REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy wolą płacić niższe podatki niż korzystać z ulg

Agata Szymborska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

70% przedsiębiorców nie korzysta z takich preferencji podatkowych, jak wspólne rozliczenie z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem. Zaledwie jedna trzecia prowadzących działalność uwzględniła w zeznaniu za 2011 r. ulgi podatkowe, wśród których najpopularniejsze były internetowa i prorodzinna.

Tylko 34% ankietowanych przedsiębiorców skorzystało z ulg podatkowych - wynika z badania Tax Care i Idea Bank, w którym sprawdziliśmy między innymi, jak wyglądało roczne rozliczenie najmniejszych przedsiębiorców - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (w ankiecie wzięło udział 1000 osób). Zbadaliśmy między innymi, ile osób skorzystało z preferencyjnych sposobów rozliczenia, a ile z dostępnych na gruncie ustawy o PIT ulg podatkowych.

REKLAMA

 

Źródło: Tax Care


Ulgi nie dla wszystkich przedsiębiorców

Tak mała liczba mikrofirm korzystających z dostępnych w ustawie o PIT odliczeń może wynikać w znacznej mierze z wyboru formy opodatkowania. Osoby prowadzące działąlność gospodarczą mają do wyboru kilka form opodatkowania: skalę podatkową ze stawkami 18% i 32%, 19-proc. podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową. Pełne prawo do skorzystania z ulg podatkowych - łącznie z preferencyjnym wspólnym opodatkowaniem małżonków lub rozliczeniem jako osoba samotnie wychowująca dziecko - daje tylko opodatkowanie na zasadach ogólnych. Prawo do niektórych odliczeń - np. dokonanych darowizn czy wydatków na korzystanie z internetu - mają także przedsiebiorcy, którzy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Osoby płacące 19-proc. podatek liniowy mogą odliczyć w PIT tylko zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, natomiast „kartowicze” - tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne (osoby na karcie podatkowej nie składają rocznego zeznania, lecz deklarację PIT-16A o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: Tax Care

 


Najpopularniejsza ulga internetowa

2011 r. był przedostatnim rokiem, w którym można było skorzystać z ulgi internetowej. I chociaż nie daje ona specjalnych korzyści finansowych (odliczyć od dochodu można maksimum 760 zł, co daje oszczędność na podatku między 136 zł - przy opodatkowaniu stawką 18%, a 243 zł - przy stawce 32%), to jednak cieszy się największą popularnością. Z tego rozwiązania podatkowego skorzystała ponad połowa (55,52%) przedsiębiorców, którzy przyznali się w badaniu do korzystania z ulg. Na drugim miejscu znalazła się ulga prorodzinna (czyli obniżenie podatku o 1112,04 zł na każde wychowywane dziecko) - odliczyło ją około 47% przedsiębiorców korzystających z ulg. Znacznie mniej zdecydowało się na darowizny na rzecz organizacji realizujących cele pożytku publicznego. W ten sposób obniżyło swoje zobowiązanie wobec fiskusa zaledwie 18% korzystających z ulg przedsiębiorców. Jak wynika z badania wciąż najmniej dostępna jest ulga na nowe technologie. Skorzystało z niej tylko 1,45% przedsiębiorców obniżających zobowiązania wobec fiskusa za pomocą ulg.


 

Źródło: Tax Care


Większość przedsiębiorców rozlicza się samodzielnie

Wspólnie z małżonkiem rozliczyło się tylko 27% ankietowanych, a jako samotni rodzice - zaledwie 3% przedsiębiorców. Zdecydowana większość, bo 70% badanych, rozliczyła się oddzielnie. Tak duża dysproporcja pomiędzy osobami, które skorzystały z preferencyjnych form rozliczenia, a tymi, którzy rozliczyli swój PIT samodzielnie, bez wątpienia wiąże się z formą opodatkowania (co potwierdza wynik dotyczący korzystania z ulg). Jak widać, przedsiębiorcy bardziej cenią rozliczenie z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej czy jeszcze niższych stawek stosowanych przy zryczałtowanych formach opodatkowania, niż możliwość wspólnego rozliczenia lub skorzystania z oferowanych w ustawie odliczeń.


Agata Szymborska - Sutton

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA