REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja  senacka. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

REKLAMA

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej jest wdrażana w życie w sposób właściwy i oprócz zmiany definicji przedsiębiorcy nie wymaga obecnie innych poprawek.
Najwięcej problemów przedsiębiorcom przysparza sposób przeprowadzania kilku kontroli jednocześnie wbrew zapisom w ustawie. Jednak tego problemu nie rozwiążą inicjatywy ustawodawcze.
Do takiego wniosku doszła senacka Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych.

Przyczyną oceny funkcjonowania ustawy były krytyczne komentarze prasowe oraz sygnały od przedsiębiorców. Dotyczyły one:
• nieprecyzyjnej definicji mikro-, małego i średniego przedsiębiorcy,
• tzw. jednego okienka, czyli możliwości załatwiania wszystkich spraw przez przedsiębiorców w jednym miejscu w organach samorządowych, która w praktyce często okazuje się fikcją,
• możliwości prowadzenia w firmie jednocześnie kontroli podatkowej i skarbowej, co stanowi poważny problem dla właściciela, bo kontrolerzy domagają się okazania im takich samych dokumentów.

Zdaniem Ireny Herbst, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, po trzech miesiącach obowiązywania można wprawdzie mówić o problemach interpretacyjnych, szczególnie odnośnie do definicji przedsiębiorcy, jednakże przygotowywany obecnie projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości to rozwiązuje.

W praktyce występują też problemy związane z przeprowadzaną w firmach kontrolą, szczególnie przy wskazywaniu osoby upoważnionej do reprezentowania podczas niej przedsiębiorcy, z prowadzeniem książki kontroli, przekraczaniem limitów trwania kontroli oraz dopuszczalnego czasu badania próbek, a nawet przy okazywaniu legitymacji służbowej przez kontrolujących. Na to, że kontrolerzy nie wpisują czasu faktycznie wykonywanych czynności do książki kontroli, zwróciła uwagę Katarzyna Urbańska z Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. – W dodatku chcą jednocześnie prowadzić kilka kontroli w tej samej firmie, powołując się na swoje wewnętrzne przepisy.

Ustawa ograniczyła liczbę jednocześnie prowadzonych kontroli, lecz w praktyce, na skutek postulatów izb i urzędów skarbowych, ograniczenie to coraz bardziej się zmniejsza – stwierdził Jerzy Markuszewski z Krajowej Izby Gospodarczej.

Wątpliwości, które pojawiły się po trzech miesiącach stosowania w praktyce ustawy, nie są jednak tak poważne, aby od razu wymagały jej nowelizacji. Wystarczy ją w sposób właściwy interpretować, odwołując się do dyrektyw unijnych. Wiele wątpliwości zostanie rozstrzygniętych w przygotowywanych rozporządzeniach wykonawczych.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA