REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zawsze jest konieczna tzw. kilometrówka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
Czy zawsze jest konieczna tzw. kilometrówka
Czy zawsze jest konieczna tzw. kilometrówka

REKLAMA

REKLAMA

Generalną zasadą jest, że jeżeli samochód osobowy nie jest własnością podatnika, to wydatki związane z używaniem tego samochodu do celów działalności gospodarczej – jeżeli przekraczają limit „kilometrówki” (czyli przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr) – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust 1 pkt 51 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o pdop – Dz.U. z 2000r , nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem ograniczona jest również możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków dotyczących użytkowania samochodu na podstawie umowy dzierżawy, użyczenia, najmu lub innych umów związanych z używaniem. Czy jednak zawsze tak jest oraz czy zawsze podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu?

REKLAMA

Istnieje wyjątek

Przepisu tego nie stosuje się do samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, jednak umowa leasingu musi spełniać warunki określone w art. 17a pkt 1 ustawy o pdop (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 z późn. zm.) .

Zatem jeżeli przedsiębiorca korzysta z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego, nie musi sporządzać „kilometrówki”, gdyż będzie miał zastosowanie art. 16 ust 3b ustawy o pdop.

O czym należy pamiętać

Ważne jest, aby umowa leasingowa została uznana przez przepisy podatkowe za umowę leasingu operacyjnego, muszą zostać spełnione razem wszystkie warunki określone w wyżej przywołanym art. 17a pkt 1, czyli:
a) umowa musi zostać zawarta na czas oznaczony:
- stanowiący co najmniej 40% normatywnego czasu amortyzacji (jeżeli przedmiotem umowy są rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne),
- na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości,
oraz
b) suma ustalonych w umowie opłat pomniejszona o należny podatek VAT musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zobacz także: Ewidencja wydatków poniesionych na samochód

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca zawarł umowę dzierżawy samochodu osobowego, zobowiązując się w zamian do zapłaty określonego czynszu. Prawo do odpisów amortyzacyjnych ma właściciel samochodu, czyli wydzierżawiający. Okres umowy dzierżawy wynosi 36 miesięcy. Korzystającemu przysługuje prawo nabycia samochodu za określoną cenę bezpośrednio po zakończeniu umowy. Łączna kwota czynszu, powiększona o cenę wykupu przewyższa wartość samochodu z dnia zawarcia umowy.

Zatem przedsiębiorca nie musi prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu, a koszty związane z wynajmem samochodu oraz wydatków na eksploatację może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż:
a) właściciel na mocy zawartej umowy dzierżawy oddaje do odpłatnego używania samochód osobowy, korzystający uiszcza określony czynsz – definicja umowy zgodna z art. 17a pkt 1 ustawy o pdop,
b) umowa zawarta jest na 36 miesięcy – okres amortyzacji dla samochodu osobowego wynosi 5 lat – czyli umowa ta powinna trwać min. 24 miesiące (minimalny czas trwania umowy leasingowej - 40% czasu amortyzacji zostaje zachowany) – czas umowy zgodny z art. 17b 1 ustawy o pdop,
c) łączna kwota czynszu (łączna liczba rat pomnożona przez wysokość miesięcznej raty), powiększona o cenę wykupu samochodu po okresie trwania umowy, jest wyższa od ceny samochodu z dnia zawarcia umowy – warunek określony w art. 17j ust 1 oraz art. 17b ust 1 pkt ustawy o pdop zostają spełnione.

Polecamy serwis: E-firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA