REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę jawną?

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Ja i mój kolega prowadzimy odrębne działalności gospodarcze. Planujemy razem utworzyć spółkę jawną. Czy w tej sytuacji nadal będziemy mogli prowadzić swoją działalność? Jakie są wymagania prawne dotyczące założenia spółki jawnej? Jak się dokonuje rozliczenia podatkowego tej formy działalności? Proszę także o wskazanie aspektów podatkowych utworzenia takiej spółki.

 

REKLAMA

Tworzenie, organizację oraz funkcjonowanie spółek jawnych regulują przepisy kodeksu spółek handlowych (art. 22-85 k.s.h.). Umowa spółki jawnej powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności. Jej treść obowiązkowo powinna zawierać: firmę i siedzibę spółki, określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość, przedmiot działalności spółki, czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony. Spółka jawna nie powstaje jednak z chwilą zawarcia umowy spółki, lecz z chwilą jej wpisania do rejestru.

 

Zgłoszenie spółki jawnej do sądu rejestrowego powinno zawierać: firmę, siedzibę i adres spółki, przedmiot działalności spółki, nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) wspólników oraz adresy wspólników albo ich adresy do doręczeń, nazwiska i imiona osób, które są uprawnione do reprezentowania spółki, i sposób reprezentacji. Spółki jawne - jako spółki osobowe - stanowią tzw. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji spółki jawne są podatnikami VAT. Należy podkreślić, że status spółek jawnych jako podatników VAT jest całkowicie niezależny od statusu wspólników tych spółek jako podatników VAT. Oznacza to, że wszelkie limity (limit zwolnienia podmiotowego, limit zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kas fiskalnych) dotyczą tych spółek, a nie ich wspólników. Spółki jawne wystawiają „własne” faktury, prowadzą „własne” ewidencje VAT oraz składają „własne” deklaracje VAT. Obrót spółek jawnych nie jest uwzględniany w deklaracjach VAT składanych przez ich wspólników.

 

Inaczej wygląda rozliczenie spółki jawnej na gruncie przepisów o podatku dochodowym. Spółki jawne nie są podatnikami podatku dochodowego (ani podatku dochodowego od osób fizycznych, ani podatku dochodowego od osób prawnych), lecz są nimi wspólnicy tych spółek. W konsekwencji przychody oraz koszty uzyskania przychodów osiągane przez spółkę jawną są w przedstawionej sytuacji przychodami oraz kosztami uzyskania przychodów Pana oraz Pana wspólnika. Zasady ustalania tych przychodów oraz kosztów regulują przepisy art. 8 ust. 1 i 2 pkt 1 u.p.d.o.f. Wynika z nich, że przychody te oraz koszty określa się proporcjonalnie do udziałów Pana oraz Pana wspólnika w zysku spółki. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Łączą się one z:

 

1) dochodami wspólników ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali podatkowej (w tym z przychodami z samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej) - jeżeli wspólnicy nie zdecydują się na ich opodatkowanie podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

 

2) opodatkowanymi podatkiem liniowym dochodami z samodzielnie prowadzonych przez wspólników pozarolniczych działalności gospodarczych - jeżeli korzystają oni z tej formy opodatkowania.

 

W grę wchodzi również opodatkowanie przychodów wspólników ze spółki jawnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest to możliwe w sytuacji, gdy przychody z działalności prowadzonej przez spółkę mogą być opodatkowane w formie ryczałtu. Aby opodatkowanie w tej formie było jednak możliwe, wybrać ją muszą wszyscy wspólnicy (interpretacja indywidualna dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 19 listopada 2008 r., nr IPPB1/415-1066/08-2/EC, czy interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 sierpnia 2009 r., nr ILPB1/415-617/09-2/AG - co prawda obie interpretacje dotyczą spółek cywilnych, lecz mają odpowiednie zastosowanie do spółek jawnych).

 

Umowa spółki jawnej podlega także opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podatnikiem z tego tytułu są spółki jawne, a więc na tych spółkach ciąży obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 oraz zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki, natomiast stawka podatku wynosi 0,5 proc. Na podobnych zasadach opodatkowane są zmiany umów spółek jawnych, przez które uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego. Podatek od czynności cywilnoprawnych obejmuje także pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

 

Z przepisów kodeksu spółek handlowych (ani z żadnych innych przepisów) nie wynika, aby założenie spółki jawnej przez osoby fizyczne, prowadzące samodzielne (indywidualne) działalność gospodarczą, wyłączało możliwość dalszego jej prowadzenia. A zatem mimo założenia spółki jawnej, zarówno Pan, jak i Pana kolega możecie nadal prowadzić samodzielnie własną działalność gospodarczą.

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

• art. 22-85 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),

• art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 8 ust. 1, art. 8 ust. 2 pkt 1, art. 9a, art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• art. 6 oraz art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.),

• art. 1, art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a, art. 7 pkt 9 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn.zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA