REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie mikroprzedsiębiorstwa 

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki badania najmniejszych przedsiębiorstw, w których liczba pracujących nie przekraczała 9 osób - niezależnie od formy prawnej tych jednostek. Liczba tych przedsiębiorstw (mających osobowość prawną i osób fizycznych), prowadzących działalność gospodarczą w 2003 roku wyniosła 1 milion 661 tysięcy firm, o 1,8 procent mniej niż rok wcześniej.
 
Spadkową tendencję liczby najmniejszych firm GUS odnotował w leśnictwie (ponad 22 procent), pośrednictwie finansowym (ponad 6 procent), a także w przemyśle i budownictwie, transporcie, ochronie zdrowia oraz handlu. Natomiast niewielki wzrost tej liczby małych firm wystąpił w edukacji, działalności usługowej i hotelarskiej oraz w obsłudze nieruchomości.

Największą część mikroprzedsiębiorstw stanowią firmy handlowe, przy czym obserwowany od 2001 r. spadek ich udziału w ogólnej liczbie mikrofirm, został w 2003 r. zahamowany. W grupie 1 miliona 661 tysięcy firm zatrudniających nie więcej niż 9 osób, 1592 tys. to jednostki należące do osób fizycznych, zaś 69 tys. - osoby prawne. W 2003 r. struktura badanej zbiorowości z punktu widzenia formy prawnej jednostek nie uległa zmianie: podobnie jak w 2002 r. osoby fizyczne stanowiły 96 procent, osoby prawne 4 procent wszystkich podmiotów.

W 2003 roku w najmniejszych przedsiębiorstwach znalazło pracę 3 miliony 367 tysięcy osób, z czego ponad 91 procent było zatrudnionych w firmach osób fizycznych, zaś blisko 9 procent w przedsiębiorstwach osób prawnych i jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej. Dla 2 milionów 617 tys. osób takie małe firmy stanowiły ich główne miejsce pracy. Spośród wszystkich pracujących, dla których badana firma stanowiła główne miejsce pracy, 49,8 procent stanowili właściciele i pomagający członkowie ich rodzin, 50 procent pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a pozostałe 0,2 procent to osoby, z którymi zawarto umowę agencyjno-prowizyjną.

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto na jednego zatrudnionego w najmniejszych firmach wyniosło w 2003 roku 1348 zł (w 2002 r. - 1218 zł). Najwyższe wynagrodzenia odnotowano w przedsiębiorstwach zajmujących się pośrednictwem finansowym (1791 zł) i obsługą nieruchomości (1745 zł), natomiast najniższe - w działalności związanej z hotelami i restauracjami (1038 zł).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: egospodarka.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA