REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisje BHP w firmie

REKLAMA

95 proc. pracodawców nie ma obowiązku powoływania komisji bhp. Komisje działają tylko u pracodawców zatrudniających powyżej 250 pracowników. Tymczasem z doświadczeń Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w dużych przedsiębiorstwach z reguły notuje się mniej uchybień w sprawach bhp niż w firmach małych i średnich.

REKLAMA

Do 29 listopada 2002 r. obowiązek powoływania komisji bhp mieli pracodawcy zatrudniający ponad 50 pracowników. Zmiany kryteriów zobowiązujących do utworzenia komisji bhp w firmie nie wynikały z konieczności dostosowywania ich do wymogów Unii Europejskiej czy Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy. Zalecenie do konwencji nr 155 MOP stanowi jedynie, że pracownicy powinni być reprezentowani wobec pracodawcy przez delegatów pracowniczych ds. bhp, komitety robotnicze ds. bhp. Jednak szczegółowe rozwiązania do zasad i kryteriów ich powoływania powinny być konsekwencją praktyki przyjętej w danym kraju.

REKLAMA

Z kolei dyrektywa nr 89/391 (EWG) z 12 czerwca 1989 r. o upowszechnianiu środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa i poprawy zdrowia pracowników podczas pracy zawiera wymóg konsultacji uczestnictwa pracowników w działaniach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas pracy. Dyrektywa jednak nie narzuca instytucji, w ramach której obowiązek współdziałania z zakresie bhp z pracownikami powinien być realizowany. W Szwecji działają komisje bezpieczeństwa, we Francji i Holandii są komisje ds. bhp.

Obowiązek powołania komisji bhp mają obecnie duże firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników, tymczasem w Holandii obowiązek powołania komisji ds. bhp powstaje przy zatrudnieniu ponad 35 pracowników, a w Szwecji i Francji instytucja tego typu musi być powołana przy zatrudnianiu ponad 50 pracowników. Tymczasem Rada Ochrony Pracy 12 grudnia 2000 r. postulowała potrzebę wzmocnienia roli komisji bhp oraz zwiększenia w nich znaczenia przedstawicieli pracowników.

Jednak zmiany w polskim ustawodawstwie, jakie miały miejsce w latach późniejszych, poszły w przeciwnym kierunku. W konsekwencji tych zmian, jak wynika z danych PIP, spadła liczba pracodawców zobowiązanych do powołania komisji bhp. Przed zmianą przepisów obowiązkiem tym objętych było ok. 30 proc. zakładów kontrolowanych przez PIP, nowe przepisy sprawiły, że komisje działają u ok. 5 procent kontrolowanych pracodawców.

Najczęściej ujawniane nieprawidłowości w funkcjonowaniu komisji bhp

• niedokonywanie przeglądów warunków pracy;
• brak okresowej oceny stanu bhp na stanowiskach pracy;
• nieterminowe odbywanie posiedzeń;
• brak współdziałania z pracodawcą w zakresie bhp;
• brak programu poprawy warunków pracy.

 Tomasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA