Zatrudnianie niepełnosprawnych - rozliczenie łączne
REKLAMA
Rocznego rozliczenia łącznego do 15 lutego 2005 r. muszą dokonać pracodawcy – uczestnicy rynku, którzy uzyskali poakcesyjną pomoc w rozumieniu art. 87 TWE na podstawie art. 25 ust. 2, 3 lub 3a lub art. 26a ustawy.
Rozliczenia dokonuje się na formularzach INF-D-R oraz INF-D-Kz. Od 30 grudnia 2004 r. obowiązuje nowy wzór formularza INF-D-R, wprowadzono także formularz INF-D-Kz (rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 23 grudnia 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych; Dz.U. nr 283, poz. 2835).
Wybór – elektronicznej czy pisemnej – formy składania INF-D-R należy do każdego pracodawcy. Natomiast INF-D-Kz obligatoryjnie w formie elektronicznej składają pracodawcy zatrudniający więcej niż 5 pracowników (art. 26c ust. 1a i 2 ustawy). Pozostali pracodawcy mogą ten formularz złożyć z formie elektronicznej lub pisemnej.
Rozliczeniu łącznemu podlega pomoc poakcesyjna. Należy więc ustalić, które wynagrodzenia zostały objęte pierwszym złożonym po akcesji dokumentem DRA lub INF-D-P. Pierwsza złożona po akcesji informacja INF-D-P dotyczyła wsparcia do wynagrodzeń wypłaconych za kwiecień 2004 r. Natomiast pierwsza złożona po 1 maja 2004 r. deklaracja DRA mogła dotyczyć wynagrodzeń wypłaconych za marzec lub kwiecień 2004 r. W związku z tym należy rozliczać łącznie uzyskaną poakcesyjną pomoc do wynagrodzeń, począwszy od wynagrodzeń wypłaconych za marzec lub kwiecień 2004 r.,
Wszelkie kwoty powinny się odnosić odrębnie do poszczególnych pracowników. „Nadwyżką” porównywanych kwot (np. ryczałtu) jednego pracownika nie uzupełnia się „niedoboru” tej wartości ustalonej dla innego pracownika.
Rozliczeniu łącznemu podlega kwota poakcesyjnej pomocy publicznej uzyskana z któregokolwiek z tytułów wymienionych w par. 1 rozporządzenia z dnia 18 maja 2004 r., tj. z tytułów określonych w art. 25 ust. 2, 3 lub 3a i art. 26a ustawy – czyli pomoc uzyskana w formie finansowania składek na ubezpieczenia społeczne lub w formie dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
Natomiast rozliczeniu łącznemu nie podlega pomoc lub wsparcie udzielone na innych podstawach prawnych, m.in.: art. 26, art. 26d, art. 32 ust. 1 pkt 4, art. 49 ustawy w zw. z art. 48 lub 67 Ordynacji podatkowej. Rozliczeniu łącznemu nie podlegają także nadwyżki dofinansowania do wynagrodzeń nad wynagrodzeniem osiąganym (poz. 47 INF-D-P) przekazywane, zgodnie z art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy, na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, z przeznaczeniem na indywidualne programy rehabilitacji, ponieważ nie stanowią pomocy w rozumieniu art. 87 TWE.
REKLAMA
REKLAMA