REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o licencji syndyka

REKLAMA

Toczy się ostry spór o to, kto będzie mógł w przyszłości sprawować funkcję syndyka oraz w jaki sposób powinna być o­na wykonywana.
Syndycy są zgodni co do tego, że należy rozszerzyć zakres ich działalności, tym bardziej że nowe prawo upadłościowe i naprawcze wprowadziło zasadę, że jedynie wówczas, gdy nie można zawrzeć układu, ogłasza się upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika.

Wprawdzie w sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka toczą się prace nad rządowym projektem ustawy o licencji syndyka, to jednak sami syndycy ze Stowarzyszenia Syndyków, Likwidatorów i Sanatorów w Warszawie opracowali już konkurencyjny projekt ustawy i przesłali go do Sejmu. Chcieliby, aby został zgłoszony jako projekt poselski.
Zaproponowali w nim, w jaki sposób można uzyskać licencję syndyka oraz zasady odpowiedzialności syndyków za podejmowane działania. W razie wyrządzenia szkody przy pełnieniu funkcji syndyka, nadzorcy i zarządcy oraz ich zastępcy ponosiliby odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Podlegaliby też obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej w razie wykonywania zawodu we własnym imieniu lub w formie spółek niemających osobowości prawnej. W pozostałych przypadkach obowiązek ten ciążyłby na podmiocie, który zatrudnia syndyka.

Uregulowania zasad odpowiedzialności syndyków – zdaniem stowarzyszenia – brakuje w aktualnej wersji projektu rządowego. Wprawdzie poprzednia wersja regulowała tę sprawę, ale robiła to w sposób bardziej właściwy dla funkcjonariuszy państwowych niż dla syndyków. Nie było to dobre rozwiązanie, ponieważ sam projekt nie traktował syndyka jako funkcjonariusza, a w dodatku precyzyjnie nie określał jego statusu.

Projekt stowarzyszenia zawiera też uregulowanie praw nabytych syndyków, którzy prowadzą swoją działalność od 1990 r. Zaproponowano w nim, aby prawo do wykonywania zawodu syndyka powstawało dopiero z chwilą wpisu na listę syndyków i złożenia przewidzianej ustawą roty ślubowania. Aby jednak kogoś można było wpisać na tę listę, powinien – oprócz spełnienia innych wymogów – odbyć trzyletnią aplikację oraz mieć licencję do pełnienia funkcji syndyka, zarządcy lub nadzorcy. Zaproponowano, aby aplikacji nie musiały odbywać osoby, które co najmniej przez trzy lata pełniły funkcję syndyka, zarządcy lub nadzorcy bądź zajmowały stanowisko sędziego.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
 


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA