REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP. Rocznie 80 tys. wypadków przy pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rocznie wypadkom przy pracy ulega ok. 80 tys. pracowników. Liczba ta od kilku lat pozostaje na zbliżonym poziomie, chociaż można zaobserwować pewną tendencję spadkową.
Z pewnością spora w tym zasługa inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy, ale nie wolno zapominać o ich społecznych sojusznikach, czyli społecznych inspektorach pracy.
Nikt w Polsce nie wie, ilu tak naprawdę jest społecznych inspektorów pracy. Państwowa Inspekcja Pracy nie prowadzi takiej ewidencji. Nie liczą ich też związki zawodowe. Jednak biorąc po uwagę stopień tzw. uzwiązkowienia w naszym kraju, jest bardzo duża liczba pracodawców, którzy nie mają u siebie wewnętrznej kontroli przestrzegania warunków pracy i praw pracowniczych sprawowanej przez społecznych inspektorów pracy. Z pewnością zwiększenie liczby tych inspektorów pozytywnie wpłynęłoby na statystyki wypadkowe i poprawę bezpieczeństwa w miejscach pracy.
Związki zawodowe od 1993 r. starały się o zmianę ustawy o społecznej inspekcji pracy. Głównym celem proponowanych zmian było rozszerzenie liczby podmiotów, w których mogliby działać inspektorzy społeczni. Chodziło głównie o to, aby pracownicy mogli u każdego pracodawcy (nawet tam, gdzie nie działają związki zawodowe), wyłonić osobę, która pełniłaby rolę inspektora społecznego ze wszystkimi jej atrybutami. Przypomnijmy, że społeczny inspektor pracy zgodnie z przepisami ustawy z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy ma szereg istotnych uprawnień pozwalających realnie wpływać na poziom bezpieczeństwa i warunków pracy w przedsiębiorstwie m.in. poprzez możliwość wydawania kierownikowi zakładu pracy zaleceń dotyczących usunięcia stwierdzonych uchybień. W proponowanych przez związkowców rozwiązaniach społeczni inspektorzy pracy, niezależnie od tego, czy byliby powoływani przez związek zawodowy czy przez niezrzeszonych pracowników, podlegaliby szczególnej ochronie przed rozwiązaniem stosunku pracy. Pracodawcy mieliby także obowiązek zapewnienia środków na prowadzenie społecznej działalności inspektora.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Działania związkowców nie przyniosły efektu w postaci zmiany ustawy, chociaż raz jej projekt trafił na legislacyją ścieżkę. Obecnie nie ma w naszym parlamencie odpowiedniej atmosfery dla wprowadzenia w życie postulowanych przez związki zawodowe zmian. Ostatnie nowelizacje przepisów, w tym kodeksu pracy, sprowadzały się do wprowadzania rozwiązań skutkujących obniżeniem kosztów pracy. Dlatego w najbliższym czasie nie należy spodziewać się inicjatyw mających na celu rozszerzenie obecności społecznych inspektorów pracy.
Ustawodawca dostrzegł jednak wartość tzw. mądrości zbiorowej i od kilkunastu miesięcy obowiązują zmienione przepisy kodeksu pracy, zgodnie z którymi pracodawca ma obowiązek konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Tomasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA