Kategorie

Premie i nagrody

Benefity dla pracowników często obejmują premie finansowe, opiekę medyczną lub np. karnety na fitness i inne aktywności. A gdyby tak zrobić inaczej i zaproponować nagrody rzeczowe dla tych, którzy starają się najbardziej? Akcja z nagrodami może stanowić ciekawe urozmaicenie w firmowej codzienności.
Nasi pracownicy otrzymują stałą pensję w wysokości 2000 zł brutto. Ponadto, mimo obowiązującego w zakładzie regulaminu wynagradzania, na mocy odrębnego zarządzenia przyznano im stałą miesięczną premię w kwocie 300 zł za tzw. obecność w pracy. Zgodnie z zasadami jej przyznawania, jeżeli pracownik w danym miesiącu będzie chciał skorzystać z urlopu wypoczynkowego, składając w tym celu wniosek w terminie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem urlopu lub gdy skorzysta z urlopu na żądanie, premia za ten okres jest zmniejszana proporcjonalnie. Czy takie pomniejszenie stałej premii jest dopuszczalne?
Przepis art. 105 kodeksu pracy przewiduje, iż za wzorowe wypełnianie obowiązków pracowniczych, przejawianie inicjatywy, podnoszenie wydajności oraz jakości pracy, przyczynianie się do wykonywania zadań zakładu pracy, pracownikowi może być przyznana nagroda. Nagroda, o jakiej mowa w tym przepisie jest pieniężnym lub rzeczowym świadczeniem przyznawanym pracownikowi przez pracodawcę według uznania. Z nagrodą, która często jest nazywana premią uznaniową mamy do czynienia wówczas, gdy pracodawca w zakresie przyznania świadczenia dysponuje marginesem swobody, uznania.
Wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym premie i nagrody przysługujące pracownikowi za okresy miesięczne wliczane są do podstawy wymiaru zasiłku. Jeżeli pracodawca nie wypłacił premii, ponieważ pracownik nie nabył do niej prawa to za poprzedni okres nie wyłącza się jej z podstawy wymiaru zasiłku.
Nagroda jubileuszowa jest jednym z rodzajów premii pieniężnych, która przysługuje pracownikom za ich wieloletnią i sumiennie wykonywaną pracę. Nie każdy jednak pracownik ma do niej takie same prawa. Kiedy przysługuje nagroda jubileuszowa?
Praca w biurze nie jest w cale lekka, łatwa i przyjemna. Nierzadko nawał obowiązków, rutyna, nieporozumienia z szefem i klientami doprowadzają nas do tego, że zaczynamy się zastanawiać „po co to wszystko?”.