REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

REKLAMA

30 680 informacji bezpośrednich i 9416 informacji telefonicznych udzielono w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy w Krakowie w ciągu czterech miesięcy jego funkcjonowania, czyli od października 2004 roku do końca stycznia 2005 roku.
Wiedząc, że w ewidencji na terenie Krakowa figuruje ponad 90 tys. podmiotów, można przyjąć, że z punktu skorzystała ponad 1/3 właścicieli firm.
Ponadto stronę elektroniczną punktu odwiedziło ponad 20 tys. osób, a prawie 400 przedsiębiorców skorzystało z możliwości zadania pytań tą drogą. Najwięcej informacji udzielili urzędnicy UMK (ponad 25 tys.) i urzędu statystycznego (8342), zaś na stanowisku ZUS informacji udzielono blisko 3 tys. przedsiębiorców, a pracownicy urzędu skarbowego poinformowali blisko 3700 osób.
– Otwarcie punktu było najlepszym pomysłem w ostatnim czasie – ocenia Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, skupiającej drobne podmioty, które ponoszą wymierne straty, gdy ich właściciel zajmuje się sprawami administracyjnymi, fiskalnymi i innymi niż praca w firmie. By „przetestować” punkt, wybrała się do niego 10-osobowa grupa rzemieślników, którzy załatwili swoje sprawy w ciągu mniej więcej 2 godzin, a przy okazji niektórzy odebrali dowody osobiste i prawa jazdy.
Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę myślą o tym przedsięwzięciu przedsiębiorcy, od połowy grudnia prowadzono badania ankietowe, którym poddano 73 wybranych losowo przedsiębiorców. Na pytanie, czy powstanie punktu ułatwiło dostęp do niezbędnych informacji, 95 proc. pytanych odpowiedziało twierdząco, zaś na pytanie, czy powstanie punktu usprawniło i skróciło proces rejestracji nowej firmy, twierdząco odpowiedziało 89 proc. respondentów. Na pytanie, czy zakres działania punktu powinien być w przyszłości rozszerzony, 89 proc. pytanych upomniało się o stanowisko informujące o dostępnych dla nich programach unijnych, w związku z czym zapowiedziano utworzenie takiego stanowiska przed marcem 2005 roku.
Punkt, zlokalizowany w referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK przy al. Powstania Warszawskiego 10 uruchomiono w celu wspierania przedsiębiorców, zwłaszcza rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Znalazły się w nim stanowiska referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK, stanowiska pracowników urzędu statystycznego, izby skarbowej i ZUS-u, a także informacja, można tu także pobrać stosowne druki zgłoszeniowe i otrzymać fachową pomoc przy ich wypełnieniu oraz uzyskać wyczerpującą informację na temat czynności, które musi podjąć osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą. Dzięki uruchomieniu punktu przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać kilku instytucji, by pobrać i poprawnie wypełnić formularze niezbędne przy uruchomieniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, lecz mogą je pobrać w jednym miejscu. W Krakowie około 550 osób miesięcznie rejestruje działalność gospodarczą, i właśnie one oszczędzają czas dzięki uruchomieniu punktu. Inicjatorzy jego otwarcia są zdania, że jeżeli idea się sprawdzi, w mieście mogą powstać kolejne tego typu placówki. Otwarcie punktu poprzedza realizację zasady „jednego okienka”, o której mówi niedawno wprowadzona w życie ustawa o działalności gospodarczej. Na razie jednak punkt nie może służyć klientom pomocą w elektronicznym przekazywaniu danych między instytucjami, gdyż nie ma jeszcze ministerialnych rozporządzeń, uruchamiających stosowne łącza teleinformatyczne. Zakończenie procesu musi nastąpić do 2007 roku.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Grochala-Włodek


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA