REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzenie kondycji prawnej spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ariadna Ochnio
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zamierzonym podwyższeniem kapitału zakładowego spółka z o.o. poszukuje inwestora. W toku prowadzonych obecnie rozmów potencjalny inwestor zażądał sporządzenia prawnego due diligence spółki. Na czym polega takie badanie i jakie ewentualne ryzyko może wynikać z niego dla spółki?

Termin due diligence (dalej d.d.) tłumaczony jest jako „należyta staranność”. Prawne due diligence ma na celu wskazanie i oszacowanie obszarów ryzyka, ujawnionego po przeprowadzeniu szczegółowego badania kondycji spółki. Oprócz prawnego istnieje wiele innych badań d.d., których przedmiotem może być spółka - np. finansowe lub marketingowe. Każda taka analiza kończy się sporządzeniem raportu, który w przypadku prawnego d.d. sporządzany jest przez prawników. Dopiero kompleksowa analiza, nie tylko od strony prawnej, pozwala uniknąć przeszacowania lub niedoszacowania wartości spółki. Z tego powodu prawne d.d. jest z reguły tylko częścią szerszego „dochodzenia”.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzeba sporządzenia due diligence kondycji spółki w praktyce występuje w dwustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym. Związane jest to najczęściej z zawieraniem transakcji między przedsiębiorcami, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub udziały spółki. Badanie takie jest również wskazane w przypadku planowania przez inny podmiot inwestycji w rozwijającą się spółkę. Od strony prawnej zamawiającym usługę d.d. jest potencjalny inwestor, a wykonawcą kancelaria prawna. Inwestor ponosi także koszty sporządzenia prawnego raportu d.d.

Spółka poddana badaniu zobowiązana jest do dostarczenia zażądanych przez kancelarię aktów mających znaczenie prawne, a gdy nie jest w ich posiadaniu - składa stosowne oświadczenie, które zostaje odnotowane we właściwym punkcie raportu, odnoszącym się do brakującego kontraktu. Miejscem analizowania dokumentów jest kancelaria prawna lub pomieszczenie udostępnione w tym celu w siedzibie spółki.

Niekorzystny wynik badania najbardziej obciąża spółkę. W przypadku gdy raport dostarczy inwestorowi informacji o zbyt wysokim stopniu ryzyka, może on wycofać się z planowanej inwestycji.

REKLAMA

Drugim zagrożeniem płynącym z poddania się przez spółkę szczegółowemu badaniu d.d. jest ujawnienie tajemnic przedsiębiorstwa. Z tego powodu spółka powinna zadbać o to, aby podmioty uczestniczące w badaniu: zamawiający (inwestor) oraz wykonawca (kancelaria prawna) przyjęły na siebie obowiązek przestrzegania odpowiednio sformułowanej klauzuli poufności, chroniącej tajemnice przedsiębiorstwa. Odpowiednie sformułowanie takiej klauzuli zyskuje tym większe znaczenie w przypadku, gdy efekt badania d.d. będzie dla spółki niekorzystny, w wyniku czego nie dojdzie do planowanej transakcji, a tajemnice przedsiębiorstwa zostaną ujawnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejne źródło ryzyka dla spółki wynika z umów wiążących spółkę z kontrahentami, które dostarczane są do analizy prawnej. Niekiedy w takich kontraktach zawierane są klauzule poufności, korzystne tylko dla jednej strony umowy.

Przykład

W sytuacji gdy spółka „X” (poddawana badaniu d.d.) zawarła kontrakt z kluczowym partnerem biznesowym „Y”, który posiada nad nią znaczącą przewagę ekonomiczną, należy sprawdzić, czy w takiej umowie nie znalazło się jednostronnie korzystne zastrzeżenie dla spółki „Y”. Polega ono na zapisie, że udostępnienie danych kontraktu przedsiębiorcom świadczącym usługi doradcze, konsultingowe, badań rynku itd. (czyli dotyczy to również kancelarii prawnej sporządzającej badanie d.d.) nie stanowi naruszenia klauzuli poufności tylko wtedy, gdy dane takie udostępnia jedna strona umowy - spółka „Y”. Jeżeli zapis taki znajduje się w umowie, spółka „X” nie może - bez złamania postanowień kontraktu - dostarczać do prawnej analizy umowy wiążącej ją ze spółką „Y”. Trudność przedstawionej sytuacji związana jest również z faktem, że inwestorzy zainteresowani są przede wszystkim zbadaniem kontraktów strategicznych dla spółki. W takim przypadku zalecane jest zatem renegocjowanie brzmienia klauzuli poufności pomiędzy spółkami „X” i „Y”.

Po przeprowadzeniu badania, mającego na celu ocenę stanu prawnego spółki i ryzyka płynącego z wiążących spółkę zobowiązań, sporządzany jest raport, który następnie analizowany jest przez zamawiającego d.d. Niekorzystny dla spółki wynik badania związany jest ze wskazanymi w raporcie obszarami nadmiernego ryzyka, wypływającego z zobowiązań zaciągniętych przez spółkę, co może skutkować obniżeniem jej wartości. Wpływ na to mają w szczególności: zabezpieczenia wierzytelności kontrahentów spółki przez wystawianie weksli in blanco, braki w zakresie reprezentacji łącznej przy zawieraniu umów kluczowych dla przedmiotu działalności spółki, braki w składzie organów spółki, nieuporządkowany stan prawny nieruchomości bądź też toczące się z udziałem spółki postępowania karne, cywilne, administracyjne lub arbitrażowe.

Choć, jak wskazano powyżej, prawne d.d. jest na ogół tylko wycinkiem kompleksowego badania spółki, w związku z czym ujawnione inwestorowi ryzyko wypływające z prawnych zobowiązań spółki może nie mieć kluczowego znaczenia przy podejmowaniu decyzji co do realizacji lub wycofania się z planowanej inwestycji, spółka, spodziewając się takiego badania, powinna w miarę możliwości uporządkować swoją sytuację prawną.

Ariadna Ochnio

Podstawa prawna:

ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA