REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Anisimowicz
Małgorzata Anisimowicz
prezes PMR Restrukturyzacje
Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?
Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Rejestr Zadłużonych miał ułatwić prowadzenie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Dlaczego system okazał się trudny w obsłudze?

Krajowy Rejestr Zadłużonych miał pomóc, a często przeszkadza

Uruchomiony przed trzema miesiącami Krajowy Rejestr Zadłużonych miał przyspieszyć naprawę firm i ułatwić prowadzenie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Dziś okazuje się, że zamiast usprawniać pracę, system często ją utrudnia. Na nieprawidłowe funkcjonowanie rejestru narzekają zarówno wierzyciele, doradcy restrukturyzacyjni, jak i pracownicy sądów.

REKLAMA

Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ) miał stać się głównym punktem cyfrowej rewolucji w zakresie przeprowadzania postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Długo wyczekiwany system został uruchomiony 1 grudnia 2021 r. Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło swój projekt jako nowoczesny, wygodny i wiarygodny system teleinformatyczny, w którym – po raz pierwszy w jednym miejscu – pojawią się wszystkie kluczowe dane i dokumenty dotyczące konkretnych postępowań.

Zabrakło testów i weryfikacji

REKLAMA

– Samą ideę powstania systemu należy ocenić pozytywnie, ponieważ dobrze funkcjonujące, czytelne i cyfrowe narzędzie znacząco usprawniłoby przebieg każdego postępowania i ułatwiło pracę wszystkim zaangażowanym podmiotom. Niestety, po praktycznej weryfikacji KRZ okazał się mocno wadliwy, a usuwane usterki wciąż zastępowane są nowymi. Takie odczucia mamy zarówno my, jako doradcy restrukturyzacyjni, jak i pracownicy sądów, z którym jesteśmy w stałym kontakcie. Wielka szkoda, że w takiej wersji system nie został dopuszczony do praktycznych testów, podczas których można byłoby wyeliminować wiele niedociągnięć – mówi Małgorzata Anisimowicz, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny i prezes zarządu PMR Restrukturyzacje.

W wyniku błędów i niskiej jakości pomocy technicznej oraz braku możliwości wcześniejszego testowania systemu czasowo wstrzymywane jest m.in. wydawanie postanowień o ogłoszeniu upadłości i rejestrowanie wniosków dłużników. Eksperci PMR Restrukturyzacje zauważają również, że od grudnia ub.r. systematycznie rośnie liczba nierozpoznanych wniosków dłużników, co może bezpośrednio wpłynąć na efektywność działań podejmowanych przez firmy w zakresie restrukturyzacji i istotnie ogranicza ich szansę na wyjście z trudnej sytuacji.

– Skuteczność postępowania naprawczego w dużej mierze uzależniona jest od szybkości działania i płynnego obiegu dokumentów. W sytuacji, gdy do systemu nie można dodać pojedynczego pliku lub dana osoba, nie zostaje wyposażona w niezbędne i konieczne uprawnienia, cały proces się zatrzymuje, co działa na niekorzyść zadłużonego podmiotu – podkreśla Małgorzata Anisimowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System okazał się trudny w obsłudze

REKLAMA

Przykładów niewłaściwego działania systemu jest wiele. Jednym z nich jest niski poziom szczegółowości, co prowadzi do problemów z odnajdywaniem właściwych zakładek i funkcji. Zespół PMR Restrukturyzacje zgłaszał do dostawcy KRZ m.in. problemy z możliwością złożenia poszczególnych typów zażaleń czy np. brak możliwości ustanowienia syndyka jako wnoszącego ważne dokumenty w toczącym się postępowaniu. – W ostatnich tygodniach wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, w której nie mogliśmy odnaleźć odpowiedniej zakładki lub punktu, a dostawca przekierowywał nas do ogólnego, bardzo nieoczywistego formularza. Gdybyśmy nie dopytali dostawcy o sposób działania, trudno byłoby zorientować się co robić dalej w takiej sytuacji – tłumaczy Małgorzata Anisimowicz.

Problemem pozostają także nieaktywne opcje, które wykluczają wiele podmiotów korzystających z KRZ. W zakładce "akta postępowania" wyłączona jest np. opcja "dodaj dokument w postaci pliku".

Z uwagi na powyższe nie ma możliwości dodania m.in. wysłanych zawiadomień do wierzycieli na temat ogłoszenia upadłości. – W odpowiedzi na zgłoszony błąd uzyskaliśmy odpowiedź, iż opcja ta jest przyciskiem skierowanym wyłącznie do sędziów wyznaczonych do postępowania. Użytkownik zewnętrzny, taki jak doradca restrukturyzacyjny, powinien użyć zakładki, która stoi w sprzeczności z instrukcją obsługi KRZ – wskazuje prezes PMR Restrukturyzacje i dodaje, że instrukcje otrzymywane od pomocy technicznej rejestru bardzo często są nieprecyzyjne i nie prowadzą w żaden sposób do rozwiązania problemu.

Wiele elementów do poprawki

Kolejne wady KRZ to m.in. problemy ze zgłoszeniem wierzytelności w postępowaniu upadłościowym konsumenta (co w konsekwencji znacząco może wydłużyć całe postępowanie), a także brak możliwości dodania użytkowników nieposiadających licencji doradcy restrukturyzacyjnego do profilu konta podmiotu prowadzącego postępowanie. O ile pierwszy z wymienionych problemów został rozwiązany (z opóźnieniem, które spowodowało w niektórych postępowaniach konieczność zgłoszenia wierzytelności po wyznaczonym terminie do zgłaszania wierzytelności), to drugi nadal pozostaje aktualny. W praktyce, to drugie ograniczenie istotnie utrudnia prowadzenie postępowań upadłościowych lub restrukturyzacyjnych, w których jako pozasądowy organ postępowania wyznaczana jest spółka.

Pracownicy sądów i doradcy restrukturyzacyjni korzystający z KRZ skarżą się również na mało intuicyjny interfejs systemu i niejasne instrukcje, które w wielu przypadkach wymuszają korzystanie z pomocy technicznej. – Taki system jak KRZ powinien być maksymalnie intuicyjny i na każdym możliwym kroku ułatwiać oraz przyspieszać proces postępowania. Tymczasem wiele kluczowych, powtarzalnych danych wciąż trzeba wpisywać ręcznie, podczas gdy inne – bez logicznej konsekwencji – zaciągane są z systemu automatycznie. Skomplikowana pozostaje także forma korzystania z formularzy i wyszukiwarki, gdzie wymagane jest precyzyjne podanie całej nazwy formularza. System nie wyszukuje prawidłowo formularzy przy wpisaniu części ich nazwy, a bez ich pełnej znajomości – co jest praktycznie niemożliwe – może okazać się, iż pismo zostanie złożone w nieodpowiedni sposób, co stanowić będzie brak formalny – podsumowuje Małgorzata Anisimowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA