REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę jawną?

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Ja i mój kolega prowadzimy odrębne działalności gospodarcze. Planujemy razem utworzyć spółkę jawną. Czy w tej sytuacji nadal będziemy mogli prowadzić swoją działalność? Jakie są wymagania prawne dotyczące założenia spółki jawnej? Jak się dokonuje rozliczenia podatkowego tej formy działalności? Proszę także o wskazanie aspektów podatkowych utworzenia takiej spółki.

 

REKLAMA

Tworzenie, organizację oraz funkcjonowanie spółek jawnych regulują przepisy kodeksu spółek handlowych (art. 22-85 k.s.h.). Umowa spółki jawnej powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności. Jej treść obowiązkowo powinna zawierać: firmę i siedzibę spółki, określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość, przedmiot działalności spółki, czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony. Spółka jawna nie powstaje jednak z chwilą zawarcia umowy spółki, lecz z chwilą jej wpisania do rejestru.

 

Zgłoszenie spółki jawnej do sądu rejestrowego powinno zawierać: firmę, siedzibę i adres spółki, przedmiot działalności spółki, nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) wspólników oraz adresy wspólników albo ich adresy do doręczeń, nazwiska i imiona osób, które są uprawnione do reprezentowania spółki, i sposób reprezentacji. Spółki jawne - jako spółki osobowe - stanowią tzw. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji spółki jawne są podatnikami VAT. Należy podkreślić, że status spółek jawnych jako podatników VAT jest całkowicie niezależny od statusu wspólników tych spółek jako podatników VAT. Oznacza to, że wszelkie limity (limit zwolnienia podmiotowego, limit zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kas fiskalnych) dotyczą tych spółek, a nie ich wspólników. Spółki jawne wystawiają „własne” faktury, prowadzą „własne” ewidencje VAT oraz składają „własne” deklaracje VAT. Obrót spółek jawnych nie jest uwzględniany w deklaracjach VAT składanych przez ich wspólników.

 

Inaczej wygląda rozliczenie spółki jawnej na gruncie przepisów o podatku dochodowym. Spółki jawne nie są podatnikami podatku dochodowego (ani podatku dochodowego od osób fizycznych, ani podatku dochodowego od osób prawnych), lecz są nimi wspólnicy tych spółek. W konsekwencji przychody oraz koszty uzyskania przychodów osiągane przez spółkę jawną są w przedstawionej sytuacji przychodami oraz kosztami uzyskania przychodów Pana oraz Pana wspólnika. Zasady ustalania tych przychodów oraz kosztów regulują przepisy art. 8 ust. 1 i 2 pkt 1 u.p.d.o.f. Wynika z nich, że przychody te oraz koszty określa się proporcjonalnie do udziałów Pana oraz Pana wspólnika w zysku spółki. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Łączą się one z:

 

1) dochodami wspólników ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali podatkowej (w tym z przychodami z samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej) - jeżeli wspólnicy nie zdecydują się na ich opodatkowanie podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

 

2) opodatkowanymi podatkiem liniowym dochodami z samodzielnie prowadzonych przez wspólników pozarolniczych działalności gospodarczych - jeżeli korzystają oni z tej formy opodatkowania.

 

W grę wchodzi również opodatkowanie przychodów wspólników ze spółki jawnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest to możliwe w sytuacji, gdy przychody z działalności prowadzonej przez spółkę mogą być opodatkowane w formie ryczałtu. Aby opodatkowanie w tej formie było jednak możliwe, wybrać ją muszą wszyscy wspólnicy (interpretacja indywidualna dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 19 listopada 2008 r., nr IPPB1/415-1066/08-2/EC, czy interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 sierpnia 2009 r., nr ILPB1/415-617/09-2/AG - co prawda obie interpretacje dotyczą spółek cywilnych, lecz mają odpowiednie zastosowanie do spółek jawnych).

 

Umowa spółki jawnej podlega także opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podatnikiem z tego tytułu są spółki jawne, a więc na tych spółkach ciąży obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 oraz zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki, natomiast stawka podatku wynosi 0,5 proc. Na podobnych zasadach opodatkowane są zmiany umów spółek jawnych, przez które uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego. Podatek od czynności cywilnoprawnych obejmuje także pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

 

Z przepisów kodeksu spółek handlowych (ani z żadnych innych przepisów) nie wynika, aby założenie spółki jawnej przez osoby fizyczne, prowadzące samodzielne (indywidualne) działalność gospodarczą, wyłączało możliwość dalszego jej prowadzenia. A zatem mimo założenia spółki jawnej, zarówno Pan, jak i Pana kolega możecie nadal prowadzić samodzielnie własną działalność gospodarczą.

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

• art. 22-85 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),

• art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 8 ust. 1, art. 8 ust. 2 pkt 1, art. 9a, art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• art. 6 oraz art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.),

• art. 1, art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a, art. 7 pkt 9 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn.zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA