REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie liczba zakładanych mikrofirm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2012 roku więcej firm zostało zamkniętych niż nowo otwartych. Podsumowując w roku 2012 zarejestrowano ponad 288 tysięcy nowych działalności gospodarczych.

Na koniec listopada jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2 913,2 tys. przedsiębiorców - wynika z rejestru REGON. Od początku roku przybyło 41 735 takich podmiotów. Jest to ujęcie sumaryczne, które obejmuje zarówno nowo utworzone firmy, jak i te, które zostały definitywnie zamknięte (na liczbę podmiotów w rejestrze REGON nie wpływają zawieszenia działalności gospodarczej).

REKLAMA

 


W 2012 roku netto firm przybyło


Same statystyki GUS dotyczące zarejestrowanych w tym roku działalności gospodarczych pokazują z kolei, że od stycznia do końca listopada powstało w sumie 264 955 mikrofirm. Jeśli do tej liczby dodamy działalności zarejestrowane w grudniu - dane te pochodzą z CEIDG - to otrzymamy w sumie 288 107 start-upów utworzonych w tym roku (tylko w formie jednoosobowej działalności gospodarczej). Niestety liczba wyrejestrowań działalności była niemal równie imponująca: w sumie, uwzględniając dane z rejestru REGON (do listopada włącznie) i CEIDG (za grudzień), w 2012 roku wyrejestrowanych zostało 282 008 działalności.


W grudniu więcej firm zlikwidowano niż utworzono  


Warto przy tym zaznaczyć, że w grudniu, po raz pierwszy od 11 miesięcy, wyrejestrowań było więcej od rejestracji nowych firm (różnica wyniosła 2 244). Według Kamili Bukowskiej, odpowiedzialnej za usługę rejestracji działalności gospodarczej świadczoną przez Tax Care, w styczniu sytuacja wygląda podobnie. - Przełom roku to czas na zrobienie rachunku sumienia, którego efektem z jednej strony może być decyzja o otwarciu własnego biznesu, a z drugiej o jego zamknięciu, jeśli firma nie przynosi oczekiwanych zysków - ocenia Kamila Bukowska. - Wielu przedsiębiorców czeka z decyzją o likwidacji firmy do końca roku, mając nadzieję, że uda im się wypracować dodatkowe przychody w okresie przedświątecznym - dodaje.


Styczeń słaby, ale lepszy niż przed rokiem


Z taką sytuacją mieliśmy też do czynienia przed rokiem - w grudniu 2011 r. różnica pomiędzy wyrejestrowanymi działalnościami a nowo utworzonymi wyniosła 12 241 (w grudniu 2012 r. ubytek netto był więc znacznie mniejszy niż rok wcześniej). Jeszcze gorszy pod tym względem był jednak styczeń 2012 r., gdy przewaga wyrejestrowań wyniosła aż 15 345. Tu również wstępne dane za ten rok pokazują, że sytuacja może być lepsza. W pierwszej połowie stycznia różnica między wyrejestrowaniami a nowo utworzonymi firmami wynosiła 3 812 (na podstawie danych CEIDG). Nieco optymizmu mogą też zawierać dane o samych nowych rejestracjach w grudniu - w 2012 r. powstało więcej nowych firm niż w grudniu 2011 r. Jednocześnie znacząco mniejsza niż przed rokiem była liczba wyrejestrowań. W efekcie relacja liczby firm nowo powstających w poszczególnych miesiącach do wyrejestrowywanych wyglądała znacznie lepiej niż przed rokiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz:
Jakie świadczenia wypłacać pracownikom za niezdolność do pracy na przełomie roku

 


Przyszli przedsiębiorcy szukają informacji


Według Kamili Bukowskiej na pozytywne efekty świątecznego „rachunku sumienia” trzeba jeszcze poczekać. - Przedsiębiorcy, którzy pod koniec roku postanawiają założyć własną firmę, zwykle finalizują ten pomysł w okresie marca-kwietnia. W tej chwili obserwujemy bardzo dużą liczbę zapytań, dotyczących m.in. różnych form dofinansowania, rentowności różnych biznesów czy też form opodatkowania - informuje Kamila Bukowska.


Mniej biurokracji przy zamykaniu firmy w styczniu

REKLAMA


Duża liczba wyrejestrowań działalności w styczniu może wynikać z kolei ze względów technicznych. - W przypadku, gdy przedsiębiorca wyrejestrowuje działalność gospodarczą zobowiązany jest do sporządzenia remanentu końcowego, obejmującego spis towarów handlowych, materiałów, surowców, półproduktów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, a także produkcji w toku. Remanent ten sporządzany jest dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego. Taki sam remanent przedsiębiorca powinien de facto sporządzić na koniec roku podatkowego, czyli na dzień 31 grudnia. Wyrejestrowując działalność w styczniu, o ile w praktyce nie prowadził już jej po 31 grudnia, pozwoli mu zaoszczędzić czas potrzebny do przygotowania takiego remanentu - wyjaśnia Magdalena Flis, doradca podatkowy współpracujący z Tax Care. 


Zamykając działalność gospodarczą przedsiębiorca ma także obowiązek sporządzenia spisu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, od których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a które w dalszym ciągu pozostają u niego na stanie. Spis ten obejmuje nie tylko towary, materiały, surowce i półprodukty, ale również środki trwałe, czy wyposażenie firmy. 


Działalność gospodarczą można zawiesić


Warto przy tym pamiętać, że przedsiębiorca, który chce zamknąć biznes nie musi tego robić definitywnie. Przy działalności sezonowej, związanej np. tylko z okresem wakacyjnym lub tylko z sezonem zimowym, firmę można zawiesić, dzięki czemu w czasie, kiedy nie przynosi ona dochodu, nie trzeba płacić składek ZUS i składać deklaracji VAT. Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników - za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów - zleceń. 


Zobacz:
Podatek od otrzymanej zaliczki przedsiębiorca rozliczy później

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA