REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kolejek po odpis z KRS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia do nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym- wprowadzającego możliwość posługiwania się wydrukiem elektronicznego odpisu.

Praca w toku

Opisywane w niniejszym artykule zmiany wejdą w życie najwcześniej w pierwszej połowie 2010 roku (obecnie prace nad nowelizacją są w toku prac Sejmu). Jednak z uwagi na znaczące ułatwienie dla procedur sądowych warto zwrócić na nie uwagę już teraz.

REKLAMA

REKLAMA

Obecna sytuacja

W obecnym stanie prawnym jedyną urzędową formą odpisu z KRS (zarówno wypisu z rejestru, jak i dokumentów złożonych do akt) jest forma papierowa opatrzona odpowiednią pieczęcią. Dopuszczalne jest posługiwanie się również elektronicznymi odpisami – natomiast nie mają one charakteru dokumentu urzędowego po ich wydrukowaniu- tym samym skorzystanie z nich w odpowiednich procedurach sądowych czy administracyjnych jest utrudnione. Stąd pozostaje wizyta w sądzie rejestrowym (lub Centralnej Ewidencji) i pozyskanie odpisu „analogowego”- co wiąże się często z dłuższym niż planowaliśmy pobytem (kolejki do kas i do okienka).

Polecamy: Jak uzyskać odpis z KRS

Proponowana zmiana

Ministerstwo sprawiedliwości zakłada zrównanie w randze dokumentów urzędowych również w postaci wydruków dokumentów wydanych w formie elektronicznej. Autentyczność wydruków ma zapewnić odpowiednie zakodowanie w każdym egzemplarzu dokumentu elektronicznego „świadectwa autentyczności”. Z wydruku Sąd będzie mógł z łatwością potwierdzić autentyczność wydruku i informacji w nim zawartych.

REKLAMA

Ministerstwo planuje również poszerzenie dostępu on-line do aktualnych informacji zawartych w rejestrze na temat danego podmiotu. De facto, umożliwi to zobaczenie aktualnego odpisu z krs- i to bez opłat. Dane mają być dużo szersze niż w obecnym stanie rzeczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie będą skutki zmiany

Wprowadzenie zrównania wydruków dokumentów elektronicznych (a przynajmniej druków KRS) z dokumentem papierowym opatrzonym pieczęciami – pozwoli na rozładowanie kolejek i ułatwi postępowanie sądowe z podmiotami gospodarczymi – zamiast wysyłać pracowników po odpis KRS (czy zatrudniać ku temu pośrednika)- odpis będzie można pobrać na miejscu, wydrukować i załączyć do pisma procesowego.

Pozyskanie e-odpisu do wydruku będzie podlegało opłacie- nie wiadomo jeszcze czy będzie ona innej wysokości niż w przypadku odpisów „analogowych”.

Elektroniczny, darmowy dostęp do wszystkich istotnych danych na temat konkretnego podmiotu, pozwoli w łatwiejszy sposób sprawdzić potencjalnych kontrahentów. Co więcej, jeśli złożą do rejestru dokumenty (np. sprawozdanie finansowe) w formie elektronicznej (co już jest możliwe) – będzie można uzyskać do nich również darmowy wgląd.

Innym skutkiem zmian, jest zaoszczędzenie części z astronomicznych kosztów obsługi wydruków krs (ok. 1000 000 zł samych kosztów tonerów i papieru)- choć tu wydaje się że wpływy z opłat są zdecydowanie wyższe (Ministerstwo nie wzięło ich pod uwagę wyliczając koszty obsługi punktów).

Polecamy: Elektroniczne postępowanie upominawcze

Problemy

Najistotniejszą kwestią związaną ze zwiększoną „internetyzacją” rejestru – jest pytanie o to, do czego w ogóle powinny służyć odpisy z rejestru. Skoro każdy może mieć darmowy dostęp do pełnego rejestru – dlaczego sądy czy organy administracji same nie mogą zweryfikować- czy podmiot wpisany jest do rejestru (a nie został np. zlikwidowany) i kto jest uprawniony do jej reprezentacji. Ułatwienie dla przedsiębiorców (i innych uczestników procesu) byłoby większe- nie musieli by w ogóle ponosić kosztów odpisu.

Innym problemem jest kwestia dostępności – system informatyczny, który obsługuje rejestr ma tendencje do „wieszania się”. Zwiększony dostęp do bazy danych może ten problem zwielokrotnić- blokując jednocześnie pracę sądów.

Kolejnym problemem jest skala korzystania z e-odpisów. Pomijając fakt dostępu do internetu (nadal w niektórych miejscach ograniczonym)- pozostaje kwestia opłat. Aby skutecznie i wygodnie opłacić elektroniczny wniosek o odpis z KRS konieczne będzie posiadanie e-konta bankowego. Sprawi to, że przewidywane przez Ministerstwo oszczędności mogą się nie spełnić- z uwagi na to, że wiele osób (podmiotów) nadal będzie opierać się o „analogowe” odpisy- konieczne więc będzie utrzymanie istniejącej infrastruktury jak i nowej platformy on-line.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA