REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie zamieszczać nazwiska komandytariusza w nazwie spółki komandytowej?

Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Dlaczego nie zamieszczać nazwiska komandytariusza w nazwie spółki komandytowej?
Dlaczego nie zamieszczać nazwiska komandytariusza w nazwie spółki komandytowej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budowa firmy, czyli nazwy spółki komandytowej nie jest sprawą prostą. Błędnie skonstruowana firma spółki komandytowej może spowodować dotkliwe konsekwencje finansowe dla wspólnika.

Zasada podstawowa budowania nazwy spółki komandytowej stanowi, że powinna ona zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie „spółka komandytowa”. Oczywiście, jeżeli komplementariuszem jest tylko osoba prawna, np. sp. z o.o., to wówczas w nazwie spółki komandytowej powinna się znaleźć pełna nazwa tej spółki z o.o.

REKLAMA

Żeby zrozumieć tę zasadę należy zdawać sobie sprawę z tego, że w spółce komandytowej istnieją dwa rodzaje wspólników: wymienieni komplementariusze oraz komandytariusze. Co więcej, spółka komandytowa nie może istnieć bez komplementariuszy albo komandytariuszy. Co najmniej 1 wspólnik musi być komplementariuszem, a co najmniej 1 komandytariuszem.

Kim jest komplementariusz?

Komplementariusz to wspólnik, który za długi spółki odpowiada bez ograniczenia kwotowego, całym swoim majątkiem prywatnym, czyli domem, samochodem, środkami na rachunkach bankowych itd.

Kim jest komandytariusz?

Komandytariusz to z kolei wspólnik, którego odpowiedzialność jest ograniczona do sumy komandytowej, czyli kwoty, którą wspólnicy ustalają w umowie założycielskiej. Jeżeli przykładowo, kwota ta wynosi 1.000 zł, a spółka ma długi w wysokości 100.000 zł, komandytariusz co do zasady będzie odpowiadał tylko do kwoty 1.000 zł.

Umieszczenie nazwiska komandytariusza w nazwie spółki

REKLAMA

Oczywiście może się zdarzyć sytuacja, że ktoś nie zdaje sobie sprawy z zakazu zamieszczania nazwiska komandytariusza w firmie spółki komandytowej. Co się wówczas stanie? Konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe. Komandytariusz wymieniony w firmie spółki traci przywilej ograniczonej odpowiedzialności (jak w wymienionym przykładzie do kwoty 1.000 zł) i będzie odpowiadał na takich zasadach jak komplementariusze, a zatem w sposób nieograniczony kwotowo, całym swoim majątkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto znać przepisy, szczególnie jeżeli prowadzi się biznes w gąszczu tylu regulacji prawnych. Zostaw to jednak nam! Zajmij się biznesem, my zajmiemy się Twoim bezpieczeństwem prawnym!

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 15 października 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA