REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana statusu komandytariusza na komplementariusza

Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Zmiana statusu komandytariusza na komplementariusza
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym ze sposobów zaoszczędzenia na podatkach w spółce komandytowej jest zamiana ról. Sprawdź  zalety i wady tego rozwiązania!

Zamiana ról – o co chodzi?

Spółka komandytowa składa się z dwóch rodzajów wspólników:

REKLAMA

  1. komandytariuszy – odpowiadających z ograniczeniem do konkretnej kwoty pieniężnej, 
  2. komplementariuszy – odpowiadających bez jakiegokolwiek ograniczenia kwotowego.

Przyjęcie danej roli, tj. komplementariusza lub komandytariusza, następuje w umowie tej spółki

Jednak, umowa spółki może pozwalać na odwrócenie tych ról. Będzie to oznaczało, że dotychczasowy komandytariusz będzie mógł uzyskać status komplementariusza. W tym celu będzie już tylko konieczna zgoda wszystkich wspólników. Umowa nie przewiduje takiej możliwości? Żaden problem, umowę można zmienić. 

Zamiana ról – po co?

W jakim celu wspólnik, który jest bezpieczny, bo odpowiada np. tylko do kwoty 1.000 zł, miałby tracić ten przywilej? Otóż, odpowiedź jest prosta – jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Nie inaczej jest również w tym przypadku. 

Opodatkowanie spółek komandytowych przed 2021 r.

Przed rewolucjami wprowadzonymi na mocy Polskiego Ładu, spółki komandytowe cieszyły się ogromną popularnością. Nie bez przyczyny. W odróżnieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa nie była opodatkowana. Opodatkowani byli tylko wspólnicy spółki komandytowej. Oznaczało to, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wspólnicy będący osobami fizycznymi płacili 17% lub 19% PIT,
  2. natomiast wspólnicy będący osobami prawnymi, np. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, płacili 9% lub 19% CIT.

Opodatkowanie spółek komandytowych po 2021 r.

Jednak, wszystko zmienił Polski Ład, wprowadzając tzw. podwójne opodatkowanie spółek komandytowych, zrównując je de facto ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością pod względem podatkowym. Dlaczego? Otóż, aktualnie zarówno spółka, jak i wspólnicy są opodatkowani:

  1. spółka płaci 9% lub 19% CIT, 
  2. jak również wspólnicy płacą 19% podatek dochodowy.

Zmniejszenie obciążeń podatkowych

I teraz przechodzimy do sedna sprawy. Aktualnie, komplementariusz w spółce komandytowej może odliczyć od swojego podatku od wypłaty zysków podatek CIT zapłacony przez spółkę komandytową. Zatem w tych spółkach komandytowych, które płacą 9% CIT, opodatkowanie komplementariusza nie powinno przekroczyć 19%. Zatem w tym przypadku, można właściwie wrócić do stanu sprzed 2021 r. i jest to jeden ze sposobów radzenia sobie z podwójnym opodatkowaniem.

Dla kogo takie rozwiązanie jest odpowiednie?

Komandytariuszami (czyli wspólnikami bezpiecznymi pod względem ewentualnej odpowiedzialności za długi) zazwyczaj są osoby fizyczne, a komplementariuszami są zazwyczaj spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W celu dokonania optymalizacji podatkowych, taka osoba fizyczna stanie się zatem wspólnikiem, który odpowiada za długi spółki bez ograniczenia kwotowego. Jednak, jeżeli spółka działa w branży, w której ryzyko nie jest znaczne i jest mało możliwe, aby płynność finansowa była zagrożona, to takie rozwiązanie będzie odpowiednie.

Jakie jeszcze korzyści wiążą się z zamianą ról?

Pozostając przy takim rozwiązaniu, dodatkowym plusem w spółce komandytowej jest brak daniny solidarnościowej i brak składki zdrowotnej zależnej od dochodu, jest tylko zryczałtowana składka zdrowotna (tj. na stałym poziomie).

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact 

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 28 stycznia 2023 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA