REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacje prawa podatkowego: instrukcja MF niezgodna z prawem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli organy podatkowe nie wydadzą podatnikom wiążącej interpretacji prawa podatkowego, gdy opisany stan faktyczny we wniosku dotyczy sytuacji, które jeszcze się nie wydarzyły, to będzie to niezgodne z obowiązującymi przepisami - uważają eksperci.
Do urzędów skarbowych i izb skarbowych trafiła opracowana przez Ministerstwo Finansów instrukcja dotycząca sposobu postępowania z wnioskami o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników – wynika z informacji „GP”. Minister finansów zalecił podległym sobie organom podatkowym, aby merytorycznie rozpatrywały jedynie te wnioski, w których podatnicy przedstawili sytuację już zaistniałą. Jednocześnie urzędy skarbowe mają zakaz udzielania odpowiedzi na pytania podatników odnoszące się do sytuacji przyszłych, hipotetycznych, które jeszcze nie zaistniały. Jest to jedna z podstawowych przesłanek, jakie będą badane przez organy podatkowe, rozpatrujące składane od 1 stycznia 2005 r. wnioski o udzielenie interpretacji prawa podatkowego.
Postanowiliśmy sprawdzić, co na ten temat sądzą eksperci. Specjaliści ci zgodnie stwierdzili, że taka praktyka organów podatkowych, jeśli rzeczywiście będzie miała miejsce, będzie niezgodna z obowiązującym prawem.

Ewa Matyszewska

OPINIE
Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Z treści artykułu Ordynacji podatkowej nie wynika przesłanka pozwalająca organowi podatkowemu odpowiadać tylko i wyłącznie niejako expost, czyli na podstawie sytuacji prawnopodatkowych, które już zdarzyły się u podatnika. Wręcz przeciwnie, przepis ten wyraźnie mówi o tym, że organy podatkowe mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe. Są spory co do tego, jaką wykładnię prawa powinno stosować się jako pierwszą: celowościową czy gramatyczną. Moim zdaniem w tym przypadku zarówno wykładnia celowościowa, jak i gramatyczna, a także logiczna wskazuje na to, że przepis ten skierowany jest do szerokiego spectrum sytuacji i ma dotyczyć sytuacji nie tylko takiej, kiedy nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego, ale również dla potencjalnych zdarzeń przyszłych. Ja przychylam się do ogólnej fali krytyki, mimo że z punktu widzenia podatników przepis o wiążącej interpretacji jest bardzo wygodny, natomiast jego sprzeczność z konstytucją jest raczej ewidentna. Organy podatkowe będą robić teraz wszystko, żeby tych interpretacji wydawać jak najmniej, jednak wydaje się, że raczej dużych możliwości nie mają i będą musiały odpowiadać. Wniesienie wniosku jest wszczęciem quasi-postępowania podatkowego, dlatego że interpretacja jest zaskarżalna do organów nadrzędnych.
Przemysław Wipler, ekspert Doradztwa Podatkowego DGA & Saja
Uważam, że jest to niezgodne z prawem. Taka praktyka jest ograniczaniem praw ustawowych obywateli. Oczywiście art. 14a znowelizowanej Ordynacji podatkowej przewiduje pewne warunki, na podstawie których podatnik może się starać i może uzyskać wiążącą interpretację prawa podatkowego od organu skarbowego. W momencie gdy MF wewnętrznym pismem nakłada dodatkowe warunki, kiedy taka interpretacja może być wydawana, a kiedy nie, to mamy do czynienia z łamaniem podstawowych zasad państwa prawa. Gdy urzędy zaczną stosować się do instrukcji wydanej przez MF, to dojdzie do znacznego pogorszenia sytuacji podatników w stosunku do okresu sprzed 1 stycznia br. Skoro wiążące interpretacje będą wydawane tylko do stanu faktycznego, który się wydarzył, to czy lekarstwem dla podatników nie będzie opisywanie tego stanu po prostu w czasie przeszłym, niezależnie od tego, czy opisany we wniosku stan faktyczny się wydarzył przed złożeniem wniosku o interpretację czy też nie?


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA