REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd Najwyższy. Utrata zaufania powodem wypowiedzenia umowy

REKLAMA

Czy utratę zaufania szefów firmy do swego doradcy, dlatego że jego żona związana jest z konkurencją, można uznać za ważny powód uzasadniający wypowiedzenie umowy o doradztwo? Odpowiedź jest bardzo istotna, ponieważ z nieuzasadnionym rozwiązaniem takich umów przeważnie wiążą się bardzo dotkliwe sankcje.
Andrzej K. zawarł w listopadzie 1998 r. umowę o doradztwo w bieżących sprawach z poprzedniczką prawną Polskiej Grupy Farmaceutycznej S.A. Umowę zawarto na czas nieokreślony z wynagrodzeniem 8 tys. USD miesięcznie. Strony ustaliły, że umowa może być wypowiedziana przez spółkę tylko wtedy, gdy doradca naruszy jej postanowienia określone w par. 3 i 4.

REKLAMA

Zawierały one zakaz podejmowania działalności konkurencyjnej, zachowanie poufności oraz obowiązek zachowania tajemnicy, który dotyczył wykonywanej funkcji, zawartych umów, negocjacji przyszłych umów, bieżącej polityki firmy, systemów bezpieczeństwa i sytuacji finansowej. Spółka zrzekła się wypowiedzenia z innych powodów.

REKLAMA

Umowa przewidywała także karę w wysokości 60-krotności wynagrodzenia, w sytuacji gdy zostanie rozwiązana z innych przyczyn z równoczesnym przeniesieniem na doradcę 74 041 akcji spółki-córki. W momencie gdy umowa była zawierana, żona Andrzeja K. związana była ze spółką partnerską. W 2000 i 2001 r. powstały jednak dwie spółki konkurencyjne, w których w jednej została największym akcjonariuszem, w drugiej – jedynym udziałowcem. W tej sytuacji spółka Polska Grupa Farmaceutyczna wypowiedziała Andrzejowi K. umowę o doradztwo, za powód podając utratę do niego zaufania.

REKLAMA

Były to – jej zdaniem – ważne powody, o których mówi art. 746 par. 3, stwierdzający, że nie można się zrzec z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia. Kierownictwo firmy uznało, że nie może zatrudniać doradcy, którego żona tak silnie związana jest z konkurencją, w dodatku do prowadzenia tej działalności zaangażowała bardzo poważne środki pochodzące z majątku wspólnego. Andrzej K. nie zgodził się z tym i pozwał swoją firmę do sądu o prawie 620 tys. USD i zobowiązanie do przeniesienia określonej liczby akcji lub w zamian 2,5 mln zł.

Sąd I instancji oddalił powództwo. Uznał, że w sprawie ma zastosowanie art. 746 par. 3 k.c., a za ważny powód, o którym w nim mowa, należy uznać udział żony powoda w konkurencyjnych spółkach. Andrzej K. odwołał się, a sąd II instancji zmienił ten wyrok i powództwo uwzględnił. Po analizie umowy doszedł do wniosku, że nie może być mowy o ważnych przyczynach, ponieważ w momencie jej zawierania pozwany wiedział, gdzie pracuje żona powoda, a więc zrzeczenie się wypowiedzenia było skuteczne. Od tego wyroku PGF wniosła kasację, podtrzymując powody wypowiedzenia.

Sąd Najwyższy uwzględnił ją, uchylił wyrok sądu apelacyjnego i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania. W ustnym uzasadnieniu stwierdził, że ma poważne wątpliwości co do prawidłowej oceny dowodów przeprowadzonej przez sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność żony powoda w konkurencyjnych spółkach jest bezsporna, a to w sprawie jest niesłychanie ważne. Dlatego sąd apelacyjny musi to ocenić z punktu widzenia ważnych powodów dających prawo do wypowiedzenia. Poza tym sąd przyjął, że w 1998 r. pozwany wiedział o tym, podczas gdy spółki konkurencyjne powstały w 2000 i 2001 r. i jest to w materiale dowodowym.
Sygn. akt V CK 530/04

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA