REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu po okresie umowy leasingu a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Sprzedaż samochodu po okresie umowy leasingu a korekta VAT
Sprzedaż samochodu po okresie umowy leasingu a korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Spółka dokonała zakupu samochodu z prawem do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego zawartego w jego cenie i po upływie okresu obowiązywania umowy chce sprzedać pojazd. W takiej sytuacji istnieją wątpliwości co do sposobu korekty podatku naliczonego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 91 ust.1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany do dokonania korekty kwoty odliczonego podatku, z uwzględnieniem tzw. współczynnika VAT (udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo).

REKLAMA

W art. 91 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca zaznaczył, że powyższe korekty w przypadku środków trwałych o wartości początkowej nie niższej niż 15 tys. zł powinny być, z zasady, dokonywane przez pięć kolejnych lat, licząc od roku w którym dokonano zakupu, z tym że pierwszej korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (roczna korekta dotyczy wówczas 20 proc. kwoty VAT naliczonego).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 – 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy w pięcioletnim okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, przyjmuje się że jest on nadal, aż do końca okresu korekty, używany na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu lub na potrzeby czynności zwolnionych (nie podlegających opodatkowaniu) jeśli sprzedaż była zwolniona.

Polecamy: Podatek od środków transportowych 2012

REKLAMA

Dodatkowo, korekty dotyczącej pozostałej części pięcioletniego dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła sprzedaż. Odnosząc się do zacytowanych przepisów, poniżej przedstawiamy przykład liczbowy obrazujący przedstawiony mechanizm korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założyliśmy, że śpółka nabyła w czerwcu 2008 roku samochód i dokonała odliczenia 100 proc. VAT naliczonego w kwocie 10 tys. zł (tj. współczynnik VAT wyliczony za 2007 rok wynosił 100 proc.). Zakładamy, że w maju 2011 roku spółka dokonuje sprzedaży samochodu osobowego. Sprzedaż ta jest opodatkowana VAT.

Kwota odliczonego przy zakupie podatku : 10.000 PLN

Kwota przypadająca do korekty

Prawo do odliczenia (współczynnik VAT za dany rok)

Kwota do korekty

2008

2.000 PLN

95%

-100 PLN

2009

2.000 PLN

99%

0 PLN

2010

2.000 PLN

80%

- 400 PLN

2011

4.000 PLN

100%

0 PLN

2012

-

-

-

Konsekwentnie w tym przykładzie firma ma obowiązek zmniejszenia VAT naliczonego w rozliczeniu za styczeń 2009 roku o 100 zł oraz za styczeń 2011 roku o 400 zł. W przypadku, gdy spółce przysługiwało prawo do odliczenia 100 proc. VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu, sprzedaż tego samochodu będzie zawsze opodatkowana VAT i dokonanie sprzedaży samochodu nie spowoduje zwykle konieczności korekt podatku naliczonego.

Sprzedaż pojazdu może być zwolniona z VAT oraz może wystąpić konieczność korekty VAT naliczonego w związku ze sprzedażą w przypadku, gdy spółce przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia 50 lub 60 proc. nie więcej niż 5 tys. zł lub 6 tys. zł VAT naliczonego.

Czytaj więcej: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA