REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zlikwidować spółkę z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ile czasu mają likwidatorzy na zgłoszenie likwidacji spółki do sądu rejestrowego?

Dla zgłoszenia likwidacji spółki z o.o. obowiązuje podstawowy termin jak dla innych wniosków składanych do sądu rejestrowego, a mianowicie siedem dni od chwili zaistnienia przyczyny rozwiązania spółki (wynika to z ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym). Najczęstszymi przyczynami rozwiązania spółki z o.o. w praktyce są oczywiście uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki oraz ogłoszenie upadłości spółki. Każdy likwidator ma prawo i obowiązek dokonania tego zgłoszenia. Wniosek do sądu rejestrowego powinien zostać podpisany przez likwidatorów zgodnie z obowiązującymi ich zasadami reprezentacji.

REKLAMA

W jaki sposób powinno wyglądać zgłoszenie likwidacji do sądu rejestrowego?

Zgłoszenia otwarcia likwidacji spółki z o.o. dokonuje się na urzędowym formularzu o symbolu KRS-Z61. W ramach zgłoszenia otwarcia likwidacji należy wskazać likwidatorów oraz sposób reprezentowania spółki z o.o. w likwidacji. Do urzędowego formularza dołącza się uchwałę wspólników lub prawomocne orzeczenie będące podstawą likwidacji spółki z o.o., jak również dowody uiszczenia opłaty sądowej (400 zł) oraz opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (250 zł). Dodatkowo należy dołączyć wzory podpisów likwidatorów złożone w sądzie albo poświadczone notarialnie. W przypadku gdy funkcję likwidatorów pełnią dotychczasowi członkowie zarządu, zalecane jest ponowne złożenie ich wzorów podpisów.

Czy podjęcie uchwały o rozwiązaniu spółki z o.o. zawsze wymaga kwalifikowanej większości głosów?

REKLAMA

Zasadniczo uchwała o rozwiązaniu spółki z o.o. jest podejmowana większością 2/3 głosów, przy czym umowa spółki może przewidywać surowsze warunki podjęcia takiej uchwały, np. 3/4 czy też 4/5. Przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują jeszcze dodatkową sytuację, gdy uchwała o rozwiązaniu spółki z o.o. może zostać podjęta bezwzględną większością głosów. Taka sytuacja występuje wtedy, gdy bilans sporządzony przez zarząd spółki z o.o. wykaże stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego. W tym przypadku zarząd spółki z o.o. jest obowiązany niezwłocznie zwołać zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. W przypadku gdy wspólnicy postanowią na takim zgromadzeniu rozwiązać spółkę, to dla skutecznego podjęcia uchwały w tej sprawie wystarczy bezwzględna większość głosów, chyba że umowa spółki wymaga dla podjęcia takiej uchwały innej większości głosów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak należy określić porządek obrad zgromadzenia wspólników zwoływanego wtedy, gdy bilans spółki wykaże stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego?

Zgromadzenie wspólników zwoływane w tych okolicznościach może postanowić o dalszym istnieniu spółki albo o jej rozwiązaniu, gdy wspólnicy dojdą do wniosku, iż np. nie jest możliwe dalsze kontynuowanie działalności przez spółkę w sposób umożliwiający osiągnięcie przez nią odpowiedniej rentowności w pewnym okresie. W praktyce pojawiają się czasami wątpliwości co do sposobu oznaczenia porządku obrad w zaproszeniu na tego typu zgromadzenie. W trakcie zgromadzenia wspólników może zostać bowiem podjęta uchwała o dalszym istnieniu spółki, jak również uchwała o jej rozwiązaniu. Z tego powodu możliwym rozwiązaniem jest umieszczenie w porządku obrad uchwał obejmujących obydwie opcje. Ostateczna decyzja, która uchwała zostanie podjęta, oczywiście należy do wspólników.

Czy zaskarżenie uchwały o rozwiązaniu spółki z o.o. przez jednego z jej wspólników wstrzymuje likwidację?

Każdy wspólnik spółki z o.o., który m.in. zagłosuje przeciwko uchwale o rozwiązaniu spółki i zgłosi sprzeciw do protokołu, ma prawo wytoczyć powództwo o uchylenie uchwały lub stwierdzenie jej nieważności. Samo wytoczenie powództwa przez wspólnika nie stanowi przeszkody do dalszego prowadzenia jej likwidacji. Oczywiście wynik takiego postępowania sądowego może doprowadzić do uchylenia bądź stwierdzenia nieważności uchwały o rozwiązaniu spółki. Do momentu, kiedy takie prawomocne orzeczenie sądu nie zostanie wydane, likwidacja spółki z o.o. następuje na zasadach ogólnych.

W jakim czasie powinien zostać sporządzony bilans otwarcia likwidacji?

Sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji stanowi jedną z pierwszych czynności, które powinny zostać podjęte przez likwidatorów. Przepisy nie określają terminu, w ciągu którego powinien on zostać sporządzony. Doktryna zajmuje w tym zakresie w miarę jednolite stanowisko, iż bilans ten powinien zostać sporządzony niezwłocznie. Po jego sporządzeniu wszyscy likwidatorzy powinni podpisać bilans, a następnie przedstawić go do zatwierdzenia zgromadzeniu wspólników likwidowanej spółki z o.o.

Czy bilans roczny może zastąpić bilans likwidacyjny?

Z powodu istotnych różnic pomiędzy bilansem rocznym a bilansem otwarcia likwidacji, niestety, nie istnieje taka możliwość. Bilans roczny jest sporządzany zasadniczo przy założeniu, iż jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości. W związku z tym założeniem np. poszczególne składniki aktywów wycenia się w bilansie rocznym, stosując rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z zachowaniem zasady ostrożności. W przypadku zaś bilansu likwidacyjnego wszystkie składniki aktywów należy wycenić według ich wartości zbywczej, tj. po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania.

Co należy do obowiązków likwidatorów? Czy mogą oni zawrzeć ugodę pozasądową z dłużnikiem?

REKLAMA

Zasadniczym obowiązkiem likwidatorów jest zakończenie interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności przysługujących spółce, wypełnienie jej zobowiązań i upłynnienie majątku likwidowanej spółki. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku. Ujmując rzecz ogólnie, likwidatorzy mają dokonać wszelkich czynności zmierzających do likwidacji spółki z o.o.

W stosunkach wewnętrznych likwidatorzy są obowiązani stosować się do uchwał wspólników. Jeżeli likwidatorzy zostali ustanowieni przez sąd, powinni oni stosować się do jednomyślnych uchwał powziętych przez wspólników oraz przez osoby mające interes prawny. Wspólnicy mogą przykładowo wydawać likwidatorowi dyspozycje co do sposobu realizowania czynności likwidacyjnych w zakresie sprzedaży np. nieruchomości posiadanych przez likwidowaną spółkę z o.o.

Jeśli więc wspólnicy nie podjęli uchwały, która ograniczałaby swobodę likwidatorów w zakresie zawierania ugód z dłużnikami, to zawarcie takiej ugody nie stanowi przekroczenia kompetencji przysługujących likwidatorom. Istota ugody sprowadza się do tego, że jej strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie łączącego je stosunku prawnego, tak by wypracować wspólne rozwiązanie, które je satysfakcjonuje i uchyli, wynikający z tego stosunku, powstały lub mogący powstać w przyszłości spór. W przypadku gdy ustępstwa zaproponowane przez likwidatorów są zgodne z zasadami prawidłowej gospodarki, nie można zasadniczo zarzucić im postępowania sprzecznego z interesami likwidowanej przez nich spółki.

Kiedy można podzielić majątek spółki z o.o. pomiędzy jej udziałowców?

Wspólnicy likwidowanej spółki muszą odczekać pewien czas, aby uzyskać swój udział w majątku likwidowanej spółki z o.o. Podział między wspólników majątku likwidowanej spółki może bowiem nastąpić dopiero po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwania wierzycieli. Należy podkreślić, że sam upływ sześciomiesięcznego terminu nie upoważnia likwidatorów do podziału majątku likwidowanej spółki między wspólników. Likwidatorzy są upoważnieni do dokonania tego podziału wyłącznie po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu roszczeń wierzycieli likwidowanej spółki. Nie ulega wątpliwości, że celem takiego rozwiązania jest ochrona interesów wierzycieli spółki.

Czy likwidatorzy mogą złożyć wniosek o wykreślenie spółki, mimo że na zgromadzeniu wspólników dotyczącym zatwierdzenia sprawozdania finansowego nie było kworum?

Jednymi z ostatnich czynności postępowania likwidacyjnego jest zatwierdzenie przez zgromadzenie wspólników sprawozdania finansowego likwidowanej spółki przygotowanego na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, a następnie ogłoszenie tego sprawozdania w siedzibie spółki i zgłoszenie do sądu rejestrowego wniosku o wykreślenie spółki z o.o. z rejestru przedsiębiorców.

Jeżeli zgromadzenie wspólników zwołane w celu zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego nie odbyło się z powodu braku kworum, likwidatorzy mogą wykonać dalsze czynności kończące likwidację bez zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego. Oznacza to, iż likwidatorzy powinni ogłosić sprawozdanie w siedzibie spółki i następnie złożyć do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie spółki z o.o. z rejestru.

Księgi i dokumenty spółki rozwiązanej likwidatorzy powinni przekazać na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub uchwale zgromadzenia wspólników. W przypadku gdy przechowawca tych dokumentów nie został wskazany, osobę tę wyznacza sąd rejestrowy. Z upoważnienia sądu rejestrowego wspólnicy i osoby mające w tym interes prawny mogą przeglądać księgi i dokumenty zlikwidowanej spółki z o.o.

Dariusz Harbaty

radca prawny z Clifford Chance Janicka, Namiotkiewicz, Dębowski i Wspólnicy specjalizujący się w prawie handlowym i rynkach kapitałowych

 

Rozmawiała MONIKA BURZYŃSKA

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 270 - 290 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA