REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata za środki trwałe nabyte od spółki cywilnej przed likwidacją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Szałucki
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna uległa likwidacji. Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej po jej likwidacji za środki trwałe nabyte wcześniej od spółki?

Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej za środki trwałe nabyte przed likwidacją?

Pytanie: Spółka cywilna rozwiązała się 30.07.2021 r. - nastąpiła sprzedaż majątku firmy na wspólników z datą przelewu 30 dni, (faktury na ponad 15 tys. każda), w międzyczasie zostało zamknięte konto bankowe spółki. Jak wspólnicy mają zapłacić przelewem za faktury i przyjąć w koszty przedmiotowe środki trwałe skoro nie ma już konta spółki?

REKLAMA

Odpowiedź: Byli wspólnicy nie muszą dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Majątek spółki cywilnej - współwłasność łączna niepodzielna

Uzasadnienie: W oparciu o brzmienie przepisów Kodeksu cywilnego powiedzieć najpierw muszę, że spółki cywilne nie mają samodzielnej zdolności do posiadania majątku. Spółka cywilna bowiem to jedynie umowa pomiędzy wspólnikami, którzy w jej ramach zobowiązują się wzajemnie wobec siebie dążyć do osiągnięcia celu gospodarczego przez współdziałanie, w szczególności przez wniesienie wkładów. W ramach spółki zdolność do posiadania majątku mają łącznie wspólnicy, który to majątek w okresie funkcjonowania spółki jest oparty na współwłasności łącznej niepodzielnej. Konstrukcja prawna tegoż majątku ulega przekształceniu z chwilą rozwiązania spółki cywilnej. Wówczas bowiem współwłasność łączna przekształca się we współwłasność w częściach ułamkowych przysługujących każdemu z byłych wspólników. Po rozwiązaniu spółki z majątku pozostałego po zapłaceniu długów spółki zwraca się wspólnikom ich wkłady, stosując odpowiednio przepisy o zwrocie wkładów w razie wystąpienia wspólnika ze spółki. Pozostałą nadwyżkę wspólnego majątku dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczyli oni w zyskach spółki.

Konfuzja - wierzytelności i długi w jednym ręku

REKLAMA

Jeżeli na dzień rozwiązania spółki cywilnej posiadała ona wierzytelności w stosunku do wspólników, a jednocześnie sama była dłużnikiem z tytułu rozliczenia uczestnictwa w spółce poszczególnych wspólników (o czym mowa wyżej), mieliśmy do czynienia z tzw. konfuzją, jako instytucją prawa cywilnego, która powstaje w wyniku zlania się w jednym ręku wierzytelności i długów, co prowadzi do ich wygaśnięcia, w związku z czym nie zachodzi konieczność dokonywania jakichkolwiek płatności.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w naszym przypadku, ponieważ byli wspólnicy spółki są jednocześnie wierzycielami i dłużnikami. Wierzytelności bowiem wynikające z faktur wystawionych przez spółkę, które po stronie tychże wspólników w okresie jej funkcjonowania stanowiły obciążające ich długi, po jej rozwiązaniu stanowią ułamkowe prawo własności, które jako wierzytelność przysługuje każdemu ze wspólników w proporcji odpowiadającej ich prawu do udziału w zysku. Z tego też względu byli wspólnicy nie muszą w moim przekonaniu dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzupełnieniu dla porządku dodać tu muszę, że jeżeli już miałoby dochodzić do płatności, to co najwyżej między wspólnikami, jeżeli nabyte przez poszczególnych wspólników mienie nie odpowiadałoby w proporcji ich prawu do udziału w zysku. Te jednak płatności nie podlegają w moim przekonaniu przepisom ustawy o PIT, które ograniczają prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków (lub odpisów amortyzacyjnych), które przekraczając kwotę 15 000 zł byłyby zapłacone na rachunek nieujęty na tzw. białej liście w rozumieniu przepisów ustawy VAT. takim bowiem przypadku mamy do czynienia z rozliczeniami pomiędzy wspólnikami rozwiązanej spółki cywilnej.

Podstawa prawna:

art. 860 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2020 r. poz. 1740)

art. 22p ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128)

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA