REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do przetargu?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trudniejszych czasach firmy poszukują rozległych kontaktów do zdobywania nowych zleceń - do łask powracają konkursy i przetargi. Sprawdź, jak się do nich odpowiednio przygotować, na co zwracać uwagę, jakie dokumenty są niezbędne w większości postępowań.

Sprawdź swoją ofertę kilka razy

REKLAMA


Przedsiębiorcy startujący w przetargach lub konkursie ofert już na wstępie muszą zmagać się z bardzo sformalizowanymi procedurami. Zdarza się, że na samym początku pojawiają się trudności związane z zakresem dokumentów i informacji wymaganych przez zamawiającego. Wymagające reguły, dotyczące formy pism i zaświadczeń, bywają przyczyną odrzucenia ofert, nawet kiedy najdrobniejszy punkt nie zostanie spełniony. Największym błędem w trakcie przygotowywania oferty jest właśnie popełnianie pomyłek formalnych. Całość musi być w 100% poprawna. Tylko sprawne i staranne przygotowanie oferty, z uwzględnieniem wszystkich wymogów, pozwolą liczyć się w walce o zwycięstwo. Duża koncentracja jest niezbędna, ponieważ przetargi z reguły trwają krótko - zależnie od podmiotu zlecającego (czy zamawiający podlega ustawie, czego dotyczy postępowanie, itd.). Może więc zabraknąć czasu na dokładne sprawdzenie przygotowanego wniosku lub... zdobycie wszystkich wymaganych zaświadczeń. Część z istotnych dokumentów zachowuje aktualność od trzech do sześciu miesięcy (wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne i podatkami w Urzędzie Skarbowym), dlatego warto o nie zadbać odpowiednio wcześniej. Kiedy zamawiający domaga się od wykonawców skompletowania w krótkim czasie sporej ilości dokumentów, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, ma to szczególne znaczenie.


Zadłużonym dziękujemy

REKLAMA


Zamawiający ma także prawo zażądać wszystkich dokumentów rejestrowych do weryfikacji zdolności oferenta do wykonania zamówienia oraz zgodności oferowanych przez niego usług z wymogami zawartymi w SIWZie (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia). Często sprawdzane są również dotychczasowe zlecenia oferenta w podobnym zakresie - posiadanie uprawnień do realizacji zamówienia, niezbędnej wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego i odpowiednich zasobów ludzkich oraz finansowych. Istotną rolę spełnia obecna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa biorącego udział w postępowaniu przetargowym. Coraz częściej zdarzają się bowiem klauzule (szczególnie w przetargach zlecanych przez samorządy), które zakazują startu w postępowaniach firmom posiadającym przeterminowane zobowiązania w rejestrach długów. W procesie weryfikacji sprawdzane są także inne dokumenty poświadczające wiarygodność oferenta, np. posiadane certyfikaty lub zaświadczenia o oficjalnych przedstawicielstwach.


Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania ofert, zamawiający nie kieruje się tylko wymogami formalnymi. Korzystna cena to również nie wszystko. Co prawda wszelkie postępowania przetargowe rządzą się sztywnymi regułami, ale nawet w małych przetargach zamawiający sprawdzają doświadczenie i kondycję firm. Oferty składane w postępowaniach są do siebie zbliżone. Należy więc zwrócić na siebie uwagę innymi atutami. Ważne, aby zamawiający wiedział nie tylko o kompetencjach ludzi, ale przede wszystkim upewnił się, że ma do czynienia z wiarygodną i stabilną finansowo firmą. Kiedyś takim kryterium było m.in. wadium, teraz coraz częściej odchodzi się od tej formy zabezpieczenia - mówi Katarzyna Wawrzycka, kierownik projektów i rozwoju programu Rzetelna Firma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zbieraj referencje, dokumentuj doświadczenie

REKLAMA


Referencje oraz certyfikaty mają na celu potwierdzenie rzetelności prowadzonych biznesów. Firmy dbając o swój wizerunek proszę o referencje dobrze wykonanej pracy u zadowolonych klientów oraz są zainteresowane uznanymi na rynku licencjami, które mają potwierdzić przejrzystość danej działalności. Zamawiający mając do wyboru wiele podobnych ofert wybierze raczej tą, której wiarygodność  została potwierdzona przez poprzedniego klienta czy niezależną instytucję - chyba, że głównym kryterium jest cena. Referencje i certyfikaty z założenia mają być wartością dodaną dla firm prowadzących biznes, potwierdzać przejrzystość działań. W momencie ogłaszania postępowań np. na zaopatrzenie w dany surowiec lub bazę do produkcji zwraca się uwagę na kondycję oferentów. Zdarza się bowiem, że firmy biorące udział w konkursach są już pozadłużane w kilkunastu miejscach (np. hurtowniach, u poddostawców) poprzez nieuregulowanie płatności za materiały - stąd coraz częstsze wymaganie dodatkowych potwierdzeń.


Pamiętajmy, że prowadzenie biznesu wiąże się z ryzykiem wystąpienia problemów finansowych. Nawet najbardziej renomowanej firmie może przydarzyć się tąpnięcie. Zanim wybierzemy najciekawszą ofertę sprawdźmy aktualność referencji i danej licencji, którą oferent chwali się w postępowaniu. - Większość certyfikatów można sprawdzać 24 godziny na dobę, poprzez specjalne wizytówki umieszczone na stronach internetowych lub w stopkach mailowych danego podmiotu, który posiada wyróżnienie. Wspomniane wizytówki połączone są z bazą, która w czasie rzeczywistym wskaże czy dany podmiot jest wiarygodny, czy ma jakieś np. przeterminowane długi lub z innego powodu został wykluczony z programu - dodaje Katarzyna Wawrzycka.


Pozytywna samoregulacja


Nowe zmiany w prawie są na razie na etapie projektów. Już teraz jednak wiele środowisk z głównych branż negatywnie ocenia te propozycje - część z nich jest niezgodna z konstytucją i prawem europejskim. Faktem jest, że zmiany, nawet jeśli nie są zapisane wprost w ustawie, dokonują się same. Zamawiający coraz częściej chcą możliwie dokładnie kontrolować oferentów w wielu elementach, kondycji finansowej, doświadczenia, zasobów. To poprawia jakość, eliminuje naciągaczy, wspiera polski biznes.

Podstawowe dokumenty, których żądać może zamawiający w przetargu:


-    Wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej

-    zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne

-    zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w Urzędzie Skarbowym

-    posiadane certyfikaty i referencje

-    zaświadczenie o braku przeterminowanych zobowiązań z biura informacji gospodarczej

-    zaświadczenie o niekaralności

-    udokumentowane doświadczenie firmy i zespołu, który prowadzić będzie działania dla zamawiającego

-    wykazania zdolności kredytowej lub kapitału pozwalającego wykonać zlecenie

-    potwierdzenie opłacenia wadium - coraz rzadziej stosowana forma zabezpieczenia

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rzetelna firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA