REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankructwa polskich firm w 2004 r.

REKLAMA

W ubiegłym roku splajtowało w Polsce 1025 firm, przede wszystkim spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, głównie z Mazowsza i województwa śląskiego. Najbardziej narażonymi na bankructwo branżami były handel hurtowy, produkcja i budownictwo.
Z danych zebranych przez Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem wynika, że w 2004 r. w Polsce znacznie zmniejszyła się liczba upadłości. – Zjawisko to jest efektem ożywienia gospodarczego obserwowanego po trzech latach dekoniunktury oraz przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, co umożliwiło naszym przedsiębiorstwom rozszerzenie działalności na nowych rynkach – ocenia Michał Winiarski, wiceprezes Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem.
W sumie zbankrutowało w Polsce 1025 przedsiębiorstw, co oznacza spadek o 43 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Rozkład liczby upadłości na obszarze całego kraju nie był równomierny. Wśród województw najbardziej zagrożonych upadłościami znalazło się mazowieckie (181), śląskie (159), dolnośląskie (118) i zachodniopomorskie (107). Natomiast najmniej bankructw miało miejsce w województwie podlaskim i lubuskim (po 18) oraz świętokrzyskim i podkarpackim (po 29). Na tak znaczące rozbieżności pomiędzy poszczególnymi regionami Polski miał wpływ przede wszystkim zróżnicowany poziom rozwoju ekonomicznego poszczególnych regionów, którego odzwierciedleniem jest liczba przedsiębiorstw działających na ich terenie.

Tylko w jednym województwie – opolskim – odnotowano wzrost liczby upadłości (o prawie 22 proc.). Jednocześnie najbardziej znacząca poprawa sytuacji przedsiębiorstw miała miejsce w woj. lubuskim (spadek o 70 proc.), podlaskim (o 65 proc.) oraz świętokrzyskim (o 63 proc.). Za sektor polskiej gospodarki najbardziej dotknięty zjawiskiem upadłości uznano sprzedaż hurtową. W branży tej odnotowano 216 bankructw przedsiębiorstw, co stanowi ponad 21 proc. łącznej liczby upadłości. Przede wszystkim dotyczy to firm zajmujących się hurtową sprzedażą materiałów budowlanych oraz wyrobów spożywczych. Najmniej ryzykowny był natomiast handel alkoholami i farmaceutykami.

214 upadłości dotyczyło firm produkcyjnych (21 proc. bankructw), przede wszystkim wytwarzających materiały budowlane i produkty żywnościowe, 207 – przedsiębiorstw budowlanych i 196 firm usługowych. Natomiast w sektorze sprzedaży detalicznej przestały działać 163 przedsiębiorstwa. W ramach tego segmentu najwięcej upadłości miało miejsce wśród aptek oraz sklepów oferujących materiały budowlane.

Analiza form prawnych bankrutujących przedsiębiorstw wskazuje, iż przeważają wśród nich spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które stanowią aż 61 proc. wszystkich upadłości. Udział przedsiębiorców prywatnych w tej klasyfikacji wynosi 18 proc., zaś spółek akcyjnych i jawnych – 13 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marek Matusiak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA