REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pogorszenie warunków zatrudnienia na podstawie porozumienia pracodawcy i przedstawicieli pracowników wymaga wypowiedzeń zmieniających

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Podgórska

REKLAMA

Nasza firma zanotowała duży spadek obrotów w związku z epidemią koronawirusa. Dlatego obniżamy pracownikom wynagrodzenia i pozbawiamy ich prawa do dodatkowych 2 dni urlopu wypoczynkowego w drodze porozumienia z przedstawicielami pracowników (art. 15zf tarczy antykryzysowej). W jaki sposób powinniśmy poinformować pracowników o obniżeniu płacy i likwidacji prawa do dodatkowego urlopu? Czy obniżenie wynagrodzenia i pozbawienie pracowników dodatkowego urlopu w tym trybie wymaga wypowiedzenia zmieniającego?

PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zanotowała duży spadek obrotów w związku z epidemią koronawirusa. Dlatego obniżamy pracownikom wynagrodzenia i pozbawiamy ich prawa do dodatkowych 2 dni urlopu wypoczynkowego w drodze porozumienia z przedstawicielami pracowników (art. 15zf tarczy antykryzysowej). W jaki sposób powinniśmy poinformować pracowników o obniżeniu płacy i likwidacji prawa do dodatkowego urlopu? Czy obniżenie wynagrodzenia i pozbawienie pracowników dodatkowego urlopu w tym trybie wymaga wypowiedzenia zmieniającego?

RADA

Nie. Obniżenie pracownikom wynagrodzenia za pracę oraz pozbawienie ich prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego na mocy porozumienia zawartego między pracodawcą a przedstawicielami pracowników na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej nie wymaga wręczania wypowiedzeń zmieniających, ponieważ samo porozumienie w tej sprawie jest wiążące. Natomiast o zmianach wynikających z tego rodzaju porozumienia należy poinformować pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy, czyli np. poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń lub zamieszczenie jej w intranecie albo wysłanie wiadomości e-mailem.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19, mogą wprowadzić mniej korzystne warunki zatrudnienia dla pracowników (art. 15zf ust. 1 pkt 3 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dalej specustawa). W tym celu mogą oni zawrzeć porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia niż wynikające z umów o pracę zawartych z tymi pracownikami, w zakresie i przez czas ustalony w tym porozumieniu (art. 15zf ust. 1 pkt 3 specustawy).

Wprowadzenie mniej korzystnych warunków zatrudnienia. Porozumienie przewidziane w specustawie pozwala na zmianę warunków zatrudnienia na mniej korzystne, dając pracodawcy dużą dowolność w zakresie tych zmian. Mogą one dotyczyć obniżenia wynagrodzenia czy wymiaru czasu pracy, ale mogą dotyczyć również zmiany systemu wynagradzania czy premiowania, a także czasowego zawieszenia dodatkowych benefitów czy dodatkowego urlopu wypoczynkowego.

Tryb zawarcia porozumienia o mniej korzystnych warunkach zatrudnienia. Zgodnie ze specustawą podpisanie porozumienia o pogorszeniu warunków zatrudnienia wymaga spełnienia przez pracodawcę określonych wymagań, a także zachowania wskazanych w niej procedur. Poniżej przestawiamy tryb zawarcia porozumienia wprowadzającego mniej korzystne warunki zatrudnienia dla pracowników.

 

Zawarcie porozumienia o mniej korzystnych warunkach zatrudnienia krok po kroku

Krok 1. Ustal, czy spełniasz warunki specustawy uprawniające do zastosowania porozumienia wprowadzającego mniej korzystne warunki zatrudnienia

Porozumienie o mniej korzystnych warunkach zatrudnienia mogą zawierać pracodawcy, którzy:

  • nie zalegają w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.,
  • zanotowali spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym, w wymiarze:

- minimum 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wystąpienia o wprowadzenie rozwiązań w zakresie mniej korzystnych warunków zatrudnienia, w porównaniu z łącznymi obrotami z 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego;

- minimum 25%, obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po 1 stycznia 2020 r., do dnia poprzedzającego dzień wystąpienia o wprowadzenie rozwiązań w zakresie mniej korzystnych warunków zatrudnienia, w porównaniu z obrotami z poprzedniego miesiąca.

Aby uzyskać dostęp do całego artykułu zamów abonament INFORLEX Twój Biznes. PROMOCJA! Teraz dwa dostępy w cenie 98 zł za miesiąc. Kup dostęp >>

Podstawa prawna:

art. 15zf ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875

Małgorzata Podgórska

specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, od wielu lat zajmuje się problematyką prawa pracy, autorka wielu publikacji z tej tematyki

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA