REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy wolą płacić niższe podatki niż korzystać z ulg

Agata Szymborska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

70% przedsiębiorców nie korzysta z takich preferencji podatkowych, jak wspólne rozliczenie z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem. Zaledwie jedna trzecia prowadzących działalność uwzględniła w zeznaniu za 2011 r. ulgi podatkowe, wśród których najpopularniejsze były internetowa i prorodzinna.

Tylko 34% ankietowanych przedsiębiorców skorzystało z ulg podatkowych - wynika z badania Tax Care i Idea Bank, w którym sprawdziliśmy między innymi, jak wyglądało roczne rozliczenie najmniejszych przedsiębiorców - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (w ankiecie wzięło udział 1000 osób). Zbadaliśmy między innymi, ile osób skorzystało z preferencyjnych sposobów rozliczenia, a ile z dostępnych na gruncie ustawy o PIT ulg podatkowych.

REKLAMA

 

Źródło: Tax Care


Ulgi nie dla wszystkich przedsiębiorców

Tak mała liczba mikrofirm korzystających z dostępnych w ustawie o PIT odliczeń może wynikać w znacznej mierze z wyboru formy opodatkowania. Osoby prowadzące działąlność gospodarczą mają do wyboru kilka form opodatkowania: skalę podatkową ze stawkami 18% i 32%, 19-proc. podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową. Pełne prawo do skorzystania z ulg podatkowych - łącznie z preferencyjnym wspólnym opodatkowaniem małżonków lub rozliczeniem jako osoba samotnie wychowująca dziecko - daje tylko opodatkowanie na zasadach ogólnych. Prawo do niektórych odliczeń - np. dokonanych darowizn czy wydatków na korzystanie z internetu - mają także przedsiebiorcy, którzy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Osoby płacące 19-proc. podatek liniowy mogą odliczyć w PIT tylko zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, natomiast „kartowicze” - tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne (osoby na karcie podatkowej nie składają rocznego zeznania, lecz deklarację PIT-16A o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: Tax Care

 


Najpopularniejsza ulga internetowa

2011 r. był przedostatnim rokiem, w którym można było skorzystać z ulgi internetowej. I chociaż nie daje ona specjalnych korzyści finansowych (odliczyć od dochodu można maksimum 760 zł, co daje oszczędność na podatku między 136 zł - przy opodatkowaniu stawką 18%, a 243 zł - przy stawce 32%), to jednak cieszy się największą popularnością. Z tego rozwiązania podatkowego skorzystała ponad połowa (55,52%) przedsiębiorców, którzy przyznali się w badaniu do korzystania z ulg. Na drugim miejscu znalazła się ulga prorodzinna (czyli obniżenie podatku o 1112,04 zł na każde wychowywane dziecko) - odliczyło ją około 47% przedsiębiorców korzystających z ulg. Znacznie mniej zdecydowało się na darowizny na rzecz organizacji realizujących cele pożytku publicznego. W ten sposób obniżyło swoje zobowiązanie wobec fiskusa zaledwie 18% korzystających z ulg przedsiębiorców. Jak wynika z badania wciąż najmniej dostępna jest ulga na nowe technologie. Skorzystało z niej tylko 1,45% przedsiębiorców obniżających zobowiązania wobec fiskusa za pomocą ulg.


 

Źródło: Tax Care


Większość przedsiębiorców rozlicza się samodzielnie

Wspólnie z małżonkiem rozliczyło się tylko 27% ankietowanych, a jako samotni rodzice - zaledwie 3% przedsiębiorców. Zdecydowana większość, bo 70% badanych, rozliczyła się oddzielnie. Tak duża dysproporcja pomiędzy osobami, które skorzystały z preferencyjnych form rozliczenia, a tymi, którzy rozliczyli swój PIT samodzielnie, bez wątpienia wiąże się z formą opodatkowania (co potwierdza wynik dotyczący korzystania z ulg). Jak widać, przedsiębiorcy bardziej cenią rozliczenie z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej czy jeszcze niższych stawek stosowanych przy zryczałtowanych formach opodatkowania, niż możliwość wspólnego rozliczenia lub skorzystania z oferowanych w ustawie odliczeń.


Agata Szymborska - Sutton

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA