REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży jest nowym obowiązkiem placówek, korzystających z wyłączeń spod zakazu handlu. Kogo dotyczy i jak ją prowadzić?

Handel w niedzielę – nowe przepisy od 1 lutego 2022 r.

1 lutego 2022 r. weszły w życie przepisy uszczelniające zakaz handlu w niedzielę. Nowelizacja ma na celu m.in. wyeliminowanie nieprawidłowego stosowania włączeń ustawowych, które pozwalają na prowadzenie handlu i wykonywanie czynności związanych z handlem w niedzielę i święta.

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzają określenie przeważającej działalności”. Oznacza ona rodzaj przeważającej działalności wskazany we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli działalność ta jest wykonywana w danej placówce handlowej i stanowi co najmniej 40% miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej.

Obowiązek prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Placówki handlowe korzystające z wyłączeń w stosowaniu zakazu zostały jednocześnie zobowiązane do prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Chodzi tu o podmioty, które korzystają z włączeń:

  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu kwiatami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu pamiątkami lub dewocjonaliami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu prasą, biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych;
  • w placówkach pocztowych, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych,
  • w piekarniach, cukierniach i lodziarniach, w których przeważająca działalność polega na handlu wyrobami piekarniczymi i cukierniczymi;
  • w placówkach handlowych, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna;
  • na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.

Ewidencja powinna być prowadzona z podziałem na przychód z takiej działalności oraz przychód z pozostałej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne! W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo żądania przedłożenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Kary

Podmiot, który wbrew nowemu obowiązkowi nie prowadzi ewidencji miesięcznego przychodu placówki albo tę ewidencję prowadzi w sposób niezgodny z przepisami podlega karze grzywny w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży - rozporządzenie

Sposób prowadzenia ewidencji, wzór i szczegółową treść wpisów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży. Rozporządzenie obowiązuje od 1 lutego 2022 r.

Definicja przeważającej działalności

W rozporządzeniu znalazła się m.in. definicja przeważającej działalności, która jest tożsama z definicją ustawową. Sprzedaż detaliczna została zaś zdefiniowana jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej.

Wpisy w ewidencji – jak i kiedy?

Zgodnie nowym rozporządzeniem wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.

Ważne! Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

Ewidencja w postaci papierowej

W tym przypadku rozporządzenie wymaga, by ewidencja była zbroszurowana i miała kolejno ponumerowane karty. Jak wskazano w rozporządzeniu, wpisów dokonuje się w sposób trwały i wyraźny. Co w przypadku korekty? Otóż należy dokonać jej tak, aby pierwotna treść pozostała czytelna. Ponadto wskazuje się datę dokonania korekty.

Ewidencja w postaci elektronicznej

Jak stanowi § 5 rozporządzenia ewidencja w postaci elektronicznej jest:

  • prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;
  • przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.

Wpisy w ewidencji

W ewidencji wpisuje się:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
  • imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;
  • adres placówki handlowej;
  • przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;
  • okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);
  • liczbę porządkową wpisu;
  • datę albo okres uzyskania przychodu;
  • numer dokumentu będącego podstawą wpisu;
  • przychód z przeważającej działalności;
  • przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;
  • przychody ogółem;
  • stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;
  • imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.

Wpisów należy dokonywać na podstawie wartości sprzedaży:
1) zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie:

  • danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;

2) niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.) na podstawie

  • faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo
  • dziennego zestawienia faktur, albo
  • wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.

Dzienne zestawienie faktur

Zgodnie z rozporządzeniem dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:

  • datę sporządzenia zestawienia;
  • numer zestawienia;
  • datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;
  • wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Dowód wewnętrzny

Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:

  • datę wystawienia dowodu;
  • numer dowodu;
  • wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży - wzór

W załączniku do rozporządzenia określono wzór ewidencji >>>

Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży wzór 1

INFOR

Ewidencja miesięcznego dochodu ze sprzedaży wzór 2

INFOR

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (j. t. Dz. U. z 2021 r., poz. 936; ost. zm. Dz.U. z 2021 r., poz. 1891)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży (Dz. U. z 2022 r., poz. 229)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

REKLAMA

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA