REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do przetargu?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trudniejszych czasach firmy poszukują rozległych kontaktów do zdobywania nowych zleceń - do łask powracają konkursy i przetargi. Sprawdź, jak się do nich odpowiednio przygotować, na co zwracać uwagę, jakie dokumenty są niezbędne w większości postępowań.

Sprawdź swoją ofertę kilka razy

REKLAMA


Przedsiębiorcy startujący w przetargach lub konkursie ofert już na wstępie muszą zmagać się z bardzo sformalizowanymi procedurami. Zdarza się, że na samym początku pojawiają się trudności związane z zakresem dokumentów i informacji wymaganych przez zamawiającego. Wymagające reguły, dotyczące formy pism i zaświadczeń, bywają przyczyną odrzucenia ofert, nawet kiedy najdrobniejszy punkt nie zostanie spełniony. Największym błędem w trakcie przygotowywania oferty jest właśnie popełnianie pomyłek formalnych. Całość musi być w 100% poprawna. Tylko sprawne i staranne przygotowanie oferty, z uwzględnieniem wszystkich wymogów, pozwolą liczyć się w walce o zwycięstwo. Duża koncentracja jest niezbędna, ponieważ przetargi z reguły trwają krótko - zależnie od podmiotu zlecającego (czy zamawiający podlega ustawie, czego dotyczy postępowanie, itd.). Może więc zabraknąć czasu na dokładne sprawdzenie przygotowanego wniosku lub... zdobycie wszystkich wymaganych zaświadczeń. Część z istotnych dokumentów zachowuje aktualność od trzech do sześciu miesięcy (wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne i podatkami w Urzędzie Skarbowym), dlatego warto o nie zadbać odpowiednio wcześniej. Kiedy zamawiający domaga się od wykonawców skompletowania w krótkim czasie sporej ilości dokumentów, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, ma to szczególne znaczenie.


Zadłużonym dziękujemy

REKLAMA


Zamawiający ma także prawo zażądać wszystkich dokumentów rejestrowych do weryfikacji zdolności oferenta do wykonania zamówienia oraz zgodności oferowanych przez niego usług z wymogami zawartymi w SIWZie (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia). Często sprawdzane są również dotychczasowe zlecenia oferenta w podobnym zakresie - posiadanie uprawnień do realizacji zamówienia, niezbędnej wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego i odpowiednich zasobów ludzkich oraz finansowych. Istotną rolę spełnia obecna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa biorącego udział w postępowaniu przetargowym. Coraz częściej zdarzają się bowiem klauzule (szczególnie w przetargach zlecanych przez samorządy), które zakazują startu w postępowaniach firmom posiadającym przeterminowane zobowiązania w rejestrach długów. W procesie weryfikacji sprawdzane są także inne dokumenty poświadczające wiarygodność oferenta, np. posiadane certyfikaty lub zaświadczenia o oficjalnych przedstawicielstwach.


Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania ofert, zamawiający nie kieruje się tylko wymogami formalnymi. Korzystna cena to również nie wszystko. Co prawda wszelkie postępowania przetargowe rządzą się sztywnymi regułami, ale nawet w małych przetargach zamawiający sprawdzają doświadczenie i kondycję firm. Oferty składane w postępowaniach są do siebie zbliżone. Należy więc zwrócić na siebie uwagę innymi atutami. Ważne, aby zamawiający wiedział nie tylko o kompetencjach ludzi, ale przede wszystkim upewnił się, że ma do czynienia z wiarygodną i stabilną finansowo firmą. Kiedyś takim kryterium było m.in. wadium, teraz coraz częściej odchodzi się od tej formy zabezpieczenia - mówi Katarzyna Wawrzycka, kierownik projektów i rozwoju programu Rzetelna Firma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zbieraj referencje, dokumentuj doświadczenie

REKLAMA


Referencje oraz certyfikaty mają na celu potwierdzenie rzetelności prowadzonych biznesów. Firmy dbając o swój wizerunek proszę o referencje dobrze wykonanej pracy u zadowolonych klientów oraz są zainteresowane uznanymi na rynku licencjami, które mają potwierdzić przejrzystość danej działalności. Zamawiający mając do wyboru wiele podobnych ofert wybierze raczej tą, której wiarygodność  została potwierdzona przez poprzedniego klienta czy niezależną instytucję - chyba, że głównym kryterium jest cena. Referencje i certyfikaty z założenia mają być wartością dodaną dla firm prowadzących biznes, potwierdzać przejrzystość działań. W momencie ogłaszania postępowań np. na zaopatrzenie w dany surowiec lub bazę do produkcji zwraca się uwagę na kondycję oferentów. Zdarza się bowiem, że firmy biorące udział w konkursach są już pozadłużane w kilkunastu miejscach (np. hurtowniach, u poddostawców) poprzez nieuregulowanie płatności za materiały - stąd coraz częstsze wymaganie dodatkowych potwierdzeń.


Pamiętajmy, że prowadzenie biznesu wiąże się z ryzykiem wystąpienia problemów finansowych. Nawet najbardziej renomowanej firmie może przydarzyć się tąpnięcie. Zanim wybierzemy najciekawszą ofertę sprawdźmy aktualność referencji i danej licencji, którą oferent chwali się w postępowaniu. - Większość certyfikatów można sprawdzać 24 godziny na dobę, poprzez specjalne wizytówki umieszczone na stronach internetowych lub w stopkach mailowych danego podmiotu, który posiada wyróżnienie. Wspomniane wizytówki połączone są z bazą, która w czasie rzeczywistym wskaże czy dany podmiot jest wiarygodny, czy ma jakieś np. przeterminowane długi lub z innego powodu został wykluczony z programu - dodaje Katarzyna Wawrzycka.


Pozytywna samoregulacja


Nowe zmiany w prawie są na razie na etapie projektów. Już teraz jednak wiele środowisk z głównych branż negatywnie ocenia te propozycje - część z nich jest niezgodna z konstytucją i prawem europejskim. Faktem jest, że zmiany, nawet jeśli nie są zapisane wprost w ustawie, dokonują się same. Zamawiający coraz częściej chcą możliwie dokładnie kontrolować oferentów w wielu elementach, kondycji finansowej, doświadczenia, zasobów. To poprawia jakość, eliminuje naciągaczy, wspiera polski biznes.

Podstawowe dokumenty, których żądać może zamawiający w przetargu:


-    Wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej

-    zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne

-    zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w Urzędzie Skarbowym

-    posiadane certyfikaty i referencje

-    zaświadczenie o braku przeterminowanych zobowiązań z biura informacji gospodarczej

-    zaświadczenie o niekaralności

-    udokumentowane doświadczenie firmy i zespołu, który prowadzić będzie działania dla zamawiającego

-    wykazania zdolności kredytowej lub kapitału pozwalającego wykonać zlecenie

-    potwierdzenie opłacenia wadium - coraz rzadziej stosowana forma zabezpieczenia

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rzetelna firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA