REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Anisimowicz
Małgorzata Anisimowicz
prezes PMR Restrukturyzacje
Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?
Krajowy Rejestr Zadłużonych do poprawki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Rejestr Zadłużonych miał ułatwić prowadzenie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Dlaczego system okazał się trudny w obsłudze?

Krajowy Rejestr Zadłużonych miał pomóc, a często przeszkadza

Uruchomiony przed trzema miesiącami Krajowy Rejestr Zadłużonych miał przyspieszyć naprawę firm i ułatwić prowadzenie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Dziś okazuje się, że zamiast usprawniać pracę, system często ją utrudnia. Na nieprawidłowe funkcjonowanie rejestru narzekają zarówno wierzyciele, doradcy restrukturyzacyjni, jak i pracownicy sądów.

REKLAMA

Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ) miał stać się głównym punktem cyfrowej rewolucji w zakresie przeprowadzania postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Długo wyczekiwany system został uruchomiony 1 grudnia 2021 r. Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło swój projekt jako nowoczesny, wygodny i wiarygodny system teleinformatyczny, w którym – po raz pierwszy w jednym miejscu – pojawią się wszystkie kluczowe dane i dokumenty dotyczące konkretnych postępowań.

Zabrakło testów i weryfikacji

REKLAMA

– Samą ideę powstania systemu należy ocenić pozytywnie, ponieważ dobrze funkcjonujące, czytelne i cyfrowe narzędzie znacząco usprawniłoby przebieg każdego postępowania i ułatwiło pracę wszystkim zaangażowanym podmiotom. Niestety, po praktycznej weryfikacji KRZ okazał się mocno wadliwy, a usuwane usterki wciąż zastępowane są nowymi. Takie odczucia mamy zarówno my, jako doradcy restrukturyzacyjni, jak i pracownicy sądów, z którym jesteśmy w stałym kontakcie. Wielka szkoda, że w takiej wersji system nie został dopuszczony do praktycznych testów, podczas których można byłoby wyeliminować wiele niedociągnięć – mówi Małgorzata Anisimowicz, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny i prezes zarządu PMR Restrukturyzacje.

W wyniku błędów i niskiej jakości pomocy technicznej oraz braku możliwości wcześniejszego testowania systemu czasowo wstrzymywane jest m.in. wydawanie postanowień o ogłoszeniu upadłości i rejestrowanie wniosków dłużników. Eksperci PMR Restrukturyzacje zauważają również, że od grudnia ub.r. systematycznie rośnie liczba nierozpoznanych wniosków dłużników, co może bezpośrednio wpłynąć na efektywność działań podejmowanych przez firmy w zakresie restrukturyzacji i istotnie ogranicza ich szansę na wyjście z trudnej sytuacji.

– Skuteczność postępowania naprawczego w dużej mierze uzależniona jest od szybkości działania i płynnego obiegu dokumentów. W sytuacji, gdy do systemu nie można dodać pojedynczego pliku lub dana osoba, nie zostaje wyposażona w niezbędne i konieczne uprawnienia, cały proces się zatrzymuje, co działa na niekorzyść zadłużonego podmiotu – podkreśla Małgorzata Anisimowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System okazał się trudny w obsłudze

REKLAMA

Przykładów niewłaściwego działania systemu jest wiele. Jednym z nich jest niski poziom szczegółowości, co prowadzi do problemów z odnajdywaniem właściwych zakładek i funkcji. Zespół PMR Restrukturyzacje zgłaszał do dostawcy KRZ m.in. problemy z możliwością złożenia poszczególnych typów zażaleń czy np. brak możliwości ustanowienia syndyka jako wnoszącego ważne dokumenty w toczącym się postępowaniu. – W ostatnich tygodniach wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, w której nie mogliśmy odnaleźć odpowiedniej zakładki lub punktu, a dostawca przekierowywał nas do ogólnego, bardzo nieoczywistego formularza. Gdybyśmy nie dopytali dostawcy o sposób działania, trudno byłoby zorientować się co robić dalej w takiej sytuacji – tłumaczy Małgorzata Anisimowicz.

Problemem pozostają także nieaktywne opcje, które wykluczają wiele podmiotów korzystających z KRZ. W zakładce "akta postępowania" wyłączona jest np. opcja "dodaj dokument w postaci pliku".

Z uwagi na powyższe nie ma możliwości dodania m.in. wysłanych zawiadomień do wierzycieli na temat ogłoszenia upadłości. – W odpowiedzi na zgłoszony błąd uzyskaliśmy odpowiedź, iż opcja ta jest przyciskiem skierowanym wyłącznie do sędziów wyznaczonych do postępowania. Użytkownik zewnętrzny, taki jak doradca restrukturyzacyjny, powinien użyć zakładki, która stoi w sprzeczności z instrukcją obsługi KRZ – wskazuje prezes PMR Restrukturyzacje i dodaje, że instrukcje otrzymywane od pomocy technicznej rejestru bardzo często są nieprecyzyjne i nie prowadzą w żaden sposób do rozwiązania problemu.

Wiele elementów do poprawki

Kolejne wady KRZ to m.in. problemy ze zgłoszeniem wierzytelności w postępowaniu upadłościowym konsumenta (co w konsekwencji znacząco może wydłużyć całe postępowanie), a także brak możliwości dodania użytkowników nieposiadających licencji doradcy restrukturyzacyjnego do profilu konta podmiotu prowadzącego postępowanie. O ile pierwszy z wymienionych problemów został rozwiązany (z opóźnieniem, które spowodowało w niektórych postępowaniach konieczność zgłoszenia wierzytelności po wyznaczonym terminie do zgłaszania wierzytelności), to drugi nadal pozostaje aktualny. W praktyce, to drugie ograniczenie istotnie utrudnia prowadzenie postępowań upadłościowych lub restrukturyzacyjnych, w których jako pozasądowy organ postępowania wyznaczana jest spółka.

Pracownicy sądów i doradcy restrukturyzacyjni korzystający z KRZ skarżą się również na mało intuicyjny interfejs systemu i niejasne instrukcje, które w wielu przypadkach wymuszają korzystanie z pomocy technicznej. – Taki system jak KRZ powinien być maksymalnie intuicyjny i na każdym możliwym kroku ułatwiać oraz przyspieszać proces postępowania. Tymczasem wiele kluczowych, powtarzalnych danych wciąż trzeba wpisywać ręcznie, podczas gdy inne – bez logicznej konsekwencji – zaciągane są z systemu automatycznie. Skomplikowana pozostaje także forma korzystania z formularzy i wyszukiwarki, gdzie wymagane jest precyzyjne podanie całej nazwy formularza. System nie wyszukuje prawidłowo formularzy przy wpisaniu części ich nazwy, a bez ich pełnej znajomości – co jest praktycznie niemożliwe – może okazać się, iż pismo zostanie złożone w nieodpowiedni sposób, co stanowić będzie brak formalny – podsumowuje Małgorzata Anisimowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA