REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji/ Fot. Fotolia
8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji - autorem artykułu jest dr Lidia Czarkowska, która w Akademii Leona Koźmińskiego prowadzi praktyczne szkolenie Coachingowy Styl Zarządzania - nowe narzędzia i kompetencje dla menedżerów i przywódców

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu – porządkując je od działań o najmniejszym zasięgu, adresowanych do wybranych osób – aż po całkowitą zmianę kultury organizacyjnej oraz zaangażowanie w procesy coachingowe niemal wszystkich pracowników. Kolejno, są to:

1) Coaching indywidualny zewnętrzny – usługa dla organizacji świadczona przez wyspecjalizowane w tym firmy coachingowe zatrudniające certyfikowanych coachów profesjonalnych. Dotyczy to wspomnianego już powyżej executive, leadership lub professional coachingu albo innego rodzaju procesu, prowadzonego dla wybranych menedżerów, liderów, lub ekspertów;

2) Coaching indywidualny wewnętrzny – czyli wsparcie rozwoju zasobów ludzkich zaprojektowane i wdrażane przez HR za pomocą zespołu odpowiednio przeszkolonych i weryfikowanych w trakcie działania (superwizowanych) coachów wewnętrznych (Dąbrowska 2010). Wówczas usługi coachingowe stają się dostępne dla szerszej grupy pracowników w organizacji – przeważnie na niższych szczeblach. Dla kadry wyższej ze względu na współzależność pracy i specyfikę relacji służbowych preferowani są nadal coachowie zewnętrzni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

3) Coaching grupowy (group coaching) – przeznaczony dla grupy pracowników znajdujących się na podobnych stanowiskach lub mierzących się z podobnymi wyzwaniami, który polega na przeprowadzaniu całej grupy przez ćwiczenia coachingowe lub procesy, podczas których każdy uczestnik pracuje nad swoimi własnymi celami (przykładowy projekt zrealizowany w takim trybie został opisany w: (Czarkowska, 2013);

4) Coaching zespołowy (team coaching) – który obejmuje wsparcie dla danego zespołu (konkretnych zespołów funkcjonalnych, inter-funkcjonalnych, zadaniowych, projektowych, czy nawet wirtualnych), którego członkowie współdziałają przy realizacji określonego, spójnego zestawu celów, np. wspólnego projektu; wówczas funkcją coachingu jest facylitacja osiągnięcia przez zespół zamierzonego rezultatu w efektywny sposób (Wiskowska, 2010) i (Clutterbuck, 2009);

5) Coaching strategiczny dla zarządu (strategic coaching) – to coachingowe wsparcie członków zarządu w zespołowym podejmowaniu kluczowych decyzji, szczególnie cenne przy dużych zmianach wewnątrz i zewnątrz organizacyjnych (fuzje, przejęcia, zmiana zarządu, trybu produkcji lub zakresu działalności, nowe branże lub rynki; kryzysy, załamania rynku, wprowadzanie nowej kultury organizacyjnej). Coaching zarządu – w istotny sposób różni się od coachingu innych zespołów nie tylko ze względu na poziom organizacyjny, ale też na spektrum oddziaływania na całą organizację w strategicznych obszarach i w długiej perspektywie czasowej (Czarkowska 2011).

6) Coachingowy styl zarządzania (managerial coaching) zwany czasem coachingiem menedżerskim – kiedy sami menedżerowie, po dodatkowym przeszkoleniu, mając zapewnione superwizyjne wsparcie, stosują wybrane narzędzia i techniki coachingowe w zarządzaniu swoimi ludźmi: np. przy prowadzeniu rozmów rozwojowych, udzielaniu informacji zwrotnej lub ustalaniu celów do realizacji na kolejny okres rozliczeniowy. Jest to styl zarządzania wymagający przygotowania menedżerów do niełatwego łączenia roli coacha z rolą osoby zarządzającej, co niesie ze sobą dużo wyzwań (Włodarski 2010) Rzycka O., 2010.

7) Coachingowa kultura organizacyjna (coaching culture) – której tworzenie wymaga kompleksowej zmiany na wszystkich poziomach organizacji, co konstytuuje nowy sposób funkcjonowania całej firmy (Clutterbuck, Megginson 2005, Szmidt 2010) – od reformułowania wizji i misji oraz zmiany kluczowych wartości po wprowadzanie nowych procedur dotyczących m.in. metod rekrutacji, ścieżek awansu czy oceny i premiowania pracowników. Wraz z wdrażaniem kultury coachingowej pojawia się jeszcze dodatkowa możliwość zastosowania coachingu „w mikroskali” – nie jako prowadzenie pełnych procesów coachingowych, ale jako stosowanie elementów coachingowego podejścia (np. konkretnych coachingowych narzędzi) w codziennych praktykach (Czarkowska 2011). Wówczas może pojawić się dodatkowo przestrzeń na:

8) Coaching partnerski (peer-coaching) – gdy pracownicy po odpowiednim treningu udzielają sobie coachingowego wsparcia, najczęściej w ramach jasno określonego kontekstu sytuacyjnego lub przy doskonaleniu konkretnego pakietu kompetencji (np. w sprzedaży, negocjacjach lub obsłudze kluczowych klientów). W coachingu partnerskim pracownicy stają się dla siebie na wzajem coachami, co wymaga oprócz wieloetapowego, przygotowawczego procesu szkoleniowego swoistej reorganizacji pracy i stworzenia kultury opartej na otwartej wymianie informacji zwrotnych, nastawieniu na współpracę oraz powszechnej akceptacji założeń typowych dla organizacji uczącej się.

- autorem artykułu jest dr Lidia Czarkowska, która w Akademii Leona Koźmińskiego prowadzi praktyczne szkolenie Coachingowy Styl Zarządzania - nowe narzędzia i kompetencje dla menedżerów i przywódców

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA