Wykreślenie z rejestru spółki jawnej po jej upadłości - procedura

REKLAMA
REKLAMA
W razie zakończenia działalności przez spółkę jawną to, kto zgłasza wniosek o wykreślenie spółki z rejestru zależy od formy zakończenia działalności przez spółkę jawną. W przypadku likwidacji spółki likwidatorzy powinni zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru (art. 84 § 1 Kodeksu spółek handlowych – k.s.h.). W przypadku rozwiązania spółki jawnej bez przeprowadzenia likwidacji, obowiązek złożenia wniosku ciąży na wspólnikach.
REKLAMA
Rozwiązanie spółki następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru.
Przepisy regulują też kwestię przechowywania dokumentów rozwiązanej spółki jawnej. Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki należy oddać na przechowanie wspólnikowi lub osobie trzeciej na okres nie krótszy niż pięć lat. W przypadku braku zgody wspólnika lub osoby trzeciej, przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy. Wspólnicy i osoby mające interes prawny mają prawo przeglądać księgi i dokumenty (art. 84 § 3 i 4 Kodeks spółek handlowych).
Zobacz: Nowości w ksh - sprawozdawczość przy łączeniach i podziałach
REKLAMA
W przypadku ogłoszenia upadłości spółki jej rozwiązanie następuje po ukończeniu postępowania upadłościowego; wniosek o wykreślenie spółki z rejestru składa syndyk. Przepisu tego nie stosuje się w przypadku, gdy postępowanie kończy się układem lub zostaje z innych przyczyn uchylone albo umorzone (art. 85 k.s.h.).
Wykreślenie spółki jawnej z rejestru przedsiębiorców nie wyłącza nadania tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko spółce klauzuli wykonalności przeciwko wspólnikowi ponoszącemu odpowiedzialność za zobowiązania wymienione w tytule egzekucyjnym (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 września 2009 r., sygn. akt III CZP 52/09).
Polecamy serwis Windykacja
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA