Wchodzi w życie 25 listopada: wymiana informacji o oszustach VAT
REKLAMA
Państwa członkowskie zobowiązane zostały do pisemnego powiadomienia Komisji o tym, czy uczestniczą w wymianie informacji i na jaki jej rodzaj się decydują.
REKLAMA
REKLAMA
Zawiadomienia należy dokonać w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia, czyli w ciągu 3 miesięcy od 25 listopada br. Państwa członkowskie podejmują też decyzję, czy wybierają wymianę automatyczną czy wymianę automatyczną ustrukturyzowaną.
Przedmiot wymiany stanowią m.in. takie kategorie jak informacje o podatnikach niemających siedziby, nowych środkach transportu czy o potencjalnych „niewywiązujących się podmiotach gospodarczych”. Te ostatnie oznaczają podmioty zarejestrowane jako podatnicy dla celów VAT, którzy, z potencjalnym zamiarem oszustwa, nabywają towary lub usługi bądź symulują ich nabywanie, nie płacąc VAT, i zbywają je z uwzględnieniem VAT, nie przekazując należnego podatku właściwym władzom państwowym. W przypadku tej grupy podatników wymiana informacji odnosi się m.in. do podatników, których numer identyfikacji VAT został anulowany lub jest już nieważny z powodu braku lub symulacji działalności gospodarczej, którzy dokonywali transakcji wewnątrz Wspólnoty.
W rozporządzeniu zamieszczono także wzór dokumentu wykorzystywanego przez państwa członkowskie do przekazywania Komisji danych. W dokumencie tym należy podać m.in., za jaki rok kalendarzowy przekazywane są dane.
REKLAMA
REKLAMA