REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata za środki trwałe nabyte od spółki cywilnej przed likwidacją

Marian Szałucki
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Spółka cywilna - zapłata wspólników za środki trwałe nabyte przed likwidacją?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna uległa likwidacji. Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej po jej likwidacji za środki trwałe nabyte wcześniej od spółki?

Czy wspólnicy muszą zapłacić spółce cywilnej za środki trwałe nabyte przed likwidacją?

Pytanie: Spółka cywilna rozwiązała się 30.07.2021 r. - nastąpiła sprzedaż majątku firmy na wspólników z datą przelewu 30 dni, (faktury na ponad 15 tys. każda), w międzyczasie zostało zamknięte konto bankowe spółki. Jak wspólnicy mają zapłacić przelewem za faktury i przyjąć w koszty przedmiotowe środki trwałe skoro nie ma już konta spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź: Byli wspólnicy nie muszą dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Majątek spółki cywilnej - współwłasność łączna niepodzielna

Uzasadnienie: W oparciu o brzmienie przepisów Kodeksu cywilnego powiedzieć najpierw muszę, że spółki cywilne nie mają samodzielnej zdolności do posiadania majątku. Spółka cywilna bowiem to jedynie umowa pomiędzy wspólnikami, którzy w jej ramach zobowiązują się wzajemnie wobec siebie dążyć do osiągnięcia celu gospodarczego przez współdziałanie, w szczególności przez wniesienie wkładów. W ramach spółki zdolność do posiadania majątku mają łącznie wspólnicy, który to majątek w okresie funkcjonowania spółki jest oparty na współwłasności łącznej niepodzielnej. Konstrukcja prawna tegoż majątku ulega przekształceniu z chwilą rozwiązania spółki cywilnej. Wówczas bowiem współwłasność łączna przekształca się we współwłasność w częściach ułamkowych przysługujących każdemu z byłych wspólników. Po rozwiązaniu spółki z majątku pozostałego po zapłaceniu długów spółki zwraca się wspólnikom ich wkłady, stosując odpowiednio przepisy o zwrocie wkładów w razie wystąpienia wspólnika ze spółki. Pozostałą nadwyżkę wspólnego majątku dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczyli oni w zyskach spółki.

Konfuzja - wierzytelności i długi w jednym ręku

Jeżeli na dzień rozwiązania spółki cywilnej posiadała ona wierzytelności w stosunku do wspólników, a jednocześnie sama była dłużnikiem z tytułu rozliczenia uczestnictwa w spółce poszczególnych wspólników (o czym mowa wyżej), mieliśmy do czynienia z tzw. konfuzją, jako instytucją prawa cywilnego, która powstaje w wyniku zlania się w jednym ręku wierzytelności i długów, co prowadzi do ich wygaśnięcia, w związku z czym nie zachodzi konieczność dokonywania jakichkolwiek płatności.

REKLAMA

Z taką sytuacją mamy do czynienia w naszym przypadku, ponieważ byli wspólnicy spółki są jednocześnie wierzycielami i dłużnikami. Wierzytelności bowiem wynikające z faktur wystawionych przez spółkę, które po stronie tychże wspólników w okresie jej funkcjonowania stanowiły obciążające ich długi, po jej rozwiązaniu stanowią ułamkowe prawo własności, które jako wierzytelność przysługuje każdemu ze wspólników w proporcji odpowiadającej ich prawu do udziału w zysku. Z tego też względu byli wspólnicy nie muszą w moim przekonaniu dokonywać na rzecz nieistniejącej już spółki cywilnej jakichkolwiek płatności za nabyte od niej składniki wspólnego mienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzupełnieniu dla porządku dodać tu muszę, że jeżeli już miałoby dochodzić do płatności, to co najwyżej między wspólnikami, jeżeli nabyte przez poszczególnych wspólników mienie nie odpowiadałoby w proporcji ich prawu do udziału w zysku. Te jednak płatności nie podlegają w moim przekonaniu przepisom ustawy o PIT, które ograniczają prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków (lub odpisów amortyzacyjnych), które przekraczając kwotę 15 000 zł byłyby zapłacone na rachunek nieujęty na tzw. białej liście w rozumieniu przepisów ustawy VAT. takim bowiem przypadku mamy do czynienia z rozliczeniami pomiędzy wspólnikami rozwiązanej spółki cywilnej.

Podstawa prawna:

art. 860 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2020 r. poz. 1740)

art. 22p ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128)

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> 

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA