neutralne nastawienie oznacza, że będzie realizowana polityka dostrajania. Może być kilka małych ruchów. Dużych ruchów przy neutralnym nastawieniu się nie robi" - powiedziała Schadler.

"W ostatnich miesiącach mieliśmy duże cięcia i dalsze decyzje będą uzależnione od efektów tych działań i od rozwoju sytuacji w najbliższych miesiącach. Teraz należy zatrzymać się i zobaczyć, jak będzie rozwijała się sytuacja" - dodała szefowa misji MFW w Polsce.

RPP w tym roku obniżyła stopy procentowe w dwóch ruchach w sumie o 100 pkt bazowych. Stopa referencyjna spadła do 5,5 proc.

MFW szacuje, że PKB w Polsce może wzrosnąć o około 4 proc. w 2005 roku, jednak w swoim raporcie pisze, że jest ryzyko nieosiągnięcia tego poziomu.

"W 2005 roku możemy oczekiwać wzrostu na poziomie 4 proc., ale z ryzykiem nieosiągnięcia tego poziomu" - powiedziała Schadler.

Rząd zakłada, że PKB w 05 wzrośnie o 4,5-5,0 proc. Zdaniem szefowej misji MFW w długim terminie istnieje ryzyko, że wzrost gospodarczy nie będzie dostatecznie silny, by zredukować bardzo wysoką stopę bezrobocia.

MFW uważa, że polski dług publiczny może na koniec 2005 roku przekroczyć 53 proc. PKB według polskiej metodologii.

"Poziom długu publicznego prawdopodobnie może przekroczyć 53 proc. PKB na koniec roku. W tym świetle kluczowe jest, żeby parlament nie uchwalił żadnych ustaw zwiększających wydatki w tym roku" - podał MFW w komunikacie.

Według kwietniowych szacunków ministra finansów Mirosława Gronickiego dług publiczny na koniec tego roku wyniesie najprawdopodobniej 52 proc. PKB według polskiej metodologii i poniżej 46 proc. PKB według ESA 95.

W 2004 roku proporcja długu publicznego do PKB według polskiej metodologii wyniosła 50,3 proc., a w 2003 roku 51,5 proc. Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje zwiększenie deficytu na rachunku obrotów bieżących do ponad 2 proc. PKB w tym roku.

"Wzrost importu wynikający ze wzrostu popytu krajowego może spowodować wzrost deficytu na rachunku obrotów bieżących do ponad 2 proc. PKB, a wpływ eksportu netto na wzrost będzie negatywny" - podał MFW w komunikacie na konferencję w Ministerstwie Finansów.

Zdaniem Schadler wzrost deficytu na rachunku obrotów bieżących nie będzie jednak problemem, gdyż będzie się odbywał w "stosunkowo powolnym tempie".
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA