REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólnicy mogą uniknąć opłaty notarialnej

Marcin Chomiuk
Doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już na etapie tworzenia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - poprzez rozważne formułowanie jej zapisów - można zaoszczędzić zbędnych wydatków związanych z późniejszym rozwojem spółki.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga zazwyczaj dokonania zmiany umowy spółki, która dla swojej ważności wymaga formy aktu notarialnego. Pociąga to za sobą konieczność zapłaty m.in. taksy notarialnej.

REKLAMA

REKLAMA

Bez zmiany umowy

Wspólnicy zarówno na etapie zakładania spółki z o.o., jak i w czasie jej trwania, mogą tak ukształtować jej umowę, że podwyższenie kapitału zakładowego nie będzie związane z kosztowną i sformalizowaną zmianą umowy spółki. Tym samym odpadną koszty związane z czynnościami notariusza. Aby to osiągnąć, należy w umowie spółki umieścić zapis, stanowiący, że do podwyższenia kapitału zakładowego nie jest wymagana zmiana umowy spółki. Pozwala na to art. 257 par. 1 kodeksu spółek handlowych (k.s.h.). Zgodnie z tym przepisem postanowienie takie musi określać co najmniej dokładnie maksymalną wysokość, do jakiej kapitał może być podwyższony, oraz termin, do którego podwyższenie może nastąpić.

Przykładowe postanowienie umowy spółki:

REKLAMA

• Kapitał zakładowy spółki może zostać podwyższony do kwoty 300 tys. zł (słownie: trzysta tysięcy złotych) w terminie do 31 grudnia 2012 r. - co nie stanowi zmiany umowy spółki lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Podwyższenie kapitału zakładowego do wysokości 1 mln zł (słownie: jeden milion złotych) dokonane do 31 grudnia 2020 r. nie wymaga zmiany umowy spółki.

Postanowienie takie w umowie spółki nie oznacza, że podwyższenie kapitału musi zostać przeprowadzone. Także określenie danej kwoty nie oznacza, że podwyższenie musi nastąpić do jej pełnej wysokości. Kwota ta stanowi bowiem górny limit, którego podwyższenie kapitału zakładowego bez zmiany umowy spółki nie może przekroczyć.

Powyższy zapis może być rozszerzony także o inne elementy, np. procedura podwyższenia, wskazanie, czy podwyższenie następuje przez utworzenie nowych udziałów, czy też podniesienie wartości już istniejących itp.

Zapis umowny

Powyższy zapis powinien odpowiadać realiom danej spółki. Jeśli kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, to brak jest uzasadnienia rzeczywistymi zamiarami wspólników dla wpisania do umowy spółki, że np. do 2100 roku kapitał zakładowy może być podwyższony do kwoty 10 mln zł. Takie postanowienie będzie faktycznie postanowieniem in blanco. Nie będzie ono bowiem ograniczało faktycznie wspólników ani kwotą, do której mogą kapitał spółki podwyższyć, ani datą dokonania tej czynności. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że sformułowanie takie, jako naruszające art. 257 par. 1 k.s.h., może zostać zakwestionowane przez sąd rejestrowy zarówno na etapie rejestracji spółki, jak i później, na etapie zgłoszenia podwyższenia kapitału spółki do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dokonanie podwyższenia

Umowa spółki obok wskazania terminu i kwoty, do jakiej kapitał zakładowy spółki może być podwyższony, może określać - jak już wyżej wspomniano - również procedurę, według jakiej podwyższenie ma zostać przeprowadzone. Uprawnienie takie może zostać przyznane np. zarządowi spółki i wtedy wystarczająca do podwyższenia będzie jedynie uchwała zarządu. Z braku takiego zapisu w umowie spółki podwyższenie kapitału następuje na mocy uchwały wspólników podjętej zwykłą większością głosów. Umowa spółki może jednak wprowadzać surowsze wymagania co do większości głosów koniecznych do podjęcia takiej uchwały. Uchwała wspólników może być podjęta na piśmie w tzw. drodze obiegowej (kurenda). Stanowi to znaczne ułatwienie w porównaniu ze zmianą umowy spółki dokonywaną przed notariuszem.

W uchwale (zarówno zarządu, jak i wspólników) należy określić, o ile nie zapisano tego w umowie spółki, czy podwyższenie następuje przez ustanowienie nowych udziałów, czy też przez podwyższenia wartości nominalnej udziałów już istniejących. Dotychczasowi wspólnicy (wszyscy lub niektórzy), którzy obejmują nowe udziały lub podwyższoną wartość już istniejących udziałów, muszą złożyć pisemne oświadczenie w tym przedmiocie. Oświadczenie nie wymaga formy aktu notarialnego w przeciwieństwie do sytuacji, gdy kapitał zakładowy jest podwyższany poprzez zmianę umowy spółki.

Niezależnie od formy podwyższenia kapitału zakładowego spółki związany jest z tym obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Stawka tego podatku wynosi 0,5 proc. kwoty, o którą kapitał został podwyższony. Obowiązek podatkowy ciąży na spółce, której zarząd ma 14 dni na obliczenie i odprowadzenie podatku oraz złożenie deklaracji podatkowej do właściwego urzędu skarbowego.

Zgłoszenie do KRS

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki następuje z chwilą wpisania do rejestru, bez różnicy, czy podwyższenie kapitału nastąpiło poprzez zmianę umowy spółki, czy też bez tej zmiany na mocy dotychczasowego postanowienia umowy spółki (art. 262 par. 2 k.s.h.). Zarząd spółki jest zobowiązany do zgłoszenia podwyższenia kapitału zakładowego do sądu rejestrowego celem wpisu do rejestru przedsiębiorców.

Ważne

Jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wysokość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki.

Art. 257 par. 1 Kodeksu Spółek handlowych

Marcin Chomiuk

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

• MARCIN CHOMIUK

prawnik w Kancelarii Prawnej Jara & Partners Sp. k. w Warszawie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA