REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 680 informacji bezpośrednich i 9416 informacji telefonicznych udzielono w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy w Krakowie w ciągu czterech miesięcy jego funkcjonowania, czyli od października 2004 roku do końca stycznia 2005 roku.
Wiedząc, że w ewidencji na terenie Krakowa figuruje ponad 90 tys. podmiotów, można przyjąć, że z punktu skorzystała ponad 1/3 właścicieli firm.
Ponadto stronę elektroniczną punktu odwiedziło ponad 20 tys. osób, a prawie 400 przedsiębiorców skorzystało z możliwości zadania pytań tą drogą. Najwięcej informacji udzielili urzędnicy UMK (ponad 25 tys.) i urzędu statystycznego (8342), zaś na stanowisku ZUS informacji udzielono blisko 3 tys. przedsiębiorców, a pracownicy urzędu skarbowego poinformowali blisko 3700 osób.
– Otwarcie punktu było najlepszym pomysłem w ostatnim czasie – ocenia Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, skupiającej drobne podmioty, które ponoszą wymierne straty, gdy ich właściciel zajmuje się sprawami administracyjnymi, fiskalnymi i innymi niż praca w firmie. By „przetestować” punkt, wybrała się do niego 10-osobowa grupa rzemieślników, którzy załatwili swoje sprawy w ciągu mniej więcej 2 godzin, a przy okazji niektórzy odebrali dowody osobiste i prawa jazdy.
Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę myślą o tym przedsięwzięciu przedsiębiorcy, od połowy grudnia prowadzono badania ankietowe, którym poddano 73 wybranych losowo przedsiębiorców. Na pytanie, czy powstanie punktu ułatwiło dostęp do niezbędnych informacji, 95 proc. pytanych odpowiedziało twierdząco, zaś na pytanie, czy powstanie punktu usprawniło i skróciło proces rejestracji nowej firmy, twierdząco odpowiedziało 89 proc. respondentów. Na pytanie, czy zakres działania punktu powinien być w przyszłości rozszerzony, 89 proc. pytanych upomniało się o stanowisko informujące o dostępnych dla nich programach unijnych, w związku z czym zapowiedziano utworzenie takiego stanowiska przed marcem 2005 roku.
Punkt, zlokalizowany w referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK przy al. Powstania Warszawskiego 10 uruchomiono w celu wspierania przedsiębiorców, zwłaszcza rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Znalazły się w nim stanowiska referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK, stanowiska pracowników urzędu statystycznego, izby skarbowej i ZUS-u, a także informacja, można tu także pobrać stosowne druki zgłoszeniowe i otrzymać fachową pomoc przy ich wypełnieniu oraz uzyskać wyczerpującą informację na temat czynności, które musi podjąć osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą. Dzięki uruchomieniu punktu przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać kilku instytucji, by pobrać i poprawnie wypełnić formularze niezbędne przy uruchomieniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, lecz mogą je pobrać w jednym miejscu. W Krakowie około 550 osób miesięcznie rejestruje działalność gospodarczą, i właśnie one oszczędzają czas dzięki uruchomieniu punktu. Inicjatorzy jego otwarcia są zdania, że jeżeli idea się sprawdzi, w mieście mogą powstać kolejne tego typu placówki. Otwarcie punktu poprzedza realizację zasady „jednego okienka”, o której mówi niedawno wprowadzona w życie ustawa o działalności gospodarczej. Na razie jednak punkt nie może służyć klientom pomocą w elektronicznym przekazywaniu danych między instytucjami, gdyż nie ma jeszcze ministerialnych rozporządzeń, uruchamiających stosowne łącza teleinformatyczne. Zakończenie procesu musi nastąpić do 2007 roku.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Grochala-Włodek


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA