REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz przedsiębiorcy, czyli o czym trzeba pamiętać prowadząc firmę

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto prowadzi jednoosobową firmę i jest podatnikiem VAT musi liczyć się z obowiązkami wobec ZUS-u i urzędu skarbowego. Zobowiązań jest więcej, jeśli przedsiębiorca samodzielnie prowadzi księgowość. Warto wszystko odpowiednio zaplanować, aby nie przeoczyć ważnych terminów.

 

REKLAMA

 

 


Obowiązki związane z KPiR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Sporo osób samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych decyduje się na prowadzenie księgowości w uproszczonej formie, czyli za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów. Oczywiście, zapisów w księdze można dokonywać w dowolny sposób, ale KPiR najwygodniej prowadzić w wersji elektronicznej. Wówczas zmniejsza się prawdopodobieństwo pomyłki, automatycznie wyliczają się podatki i generują niezbędne dokumenty, a zapisy wprowadzane do KPiR zawsze są czytelne i przejrzyste (co może być trudno osiągnąć prowadząc księgę bez odpowiednich narzędzi).

Trzeba jednak pamiętać, że przepisy prawne nakładają na przedsiębiorcę obowiązek comiesięcznego wydruku księgi z zapisami z poprzedniego miesiąca, niezależnie od tego czy istnieje również wersja elektroniczna. Wydruk należy sporządzić najpóźniej 20 dnia następnego miesiąca. Właściciel jednoosobowej firmy prowadzący księgowość elektroniczne musi również zwrócić uwagę na to, by wydruk KPiR był zgodny ze wzorem określonym przez Ministra Finansów.

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Szczegóły dotyczące wzoru KPiR można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozdział 2 dotyczy prowadzenia KPiR przez przedsiębiorców niebędących rolnikami.


Obowiązki wobec ZUS-u


Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, ma obowiązek opłacania własnych składek ZUS do 10 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy. Przedsiębiorca płacący ZUS preferencyjny opłaca składki zdrowotne oraz obniżone składki społeczne. Natomiast przedsiębiorca na pełnym ZUS-ie opłaca wyższe składki społeczne i dodatkowo składki na Fundusz Pracy. Należy pamiętać, że dla poszczególnych składek, ZUS wyznaczył odrębne konta bankowe.

Natomiast przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi wpłacić składki za siebie i pracowników do 15 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.


Kto musi regularnie składać deklaracje do ZUS-u?

REKLAMA


Jednoosobowy przedsiębiorca opłacający minimalne składki społeczne do ZUS-u i nieposiadający zatrudnionych pracowników, musi złożyć deklarację ZUS DRA tylko za jeden pełny miesiąc. Później nie musi już przesyłać żadnych dokumentów do ZUS-u. A kto systematycznie musi składać deklaracje?

Przedsiębiorca, który chce płacić wyższe składki społeczne, aby odkładać więcej na emeryturę lub uzyskać prawo do wyższych świadczeń na wypadek choroby, musi co miesiąc przesyłać do ZUS-u deklarację ZUS DRA. Dokument ten powinien zostać przekazany do ZUS do 10 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy.

Znacznie bardziej skomplikowane obowiązki wobec ZUS-u ma przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników. Pracodawca musi bowiem nie tylko terminowo opłacać za pracowników składki, ale także przesyłać do ZUS-u comiesięczne raporty płacowe (załączniki do ZUS DRA), w których ujmuje się rozliczenie składek.

Jeśli nikt z pracowników nie choruje w danym okresie, to należy złożyć deklarację ZUS RCA, zaś w przypadku choroby dodatkowo ZUS RSA. Warto pamiętać, że na formularzu ZUS RCA przedsiębiorca zatrudniający pracowników ujmuje także własne składki. Raporty płacowe składa się do 15 dnia miesiąca, następującego po wypłacie wynagrodzenia.


Obowiązki związane z VAT


Przedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem VAT, musi złożyć deklarację VAT-7 do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu kalendarzowym. W dokumencie tym rozliczane są podatek VAT naliczony i należny, z których wynika obowiązek podatkowy lub zwrot.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która posiada status „małego podatnika” (firma, której roczna sprzedaż brutto nie przekroczyła równowartości 1,2 mln euro) może rozliczać podatek VAT kwartalnie. W takiej sytuacji należy co kwartał składać deklarację VAT-7K. Termin złożenia formularza to 25 dzień miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

 

Podatek VAT wynikający z deklaracji VAT-7 trzeba zapłacić do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeżeli przedsiębiorca rozlicza podatek VAT kwartalnie, opłaca go do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym kwartale.


Podatek VAT w ramach Unii Europejskiej


Przedsiębiorcy, którzy dokonują wewnątrzunijnej sprzedaży lub zakupu towarów lub usług muszą złożyć formularz VAT-UE, za okres, w którym doszło do transakcji. Termin złożenia to 15 dzień miesiąca następującego po okresie, którego dotyczy VAT-UE. Oprócz tego, VAT z transakcji w ramach Unii Europejskiej rozlicza się na formularzu VAT-7 lub VAT-7K, razem z podatkiem VAT krajowym.

Należy pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji w ramach Unii Europejskiej, muszą posiadać unijny numer VAT. Aby go uzyskać, należy złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Dokumenty te powinny zostać przekazane do urzędu przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej transakcji. Jeśli formularze są wypełnione prawidłowo i przekazane do urzędu osobiście, rejestracja następuje natychmiast.


Obowiązki związane z podatkiem dochodowym


Podatek dochodowy - to kolejne źródło comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy. Na szczęście obecnie nie trzeba już składać regularnych deklaracji, dokumentujących sposób wyliczenia zaliczki. Jeszcze niedawno do tego służyła deklaracja PIT-5. Obowiązek wypełniania i składania w urzędzie skarbowym PIT-5 zniesiono na początku 2007 roku. Osoba samodzielnie prowadząca księgowość może jednak sporządzić PIT-5 na własne potrzeby. W ten sposób łatwiej ustalić wysokość podatku dochodowego.


Zaliczki na podatek dochodowy - co warto wiedzieć?


Kwoty zaliczek na podatek dochodowy wyliczane są na podstawie wpisów dokonywanych w KPiR (dotyczących przychodów i kosztów) oraz biorąc pod składki ZUS i kwotę wolną od podatku (w przypadku rozliczenia na zasadach ogólnych). Wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy nie należy do prostych, więc najlepiej w tym celu posłużyć się elektronicznym narzędziem, które obliczy zaliczkę automatycznie na podstawie danych podanych przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorca musi opłacić zaliczkę na podatek dochodowy do 20 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy - jeżeli rozlicza się miesięcznie. Mali podatnicy mogą jednak rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, tak jak podatek VAT. Wówczas zaliczkę wylicza się za okres 3 miesięcy i opłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym kwartale.


Ostatnia zaliczka w roku podatkowym


Przed 2011 rokiem zaliczkę za grudzień lub IV kwartał należało wpłacić do 20 grudnia bieżącego roku podatkowego i miała ona tę samą wysokość, co zaliczka za listopad lub za trzeci kwartał. Innymi słowy, jej wysokość nie była związana z realnymi dochodami w danym okresie.

Zmiana przepisów podatkowych sprawia, że podatnik musi zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy za grudzień lub IV kwartał do 20 stycznia następnego roku. Przedsiębiorca nie musi wpłacać zaliczki za grudzień lub ostatni kwartał poprzedniego roku, jeżeli do 20 stycznia złoży roczne zeznanie PIT i rozliczy podatek za ubiegły rok. Gdy w deklaracji tej zostanie wyliczony podatek do zapłaty, należy go wpłacić do dnia 20 stycznia.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA