REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kolejek po odpis z KRS

Adam Kret
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia do nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym- wprowadzającego możliwość posługiwania się wydrukiem elektronicznego odpisu.

Praca w toku

Opisywane w niniejszym artykule zmiany wejdą w życie najwcześniej w pierwszej połowie 2010 roku (obecnie prace nad nowelizacją są w toku prac Sejmu). Jednak z uwagi na znaczące ułatwienie dla procedur sądowych warto zwrócić na nie uwagę już teraz.

REKLAMA

Obecna sytuacja

W obecnym stanie prawnym jedyną urzędową formą odpisu z KRS (zarówno wypisu z rejestru, jak i dokumentów złożonych do akt) jest forma papierowa opatrzona odpowiednią pieczęcią. Dopuszczalne jest posługiwanie się również elektronicznymi odpisami – natomiast nie mają one charakteru dokumentu urzędowego po ich wydrukowaniu- tym samym skorzystanie z nich w odpowiednich procedurach sądowych czy administracyjnych jest utrudnione. Stąd pozostaje wizyta w sądzie rejestrowym (lub Centralnej Ewidencji) i pozyskanie odpisu „analogowego”- co wiąże się często z dłuższym niż planowaliśmy pobytem (kolejki do kas i do okienka).

Polecamy: Jak uzyskać odpis z KRS

Proponowana zmiana

REKLAMA

Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej. Autentyczność wydruków ma zapewnić odpowiednie zakodowanie w każdym egzemplarzu dokumentu elektronicznego „świadectwa autentyczności”. Z wydruku Sąd będzie mógł z łatwością potwierdzić autentyczność wydruku i informacji w nim zawartych.

Ministerstwo planuje również poszerzenie dostępu on-line do aktualnych informacji zawartych w rejestrze na temat danego podmiotu. De facto, umożliwi to zobaczenie aktualnego odpisu z krs- i to bez opłat. Dane mają być dużo szersze niż w obecnym stanie rzeczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie będą skutki zmiany

Wprowadzenie zrównania wydruków dokumentów elektronicznych (a przynajmniej druków KRS) z dokumentem papierowym opatrzonym pieczęciami – pozwoli na rozładowanie kolejek i ułatwi postępowanie sądowe z podmiotami gospodarczymi – zamiast wysyłać pracowników po odpis KRS (czy zatrudniać ku temu pośrednika)- odpis będzie można pobrać na miejscu, wydrukować i załączyć do pisma procesowego.

Pozyskanie e-odpisu do wydruku będzie podlegało opłacie- nie wiadomo jeszcze czy będzie ona innej wysokości niż w przypadku odpisów „analogowych”.

REKLAMA

Elektroniczny, darmowy dostęp do wszystkich istotnych danych na temat konkretnego podmiotu, pozwoli w łatwiejszy sposób sprawdzić potencjalnych kontrahentów. Co więcej, jeśli złożą do rejestru dokumenty (np. sprawozdanie finansowe) w formie elektronicznej (co już jest możliwe) – będzie można uzyskać do nich również darmowy wgląd.

Innym skutkiem zmian, jest zaoszczędzenie części z astronomicznych kosztów obsługi wydruków krs (ok. 1000 000 zł samych kosztów tonerów i papieru)- choć tu wydaje się że wpływy z opłat są zdecydowanie wyższe (Ministerstwo nie wzięło ich pod uwagę wyliczając koszty obsługi punktów).

Polecamy: Elektroniczne postępowanie upominawcze

Problemy

Najistotniejszą kwestią związaną ze zwiększoną „internetyzacją” rejestru – jest pytanie o to, do czego w ogóle powinny służyć odpisy z rejestru. Skoro każdy może mieć darmowy dostęp do pełnego rejestru – dlaczego sądy czy organy administracji same nie mogą zweryfikować- czy podmiot wpisany jest do rejestru (a nie został np. zlikwidowany) i kto jest uprawniony do jej reprezentacji. Ułatwienie dla przedsiębiorców (i innych uczestników procesu) byłoby większe- nie musieli by w ogóle ponosić kosztów odpisu.

Innym problemem jest kwestia dostępności – system informatyczny, który obsługuje rejestr ma tendencje do „wieszania się”. Zwiększony dostęp do bazy danych może ten problem zwielokrotnić- blokując jednocześnie pracę sądów.

Kolejnym problemem jest skala korzystania z e-odpisów. Pomijając fakt dostępu do internetu (nadal w niektórych miejscach ograniczonym)- pozostaje kwestia opłat. Aby skutecznie i wygodnie opłacić elektroniczny wniosek o odpis z KRS konieczne będzie posiadanie e-konta bankowego. Sprawi to, że przewidywane przez Ministerstwo oszczędności mogą się nie spełnić- z uwagi na to, że wiele osób (podmiotów) nadal będzie opierać się o „analogowe” odpisy- konieczne więc będzie utrzymanie istniejącej infrastruktury jak i nowej platformy on-line.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA