REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 680 informacji bezpośrednich i 9416 informacji telefonicznych udzielono w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy w Krakowie w ciągu czterech miesięcy jego funkcjonowania, czyli od października 2004 roku do końca stycznia 2005 roku.
Wiedząc, że w ewidencji na terenie Krakowa figuruje ponad 90 tys. podmiotów, można przyjąć, że z punktu skorzystała ponad 1/3 właścicieli firm.
Ponadto stronę elektroniczną punktu odwiedziło ponad 20 tys. osób, a prawie 400 przedsiębiorców skorzystało z możliwości zadania pytań tą drogą. Najwięcej informacji udzielili urzędnicy UMK (ponad 25 tys.) i urzędu statystycznego (8342), zaś na stanowisku ZUS informacji udzielono blisko 3 tys. przedsiębiorców, a pracownicy urzędu skarbowego poinformowali blisko 3700 osób.
– Otwarcie punktu było najlepszym pomysłem w ostatnim czasie – ocenia Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, skupiającej drobne podmioty, które ponoszą wymierne straty, gdy ich właściciel zajmuje się sprawami administracyjnymi, fiskalnymi i innymi niż praca w firmie. By „przetestować” punkt, wybrała się do niego 10-osobowa grupa rzemieślników, którzy załatwili swoje sprawy w ciągu mniej więcej 2 godzin, a przy okazji niektórzy odebrali dowody osobiste i prawa jazdy.
Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę myślą o tym przedsięwzięciu przedsiębiorcy, od połowy grudnia prowadzono badania ankietowe, którym poddano 73 wybranych losowo przedsiębiorców. Na pytanie, czy powstanie punktu ułatwiło dostęp do niezbędnych informacji, 95 proc. pytanych odpowiedziało twierdząco, zaś na pytanie, czy powstanie punktu usprawniło i skróciło proces rejestracji nowej firmy, twierdząco odpowiedziało 89 proc. respondentów. Na pytanie, czy zakres działania punktu powinien być w przyszłości rozszerzony, 89 proc. pytanych upomniało się o stanowisko informujące o dostępnych dla nich programach unijnych, w związku z czym zapowiedziano utworzenie takiego stanowiska przed marcem 2005 roku.
Punkt, zlokalizowany w referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK przy al. Powstania Warszawskiego 10 uruchomiono w celu wspierania przedsiębiorców, zwłaszcza rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Znalazły się w nim stanowiska referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK, stanowiska pracowników urzędu statystycznego, izby skarbowej i ZUS-u, a także informacja, można tu także pobrać stosowne druki zgłoszeniowe i otrzymać fachową pomoc przy ich wypełnieniu oraz uzyskać wyczerpującą informację na temat czynności, które musi podjąć osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą. Dzięki uruchomieniu punktu przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać kilku instytucji, by pobrać i poprawnie wypełnić formularze niezbędne przy uruchomieniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, lecz mogą je pobrać w jednym miejscu. W Krakowie około 550 osób miesięcznie rejestruje działalność gospodarczą, i właśnie one oszczędzają czas dzięki uruchomieniu punktu. Inicjatorzy jego otwarcia są zdania, że jeżeli idea się sprawdzi, w mieście mogą powstać kolejne tego typu placówki. Otwarcie punktu poprzedza realizację zasady „jednego okienka”, o której mówi niedawno wprowadzona w życie ustawa o działalności gospodarczej. Na razie jednak punkt nie może służyć klientom pomocą w elektronicznym przekazywaniu danych między instytucjami, gdyż nie ma jeszcze ministerialnych rozporządzeń, uruchamiających stosowne łącza teleinformatyczne. Zakończenie procesu musi nastąpić do 2007 roku.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Grochala-Włodek


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA