REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiadają na pytania przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 680 informacji bezpośrednich i 9416 informacji telefonicznych udzielono w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy w Krakowie w ciągu czterech miesięcy jego funkcjonowania, czyli od października 2004 roku do końca stycznia 2005 roku.
Wiedząc, że w ewidencji na terenie Krakowa figuruje ponad 90 tys. podmiotów, można przyjąć, że z punktu skorzystała ponad 1/3 właścicieli firm.
Ponadto stronę elektroniczną punktu odwiedziło ponad 20 tys. osób, a prawie 400 przedsiębiorców skorzystało z możliwości zadania pytań tą drogą. Najwięcej informacji udzielili urzędnicy UMK (ponad 25 tys.) i urzędu statystycznego (8342), zaś na stanowisku ZUS informacji udzielono blisko 3 tys. przedsiębiorców, a pracownicy urzędu skarbowego poinformowali blisko 3700 osób.
– Otwarcie punktu było najlepszym pomysłem w ostatnim czasie – ocenia Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, skupiającej drobne podmioty, które ponoszą wymierne straty, gdy ich właściciel zajmuje się sprawami administracyjnymi, fiskalnymi i innymi niż praca w firmie. By „przetestować” punkt, wybrała się do niego 10-osobowa grupa rzemieślników, którzy załatwili swoje sprawy w ciągu mniej więcej 2 godzin, a przy okazji niektórzy odebrali dowody osobiste i prawa jazdy.
Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę myślą o tym przedsięwzięciu przedsiębiorcy, od połowy grudnia prowadzono badania ankietowe, którym poddano 73 wybranych losowo przedsiębiorców. Na pytanie, czy powstanie punktu ułatwiło dostęp do niezbędnych informacji, 95 proc. pytanych odpowiedziało twierdząco, zaś na pytanie, czy powstanie punktu usprawniło i skróciło proces rejestracji nowej firmy, twierdząco odpowiedziało 89 proc. respondentów. Na pytanie, czy zakres działania punktu powinien być w przyszłości rozszerzony, 89 proc. pytanych upomniało się o stanowisko informujące o dostępnych dla nich programach unijnych, w związku z czym zapowiedziano utworzenie takiego stanowiska przed marcem 2005 roku.
Punkt, zlokalizowany w referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK przy al. Powstania Warszawskiego 10 uruchomiono w celu wspierania przedsiębiorców, zwłaszcza rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Znalazły się w nim stanowiska referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UMK, stanowiska pracowników urzędu statystycznego, izby skarbowej i ZUS-u, a także informacja, można tu także pobrać stosowne druki zgłoszeniowe i otrzymać fachową pomoc przy ich wypełnieniu oraz uzyskać wyczerpującą informację na temat czynności, które musi podjąć osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą. Dzięki uruchomieniu punktu przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać kilku instytucji, by pobrać i poprawnie wypełnić formularze niezbędne przy uruchomieniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, lecz mogą je pobrać w jednym miejscu. W Krakowie około 550 osób miesięcznie rejestruje działalność gospodarczą, i właśnie one oszczędzają czas dzięki uruchomieniu punktu. Inicjatorzy jego otwarcia są zdania, że jeżeli idea się sprawdzi, w mieście mogą powstać kolejne tego typu placówki. Otwarcie punktu poprzedza realizację zasady „jednego okienka”, o której mówi niedawno wprowadzona w życie ustawa o działalności gospodarczej. Na razie jednak punkt nie może służyć klientom pomocą w elektronicznym przekazywaniu danych między instytucjami, gdyż nie ma jeszcze ministerialnych rozporządzeń, uruchamiających stosowne łącza teleinformatyczne. Zakończenie procesu musi nastąpić do 2007 roku.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Grochala-Włodek


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA