REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży jest nowym obowiązkiem placówek, korzystających z wyłączeń spod zakazu handlu. Kogo dotyczy i jak ją prowadzić?

Handel w niedzielę – nowe przepisy od 1 lutego 2022 r.

1 lutego 2022 r. weszły w życie przepisy uszczelniające zakaz handlu w niedzielę. Nowelizacja ma na celu m.in. wyeliminowanie nieprawidłowego stosowania włączeń ustawowych, które pozwalają na prowadzenie handlu i wykonywanie czynności związanych z handlem w niedzielę i święta.

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzają określenie przeważającej działalności”. Oznacza ona rodzaj przeważającej działalności wskazany we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli działalność ta jest wykonywana w danej placówce handlowej i stanowi co najmniej 40% miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej.

Obowiązek prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Placówki handlowe korzystające z wyłączeń w stosowaniu zakazu zostały jednocześnie zobowiązane do prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Chodzi tu o podmioty, które korzystają z włączeń:

  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu kwiatami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu pamiątkami lub dewocjonaliami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu prasą, biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych;
  • w placówkach pocztowych, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych,
  • w piekarniach, cukierniach i lodziarniach, w których przeważająca działalność polega na handlu wyrobami piekarniczymi i cukierniczymi;
  • w placówkach handlowych, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna;
  • na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.

Ewidencja powinna być prowadzona z podziałem na przychód z takiej działalności oraz przychód z pozostałej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne! W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo żądania przedłożenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Kary

Podmiot, który wbrew nowemu obowiązkowi nie prowadzi ewidencji miesięcznego przychodu placówki albo tę ewidencję prowadzi w sposób niezgodny z przepisami podlega karze grzywny w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży - rozporządzenie

Sposób prowadzenia ewidencji, wzór i szczegółową treść wpisów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży. Rozporządzenie obowiązuje od 1 lutego 2022 r.

Definicja przeważającej działalności

W rozporządzeniu znalazła się m.in. definicja przeważającej działalności, która jest tożsama z definicją ustawową. Sprzedaż detaliczna została zaś zdefiniowana jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej.

Wpisy w ewidencji – jak i kiedy?

Zgodnie nowym rozporządzeniem wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.

Ważne! Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

Ewidencja w postaci papierowej

W tym przypadku rozporządzenie wymaga, by ewidencja była zbroszurowana i miała kolejno ponumerowane karty. Jak wskazano w rozporządzeniu, wpisów dokonuje się w sposób trwały i wyraźny. Co w przypadku korekty? Otóż należy dokonać jej tak, aby pierwotna treść pozostała czytelna. Ponadto wskazuje się datę dokonania korekty.

Ewidencja w postaci elektronicznej

Jak stanowi § 5 rozporządzenia ewidencja w postaci elektronicznej jest:

  • prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;
  • przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.

Wpisy w ewidencji

W ewidencji wpisuje się:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
  • imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;
  • adres placówki handlowej;
  • przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;
  • okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);
  • liczbę porządkową wpisu;
  • datę albo okres uzyskania przychodu;
  • numer dokumentu będącego podstawą wpisu;
  • przychód z przeważającej działalności;
  • przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;
  • przychody ogółem;
  • stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;
  • imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.

Wpisów należy dokonywać na podstawie wartości sprzedaży:
1) zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie:

  • danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;

2) niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.) na podstawie

  • faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo
  • dziennego zestawienia faktur, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.

Dzienne zestawienie faktur

Zgodnie z rozporządzeniem dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:

  • datę sporządzenia zestawienia;
  • numer zestawienia;
  • datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;
  • wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Dowód wewnętrzny

Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:

  • datę wystawienia dowodu;
  • numer dowodu;
  • wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży - wzór

W załączniku do rozporządzenia określono wzór ewidencji >>>

INFOR

INFOR

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (j. t. Dz. U. z 2021 r., poz. 936; ost. zm. Dz.U. z 2021 r., poz. 1891)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży (Dz. U. z 2022 r., poz. 229)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA