REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kolejek po odpis z KRS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia do nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym- wprowadzającego możliwość posługiwania się wydrukiem elektronicznego odpisu.

Praca w toku

Opisywane w niniejszym artykule zmiany wejdą w życie najwcześniej w pierwszej połowie 2010 roku (obecnie prace nad nowelizacją są w toku prac Sejmu). Jednak z uwagi na znaczące ułatwienie dla procedur sądowych warto zwrócić na nie uwagę już teraz.

REKLAMA

Obecna sytuacja

W obecnym stanie prawnym jedyną urzędową formą odpisu z KRS (zarówno wypisu z rejestru, jak i dokumentów złożonych do akt) jest forma papierowa opatrzona odpowiednią pieczęcią. Dopuszczalne jest posługiwanie się również elektronicznymi odpisami – natomiast nie mają one charakteru dokumentu urzędowego po ich wydrukowaniu- tym samym skorzystanie z nich w odpowiednich procedurach sądowych czy administracyjnych jest utrudnione. Stąd pozostaje wizyta w sądzie rejestrowym (lub Centralnej Ewidencji) i pozyskanie odpisu „analogowego”- co wiąże się często z dłuższym niż planowaliśmy pobytem (kolejki do kas i do okienka).

Polecamy: Jak uzyskać odpis z KRS

Proponowana zmiana

REKLAMA

Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej. Autentyczność wydruków ma zapewnić odpowiednie zakodowanie w każdym egzemplarzu dokumentu elektronicznego „świadectwa autentyczności”. Z wydruku Sąd będzie mógł z łatwością potwierdzić autentyczność wydruku i informacji w nim zawartych.

Ministerstwo planuje również poszerzenie dostępu on-line do aktualnych informacji zawartych w rejestrze na temat danego podmiotu. De facto, umożliwi to zobaczenie aktualnego odpisu z krs- i to bez opłat. Dane mają być dużo szersze niż w obecnym stanie rzeczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie będą skutki zmiany

Wprowadzenie zrównania wydruków dokumentów elektronicznych (a przynajmniej druków KRS) z dokumentem papierowym opatrzonym pieczęciami – pozwoli na rozładowanie kolejek i ułatwi postępowanie sądowe z podmiotami gospodarczymi – zamiast wysyłać pracowników po odpis KRS (czy zatrudniać ku temu pośrednika)- odpis będzie można pobrać na miejscu, wydrukować i załączyć do pisma procesowego.

Pozyskanie e-odpisu do wydruku będzie podlegało opłacie- nie wiadomo jeszcze czy będzie ona innej wysokości niż w przypadku odpisów „analogowych”.

REKLAMA

Elektroniczny, darmowy dostęp do wszystkich istotnych danych na temat konkretnego podmiotu, pozwoli w łatwiejszy sposób sprawdzić potencjalnych kontrahentów. Co więcej, jeśli złożą do rejestru dokumenty (np. sprawozdanie finansowe) w formie elektronicznej (co już jest możliwe) – będzie można uzyskać do nich również darmowy wgląd.

Innym skutkiem zmian, jest zaoszczędzenie części z astronomicznych kosztów obsługi wydruków krs (ok. 1000 000 zł samych kosztów tonerów i papieru)- choć tu wydaje się że wpływy z opłat są zdecydowanie wyższe (Ministerstwo nie wzięło ich pod uwagę wyliczając koszty obsługi punktów).

Polecamy: Elektroniczne postępowanie upominawcze

Problemy

Najistotniejszą kwestią związaną ze zwiększoną „internetyzacją” rejestru – jest pytanie o to, do czego w ogóle powinny służyć odpisy z rejestru. Skoro każdy może mieć darmowy dostęp do pełnego rejestru – dlaczego sądy czy organy administracji same nie mogą zweryfikować- czy podmiot wpisany jest do rejestru (a nie został np. zlikwidowany) i kto jest uprawniony do jej reprezentacji. Ułatwienie dla przedsiębiorców (i innych uczestników procesu) byłoby większe- nie musieli by w ogóle ponosić kosztów odpisu.

Innym problemem jest kwestia dostępności – system informatyczny, który obsługuje rejestr ma tendencje do „wieszania się”. Zwiększony dostęp do bazy danych może ten problem zwielokrotnić- blokując jednocześnie pracę sądów.

Kolejnym problemem jest skala korzystania z e-odpisów. Pomijając fakt dostępu do internetu (nadal w niektórych miejscach ograniczonym)- pozostaje kwestia opłat. Aby skutecznie i wygodnie opłacić elektroniczny wniosek o odpis z KRS konieczne będzie posiadanie e-konta bankowego. Sprawi to, że przewidywane przez Ministerstwo oszczędności mogą się nie spełnić- z uwagi na to, że wiele osób (podmiotów) nadal będzie opierać się o „analogowe” odpisy- konieczne więc będzie utrzymanie istniejącej infrastruktury jak i nowej platformy on-line.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA