Kategorie

Auta zabytkowe, Kupno

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie każdego sprzedającego używany samochód można zaliczyć do uczciwych. Dlatego przed zakupem pojazdu należy go bardzo starannie obejrzeć, zaczynając od oględzin karoserii.
Spryciarze sprzedający stare samochody potrafią stosować przeróżne sztuczki i zabiegi dla zmylenia kupującego. Niemal wszystkie można wykryć bardzo łatwo albo domyślać się ich istnienia po różnych symptomach.
Samochód jest maszyną, składającą się z kilku różnych zespołów, w skład których wchodzi kilkadziesiąt różnych podzespołów. Szybkie określenie ich aktualnego stanu i stopnia zużycia nie jest więc możliwe. Konieczny jest do tego ich demontaż.
Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.
Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w lokalnych, ogólnokrajowych, a nawet ogólnoświatowych organizacjach dla wymiany doświadczeń, ale także w celach stricte towarzyskich.
Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.
Przez wiele lat oldtimery traktowano albo jako pojazdy pełnowartościowe, albo jako źródło surowca dla hut. Dopiero w ostatnich latach uznano je za zabytki – pamiątki z wczesnych lat rozwoju motoryzacji.
Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.
Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.
Charakterystyczne żółte tablice rejestracyjne stanowią znak wyróżniający pojazdy zabytkowe spośród wszystkich poruszających się po drogach Polski. Choć status pojazdu zabytkowego daje właścicielowi oldtimera wiele przywilejów, niesie ze sobą także różnego rodzaju kłopoty.