REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata za środki trwałe nabyte od spółki cywilnej przed likwidacją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Szałucki
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna uległa likwidacji. Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej po jej likwidacji za środki trwałe nabyte wcześniej od spółki?

Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej za środki trwałe nabyte przed likwidacją?

Pytanie: Spółka cywilna rozwiązała się 30.07.2021 r. - nastąpiła sprzedaż majątku firmy na wspólników z datą przelewu 30 dni, (faktury na ponad 15 tys. każda), w międzyczasie zostało zamknięte konto bankowe spółki. Jak wspólnicy mają zapłacić przelewem za faktury i przyjąć w koszty przedmiotowe środki trwałe skoro nie ma już konta spółki?

REKLAMA

Odpowiedź: Byli wspólnicy nie muszą dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Majątek spółki cywilnej - współwłasność łączna niepodzielna

Uzasadnienie: W oparciu o brzmienie przepisów Kodeksu cywilnego powiedzieć najpierw muszę, że spółki cywilne nie mają samodzielnej zdolności do posiadania majątku. Spółka cywilna bowiem to jedynie umowa pomiędzy wspólnikami, którzy w jej ramach zobowiązują się wzajemnie wobec siebie dążyć do osiągnięcia celu gospodarczego przez współdziałanie, w szczególności przez wniesienie wkładów. W ramach spółki zdolność do posiadania majątku mają łącznie wspólnicy, który to majątek w okresie funkcjonowania spółki jest oparty na współwłasności łącznej niepodzielnej. Konstrukcja prawna tegoż majątku ulega przekształceniu z chwilą rozwiązania spółki cywilnej. Wówczas bowiem współwłasność łączna przekształca się we współwłasność w częściach ułamkowych przysługujących każdemu z byłych wspólników. Po rozwiązaniu spółki z majątku pozostałego po zapłaceniu długów spółki zwraca się wspólnikom ich wkłady, stosując odpowiednio przepisy o zwrocie wkładów w razie wystąpienia wspólnika ze spółki. Pozostałą nadwyżkę wspólnego majątku dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczyli oni w zyskach spółki.

Konfuzja - wierzytelności i długi w jednym ręku

REKLAMA

Jeżeli na dzień rozwiązania spółki cywilnej posiadała ona wierzytelności w stosunku do wspólników, a jednocześnie sama była dłużnikiem z tytułu rozliczenia uczestnictwa w spółce poszczególnych wspólników (o czym mowa wyżej), mieliśmy do czynienia z tzw. konfuzją, jako instytucją prawa cywilnego, która powstaje w wyniku zlania się w jednym ręku wierzytelności i długów, co prowadzi do ich wygaśnięcia, w związku z czym nie zachodzi konieczność dokonywania jakichkolwiek płatności.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w naszym przypadku, ponieważ byli wspólnicy spółki są jednocześnie wierzycielami i dłużnikami. Wierzytelności bowiem wynikające z faktur wystawionych przez spółkę, które po stronie tychże wspólników w okresie jej funkcjonowania stanowiły obciążające ich długi, po jej rozwiązaniu stanowią ułamkowe prawo własności, które jako wierzytelność przysługuje każdemu ze wspólników w proporcji odpowiadającej ich prawu do udziału w zysku. Z tego też względu byli wspólnicy nie muszą w moim przekonaniu dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzupełnieniu dla porządku dodać tu muszę, że jeżeli już miałoby dochodzić do płatności, to co najwyżej między wspólnikami, jeżeli nabyte przez poszczególnych wspólników mienie nie odpowiadałoby w proporcji ich prawu do udziału w zysku. Te jednak płatności nie podlegają w moim przekonaniu przepisom ustawy o PIT, które ograniczają prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków (lub odpisów amortyzacyjnych), które przekraczając kwotę 15 000 zł byłyby zapłacone na rachunek nieujęty na tzw. białej liście w rozumieniu przepisów ustawy VAT. takim bowiem przypadku mamy do czynienia z rozliczeniami pomiędzy wspólnikami rozwiązanej spółki cywilnej.

Podstawa prawna:

art. 860 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2020 r. poz. 1740)

art. 22p ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128)

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA