REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki płac w przedsiębiorstwach

REKLAMA

W kilkunastu tysiącach przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 pracowników do końca lutego będą toczyć się negocjacje związków zawodowych z pracodawcami dotyczące skali przyszłorocznych wynagrodzeń. Zgodnie z przyjętym przez rząd wskaźnikiem przeciętne miesięczne wynagrodzenie zaliczone w ciężar kosztów może wzrosnąć o 4,5 proc.
Dzięki wygranej kampanii, prowadzonej przez związki zawodowe na początku bieżącego roku, Sejm zmienił przepisy ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania wynagrodzeń z 16 grudnia 1994 r. (Dz.U. z 1995 r. nr 1, poz. 2 z późn. zm.) w taki sposób, że negocjacje o podwyżkach będą mogły być prowadzone także w firmach, które nie osiągnęły dodatniego wyniku finansowego za poprzedni rok obrotowy. Obecnie ustawa nakłada na autorów porozumienia o podwyżce wynagrodzeń uwzględnienie sytuacji i możliwości finansowych przedsiębiorcy. Przystąpienie do negocjacji nie wymaga także zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok poprzedni.
Podwyżki wynagrodzeń zaliczane w ciężar kosztów zgodnie z ustawą z 16 grudnia 1994 r. można negocjować w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50 pracowników i prowadzących działalność. Ustawa ta uznaje jako przedsiębiorców także jednostki organizacyjne działające na podstawie prawa bankowego, prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej, a także samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, zatrudniające powyżej 50 osób.

Negocjacje podwyżki z pracodawcą w imieniu załogi mogą prowadzić tylko podmioty uprawnione do zawierania zakładowych układów zbiorowych, czyli związki zawodowe. Graniczną datą negocjacji jest ostatni dzień lutego każdego roku. Jeżeli do tego czasu związki i pracodawca nie dojdą do porozumienia, wówczas skala podwyżki uzależniona będzie od woli pracodawcy. Ma on czas na podjęcie decyzji w sprawie ustalenia przyrostu płacy do 10 marca. Trzeba pamiętać, że gwałtowna, nieprzewidziana zmiana sytuacji finansowej pracodawcy upoważnia do zmiany porozumienia lub samodzielnej decyzji o skali podwyżki.

W rozporządzeniu z 9 listopada br. Rada Ministrów ustaliła maksymalny przyrost średniej płacy miesięcznej w 2005 r. na 4,5 proc. (Dz.U. nr 247, poz. 2475) w stosunku do 2004 r. co przy zakładanej na przyszły rok 3-proc. inflacji przełoży się na 1,5 proc. wzrostu realnej płacy w przedsiębiorstwach.

Orientacyjne wskaźniki przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kolejnych kwartałach roku, w stosunku do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z roku poprzedniego, zgodnie z rozporządzeniem wynoszą: w I kwartale – 3,5 proc., w II kwartale – 4,5 proc., w III kwartale – 4,5 proc., w IV kwartale – 5,5 proc.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA