REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży jest nowym obowiązkiem placówek, korzystających z wyłączeń spod zakazu handlu. Kogo dotyczy i jak ją prowadzić?

Handel w niedzielę – nowe przepisy od 1 lutego 2022 r.

1 lutego 2022 r. weszły w życie przepisy uszczelniające zakaz handlu w niedzielę. Nowelizacja ma na celu m.in. wyeliminowanie nieprawidłowego stosowania włączeń ustawowych, które pozwalają na prowadzenie handlu i wykonywanie czynności związanych z handlem w niedzielę i święta.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzają określenie przeważającej działalności”. Oznacza ona rodzaj przeważającej działalności wskazany we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli działalność ta jest wykonywana w danej placówce handlowej i stanowi co najmniej 40% miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej.

Obowiązek prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Placówki handlowe korzystające z wyłączeń w stosowaniu zakazu zostały jednocześnie zobowiązane do prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Chodzi tu o podmioty, które korzystają z włączeń:

REKLAMA

  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu kwiatami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu pamiątkami lub dewocjonaliami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu prasą, biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych;
  • w placówkach pocztowych, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych,
  • w piekarniach, cukierniach i lodziarniach, w których przeważająca działalność polega na handlu wyrobami piekarniczymi i cukierniczymi;
  • w placówkach handlowych, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna;
  • na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.

Ewidencja powinna być prowadzona z podziałem na przychód z takiej działalności oraz przychód z pozostałej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne! W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo żądania przedłożenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Kary

Podmiot, który wbrew nowemu obowiązkowi nie prowadzi ewidencji miesięcznego przychodu placówki albo tę ewidencję prowadzi w sposób niezgodny z przepisami podlega karze grzywny w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży - rozporządzenie

Sposób prowadzenia ewidencji, wzór i szczegółową treść wpisów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży. Rozporządzenie obowiązuje od 1 lutego 2022 r.

Definicja przeważającej działalności

W rozporządzeniu znalazła się m.in. definicja przeważającej działalności, która jest tożsama z definicją ustawową. Sprzedaż detaliczna została zaś zdefiniowana jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej.

Wpisy w ewidencji – jak i kiedy?

Zgodnie nowym rozporządzeniem wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.

Ważne! Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

Ewidencja w postaci papierowej

W tym przypadku rozporządzenie wymaga, by ewidencja była zbroszurowana i miała kolejno ponumerowane karty. Jak wskazano w rozporządzeniu, wpisów dokonuje się w sposób trwały i wyraźny. Co w przypadku korekty? Otóż należy dokonać jej tak, aby pierwotna treść pozostała czytelna. Ponadto wskazuje się datę dokonania korekty.

Ewidencja w postaci elektronicznej

Jak stanowi § 5 rozporządzenia ewidencja w postaci elektronicznej jest:

  • prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;
  • przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.

Wpisy w ewidencji

W ewidencji wpisuje się:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
  • imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;
  • adres placówki handlowej;
  • przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;
  • okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);
  • liczbę porządkową wpisu;
  • datę albo okres uzyskania przychodu;
  • numer dokumentu będącego podstawą wpisu;
  • przychód z przeważającej działalności;
  • przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;
  • przychody ogółem;
  • stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;
  • imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.

Wpisów należy dokonywać na podstawie wartości sprzedaży:
1) zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie:

  • danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;

2) niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.) na podstawie

  • faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo
  • dziennego zestawienia faktur, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.

Dzienne zestawienie faktur

Zgodnie z rozporządzeniem dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:

  • datę sporządzenia zestawienia;
  • numer zestawienia;
  • datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;
  • wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Dowód wewnętrzny

Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:

  • datę wystawienia dowodu;
  • numer dowodu;
  • wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży - wzór

W załączniku do rozporządzenia określono wzór ewidencji >>>

INFOR

INFOR

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (j. t. Dz. U. z 2021 r., poz. 936; ost. zm. Dz.U. z 2021 r., poz. 1891)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży (Dz. U. z 2022 r., poz. 229)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA