REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firma może zaoszczędzić na kosztach bankowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo chce maksymalizować swoje zyski. Często jest to jednak trudne zadanie, zwłaszcza kiedy w grę wchodzą różne dodatkowe koszty, np. bankowe. I choć prowizje i inne opłaty związane z prowadzeniem konta to “grosze” - w skali miesiąca czy roku rosną do olbrzymich rozmiarów. Kontrola tych “dodatkowych” kosztów może przynieść nam szybko znaczne oszczędności.

Oszczędzanie w banku nie polega już tylko na wybraniu najlepszego oprocentowania dla lokaty. Warto oszczędzić także “na banku”, czyli przeliczyć czy nie zabiera on z naszego portfela zbyt wielu pieniędzy na tak zwaną obsługę. Choć ciężko ominąć opłaty związane m.in. z prowadzeniem rachunku bankowego, możemy zadbać o to, aby były najmniejsze. Podobnie w przypadku kredytów - zadbajmy o to, aby ich warunki były dla nas jak najbardziej korzystne.

REKLAMA

REKLAMA


Wybór odpowiedniego banku

Na samym początku szukania oszczędności powinniśmy poszukać ofert skierowanych do firm takich jak nasza. Nawet jeśli mamy już firmowe konto, nic nie stoi na przeszkodzie aby je zmienić. Jeśli się na to zdecydujemy - warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.  Najlepiej wybrać bank mający swój oddział blisko naszej firmy lub miejsca zamieszkania. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych dojazdów do placówki po drugiej stronie miasta, oszczędzimy czas i wydatki związane z paliwem. W ofercie często pojawiają się tak zwane “gratisy”, czyli darmowe przelewy czy też wypłaty z “obcych” bankomatów. Warto jednak sprawdzić, czy kosztów tych operacji bank nie ukrył w nienaturalnie wysokiej opłacie za prowadzenie konta, czy za korzystanie z karty kredytowej. Inne uzależniają darmową obsługę od zrealizowania przez nas transakcji na kwotę np. powyżej 500 zł. Jeśli tego warunku nie spełnimy - bank doliczy opłatę za miesiąc korzystania z karty bądź za przelewy. W tej sytuacji trzeba się zastanowić, czy na pewno oszczędzimy na takiej umowie, czy być może w skali roku jeszcze do interesu dopłacimy.

Pracownika banku warto poprosić o ofertę skierowaną bezpośrednio do firm. Może się ona różnić od standardowej oferty specjalnymi liniami kredytowymi, rachunkami dla pracowników lub funduszami oszczędnościowymi. I choć bank to nie bazar - warto “potargować się” o warunki poszczególnych usług bankowych. Takie negocjacje na pewno pozwolą nam oszczędzić sporo gotówki.

REKLAMA


Konsolidacja kredytu lub przeniesienie zobowiązań do innego banku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nasza firma obciążona jest przez kilka kredytów, możemy postarać się o ich konsolidację. Takie rozwiązanie pozwoli nam uzyskać kolejne oszczędności. Dlatego warto wybrać taką ofertę banku, która zapewni nam konsolidację naszych zobowiązań kredytowych. Warto jednak zwrócić uwagę na zabezpieczenie takiej konsolidacji. Czy bank wymaga od nas wyceny nieruchomości będącej jego zabezpieczeniem? Czy koszt tej wyceny spoczywa na nas? Jeśli tak - może się okazać, że choć kredyt zabezpieczony ma niższą ratę to i tak jego koszt całkowity, powiększony o koszty wyceny nieruchomości, będzie wyższy od kredytu niezabezpieczonego.  A jeśli bank, w którym już mamy konto w ogóle nie oferuje konsolidacji? W takiej sytuacji warto dowiedzieć się, czy może on zaproponować nam jakieś dodatkowe środki, które poprawią płynność finansową przedsiębiorstwa.


Transakcje walutowe

Średnie i małe przedsiębiorstwa mogą także posiadać kredyty walutowe, a ich spłata może generować duże koszty. Kursy walut różnią się w zależności od oferty podmiotu, który będzie przeliczać walutę. Dlatego powinniśmy zadbać o najbardziej korzystne stawki, które zminimalizują straty. Nadzór nad kantorami, także tymi internetowymi, sprawuje Narodowy Bank Polski. Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy placówka z której chcemy skorzystać ma licencję NBP. W ten sposób może nie oszczędzimy, ale na pewno nie stracimy. Przed spłatą kolejnych rat warto porównać stawki w różnych bankach i kantorach.  Warto też sprawdzić kursy w internecie. Okazuje się, że tam także możemy sprzedać i kupić waluty, często w dużo korzystniejszych cenach. Internetowe platformy wymiany walut pozwalają znacznie obniżyć koszty spłaty kredytu walutowego.  Jeśli nasz rachunek firmowy jest w jednym banku, a kredyt spłacamy w innym - nie ponosimy dodatkowych kosztów związanych z przelewami, a w przypadku transferów walutowych pieniądze docierają na wskazane konta jeszcze w tym samym dniu.


Fundusze

Wybór odpowiedniej oferty bankowej, konsolidacja kredytu lub korzystne przeliczanie waluty pozwolą nam na oszczędności w firmie. Nie są to jednak jedyne możliwości. Kondycję finansową firmy można poprawić także poprzez zainwestowanie wolnych środków na przykład w fundusze zrównoważone, znajdujące się w ofercie wielu banków. Musimy jednak pamiętać, że lokowanie środków w tego typu inwestycje może być obciążone podwyższonym ryzykiem. Część środków inwestują one zawsze w bezpieczne obligacje, ale część na rynek dużo bardziej agresywny - giełdę. I choć fundusze lokują środki pół na pół - czyli połowa powinna trafiać na giełdę, a połowa na bezpieczne inwestycje - zdarza się tak, że ten stosunek w różnych okresach roku i zależnie od sytuacji na giełdzie, może sięgać nawet odpowiednio 70/30.  Z reguły są to także fundusze, w które inwestujemy długoterminowo. Być może warto więc przemyśleć inwestycję w fundusz stabilnego wzrostu, w który tylko 30% funduszy inwestuje agresywnie, dzięki czemu jest mniejsze ryzyko utraty kapitału, ale też mniejszy zysk.

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA