REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja środków trwałych pozwoli oszczędzić na emeryturę

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz firmę we własnym mieszkaniu? Korzystasz z mebli na potrzeby firmy? Jeździsz własnym samochodem? Wprowadź je do środków trwałych i poddaj amortyzacji. Tak uzyskane „oszczędności” możesz przeznaczyć np. na systematyczne odkładanie na emeryturę.

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców nie ma świadomości, że mogą zwiększyć koszty działalności firmy, obliczane dla celów podatkowych, dokonując amortyzacji kupionego wcześniej sprzętu czy nawet mieszkania. Katalog takich pozycji  może być bardzo szeroki i zależy od profilu działalności firmy. Może to być np. używany samochód, kupiony wcześniej komputer, drukarka, biurko, czy nawet krzesło. Fotograf amator, który kupił dobry sprzęt, a później postanowił zarabiać na swojej pasji, może wprowadzić do środków trwałych otwieranej firmy wcześniej kupiony sprzęt. Pozwoli to na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które zalicza się w koszty prowadzonej działalności.

REKLAMA

Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też inne przedmioty. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.


Nie tylko mieszkasz?

Otworzyłeś firmę. Chcesz ograniczyć koszty, a profil działalności pozwala by prowadzić biuro w domu. Nie zapominaj o amortyzacji. W tym celu wprowadź mieszkanie do ewidencji środków trwałych. Oczywiście kosztem może być tylko amortyzacja, tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby firmowe. W tym przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w takiej proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa wykorzystywana na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej całego mieszkania.

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu pozwala także na zaliczenie do kosztów części wydatków związanych z utrzymaniem takiego mieszkania. Jeżeli przedsiębiorca zajmuje tylko część mieszkania na cele firmowe, wydatki związane z utrzymaniem takiej nieruchomości rozlicza się proporcjonalnie do wydzielonej pod działalność gospodarczą części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dochód do opodatkowania można zmniejszyć, a tym samym uzyskać oszczędności, poprzez rozliczenie w kosztach opłaty za media (proporcjonalnie), czy podatek od nieruchomości. W przypadku zakupu mieszkania zarówno do celów mieszkaniowych, jak i prowadzenia działalności gospodarczej, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej.


Może 10 lat?

Amortyzacji mieszkania dokonuje się przy zastosowaniu stawki 1,5%, a to oznacza, że do pełnego zamortyzowania potrzeba ponad 66 lat! Okres ten można jednak skrócić stosując indywidualną stawkę. Można ją podwyższyć maksymalnie do 10%, a to już skraca czas amortyzacji do 10 lat. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Takie rozwiązanie może zastosować tylko ten przedsiębiorca, który udowodni, że:

- przed nabyciem lokal był używany co najmniej przez 60 miesięcy (5 lat) lub

- poniósł nakłady na ulepszenie tego lokalu w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej przed wprowadzeniem tego lokalu do ewidencji.


Oszczędności z używanego samochodu na emeryturę

Podatnik może także wprowadzić do ewidencji środków trwałych kilkuletni samochód, który wcześniej użytkowany był na cele prywatne. Dzięki temu będzie mógł zaliczać do kosztów nie tylko wydatki eksploatacyjne, bez wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, ale także odpisy amortyzacyjne. Co ważne, jeśli posiada dokument, z którego wynika cena nabycia, to ona posłuży do ustalenia wartości początkowej, od której będą dokonywane odpisy amortyzacyjne. Wartość rynkowa zostanie przyjęta wtedy, gdy nie można ustalić ceny nabycia. Amortyzacji dokonuje się przy zastosowaniu stawki 20-proc.

Przyjmując, że wartość początkowa samochodu wyniosła 50 tys. zł, to roczne odpisy amortyzacyjne wyniosą 10 tys. zł, co zmniejsza podatek o 1 900 zł w skali roku (przy opodatkowaniu w 19-proc.podatkiem liniowym).


W ten sam sposób wprowadzić można do ewidencji biurko, komputer, czy inny sprzęt i również zaoszczędzić pieniądze na wysokości płaconych podatków.

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Uwaga! Jest możliwość ustalenia indywidualnej stawki do samochodów używanych lub ulepszonych. Będą one uznane za używane środki trwałe, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez okres minimum 6 miesięcy. Z kolei o ulepszeniu będzie można mówić, gdy wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej. Przy czym ulepszenia nie można utożsamiać z remontem (jest zwykłym przywróceniem stanu początkowego). Należy jednak uwzględnić, że minimalny okres amortyzacji dla środków transportu i samochodów osobowych wynosi 2,5 roku.


300 złotych miesięcznie na emeryturę?

Ile można zaoszczędzić na podatku dzięki amortyzacji? Amortyzując mieszkanie, którego część jest wykorzystywana na potrzeby działalności, trzeba pamiętać o obliczeniu proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa wykorzystywana na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej całego mieszkania.

Przyjmując po jej obliczeniu, że wartość początkowa, od której dokonuje się odpisów, wynosi 200 tys. zł, a przedsiębiorca na podatku liniowym korzysta z 1,5-proc. stawki amortyzacji, roczna amortyzacja wyniesie ponad 3 000 zł. W ciągu roku obniży podatek dochodowy o ponad 570 złotych. Jeśli jednak przedsiębiorca ma prawo do zastosowania 10-proc. stawki amortyzacji, przy tej samej wartości, roczna kwota amortyzacji wyniosłaby 20 000 zł, a podatek byłby niższy aż o 3 800 zł w skali roku. Oznacza to, że z samej amortyzacji mieszkania przedsiębiorca zyskuje regularnie około 316 złotych miesięcznie przez 10 lat. Do tego może jeszcze dojść amortyzacja samochodu, czy innego wyposażenia. Tu co prawda kwoty będą niższe, ale również przyniosą oszczędności. Można więc założyć, że dzięki takim zabiegom przedsiębiorca może przeznaczyć kwotę 300 zł na regularne oszczędzanie na prywatną emeryturę. Nie obciąży to znacznie jego budżetu, a regularność odkładania zagwarantuje spokojną przyszłość w czasie, gdy zakończy swoją działalność zawodową.

Mądry wybór formy i zaliczki też pozwoli oszczędzić

Podatki trzeba płacić. Oszczędności można jednak szukać poprzez wybór optymalnej formy opodatkowania, czy nawet metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Są to jednak takie narzędzia, które należy dobrać indywidualnie do każdego przedsiębiorcy. Jest bowiem kilka czynników, które będą decydować co dla kogo jest dopuszczalne, a w drugiej kolejności - co jest korzystne. Trzeba wziąć pod uwagę uzyskiwany przychód, a nawet sytuację rodzinną, która decyduje o tym, jakie ulgi są dostępne dla konkretnej osoby.

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CPK w zakresie lotniska jest na półmetku projektowania, kolejne etapy związane z budową po pozyskaniu finansowania

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej poinformował, że po pierwszych analizach rekomendacje są u pana ministra i premiera i czekamy na decyzję, która w dużej mierze da nam impuls i zastrzyk. Większość zleceń i obowiązków, które ciążyły spółce są realizowane, ale do rozpoczęcia kolejnych etapów przedsięwzięcia trzeba pozyskać finansowanie.

Żeby proces inwestycyjny był sprawniejszy fundusz kolejowy musi mieć mechanizm stabilizacji tak jak fundusz drogowy

Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że jeżeli chodzi o kwestię finansowania branży, fundusz kolejowy musi mieć mechanizm jak w funduszu drogowym, żeby iść w normalność. Nie widzę innej podstawy dla zachowania normalności, ten mechanizm stabilizacji jest absolutną koniecznością.

Sektor finansowy jednym z bardziej zainteresowanych wykorzystaniem Gen-AI

Jego przedstawiciele – w tym także z Polski – widzą w tej technologii dużo korzyści. Jak radzić sobie z wyzwaniami, a także generować pomysły, które są później realizowane?

Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów

Przedstawiciele firm produkujących tzw. recyklomaty podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” dyskutowali o stanie przygotowań do uruchomienia już za kilka miesięcy polskiego systemu kaucyjnego. 

REKLAMA

Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze na temat: Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA.

Zorza polarna, wiatr słoneczny, burza geomagnetyczna. Dlaczego warto znać prognozę kosmicznej pogody

Badania kosmicznej pogody, w tym aktywności Słońca będą coraz bardziej potrzebne - twierdzi prof. Iwona Stanisławska z Centrum Prognoz Heliogeofizycznych w CBK PAN. Dlaczego? Bo wpływ tych zjawisk na życie na Ziemi i funkcjonowanie naszej cywilizacji jest znaczący. Tym bardziej, że naukowcy potrafią przygotowywać coraz lepsze prognozy, pozwalające unikać wielu problemów z wpływem pogody kosmicznej na telekomunikację, nawigację i infrastrukturę.

Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

REKLAMA

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

REKLAMA