REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie spółki z o.o. w spółkę akcyjną

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem wspólnikiem spółki z o.o. posiadającej kapitał zakładowy w wysokości 25 000 zł Nasza spółka przekształca się obecnie w spółkę akcyjną, w której minimalna wysokość kapitału zakładowego wynosi 100 000 zł. Czy to oznacza, że spółka nie może się przekształcić w spółkę akcyjną? Czy konieczne jest wcześniejsze podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z o.o.? Czy muszę przenieść na kapitał zakładowy spółki przekształcanej wszystkie oszczędności spółki z o.o.?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Spółka z o.o. z kapitałem zakładowym wynoszącym 25 000 zł może się przekształcić w spółkę akcyjną z minimalnym kapitałem bez konieczności wcześniejszego podnoszenia kapitału w spółce z o.o. Spółka przekształcana nie ma obowiązku kapitalizacji rezerw, choć oczywiście może to zrobić.

WYJAŚNIENIE

REKLAMA

W przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową przekształcana spółka akcyjna powinna mieć całkowicie pokryty kapitał zakładowy, a kapitał zakładowy spółki przekształconej nie może być niższy od kapitału zakładowego spółki przekształcanej. Poza tym spółka przekształcana powinna mieć zatwierdzone sprawozdania finansowe co najmniej za dwa ostatnie lata obrotowe, a za jej przekształceniem powinni wypowiedzieć się wspólnicy reprezentujący co najmniej połowę kapitału zakładowego, większością trzech czwartych głosów, chyba że umowa albo statut przewiduje warunki surowsze.

REKLAMA

W analizowanej przez nas sytuacji mamy do czynienia z przekształceniem formy prawnej spółki kapitałowej, na skutek którego spółka przekształcona będzie miała kapitał zakładowy wyższy od dotychczasowego o 75 000 zł. Pod tym względem nie zajdzie więc przeszkoda związana z niedopuszczalnością obniżenia kapitału spółki przekształconej. Niedopuszczalna jest natomiast interpretacja, która na spółkę przekształcaną nakładałaby obowiązek kapitalizacji rezerw, czyli przeniesienia wartości wszystkich kapitałów własnych na kapitał zakładowy. Spółka może uczynić to w toku przekształcenia, jednak nie jest do tego zobowiązana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym zagadnieniem jest natomiast rozróżnienie statutowego kapitału zakładowego w nominalnej wysokości od pokrycia tego kapitału. Zgodnie z art. 555 k.s.h. w sprawach nieunormowanych do przekształcenia spółek handlowych stosuje się przepisy o ich zakładaniu. Mając to na względzie, przy zakładaniu spółki akcyjnej ustawodawca nie zawsze wymaga dla jej zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym pokrycia całości kapitału zakładowego. Zgodnie z art. 309 § 3 zdanie drugie k.s.h. akcje obejmowane za wkłady pieniężne powinny być opłacone przed zarejestrowaniem spółki co najmniej w jednej czwartej ich wartości nominalnej. Jeśli zatem wartość nominalna kapitału zakładowego przekształconej spółki akcyjnej wynosi 100 000 zł, to kapitałem wpłaconym wystarczającym dla jej założenia jest 25 000 zł. Jeżeli więc przekształcana spółka z o.o. posiada kapitał zakładowy w tej właśnie wysokości, a przekształcona spółka akcyjna ma posiadać nominalny kapitał zakładowy w wysokości 100 000 zł, to wartość kapitału spółki z o.o. jest wystarczająca do jej przekształcenia w spółkę akcyjną. Spółka przekształcona będzie musiała jednak uzupełnić swój kapitał zakładowy o brakujące 75 000 zł w ciągu roku od dnia rejestracji spółki. Nie ma zatem konieczności wcześniejszego podwyższania kapitału zakładowego spółki z o.o. w omawianym przypadku.

PODSTAWA PRAWNA

• art. 577 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA